Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusandepar  (Læst 2879 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Pia C. Simonsen

  • Gæst
Moskusandepar
« Dato: 17 Marts , 2008, 10:57 »
Jeg har et moskusandepar - Annde og Andreas - som jeg fik da de var tre uger gamle i september sidste år. Allerede nu har Annde lagt 8 æg, kan de være befrugtet? De har parret sig mange gange også flere gange om dagen. Annde ligger ikke på dem endnu, men jeg har hørt at hun først begynder at ruge, når alle æg er lagt. Kan æggene og hvis der kommer ællinger holde til det danske vejr vi har pt?
Vil Andreas æde ællingerne når de kommer til verdenen?
Håber på lidt hjælp.
Med venlig hilsen
Pia C.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Moskusandepar
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2008, 11:37 »
Hej Pia

Vore moskusænder tager ikke så meget hensyn til antallet af æg i reden - de har ruget på både 10 æg men også op til 25 æg passer ind under anden. Så min teori er, at det er noget "indbygget" at "nu skal jeg til at ruge" - og ikke så meget antallet der er afgørende.

M.h.t. vejret - det tror jeg egentlig godt de kan - men selvfølgelig afhængig af temperaturen, vi kan jo stadig få frost mv. I den første tid var det nok en god idé, at hænge en varmelampe op - i den første uge tændt 24 timer i døgnet, mens du holder øje med, hvor lidt/meget de bruger den og så kan de selv vælge om de har brug for ekstra varme. Måske vil de slet ikke bruge den, men nøjes med andemors varme.

Jeg har aldrig oplevet vores andrik spise de små - når de er udrugede. Men det kan måske give problemer når der kun er 1 dame - en moskusandrik har et stort behov, så en 3-5 damer til én herre ville være fint.