Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Døde kyllinger! HJÆLP!  (Læst 11135 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Døde kyllinger! HJÆLP!
« Dato: 15 Marts , 2008, 10:06 »
Hej alle sammen,
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe en nybegynder lidt på vej, for vi har et problem  ???
For 4 dage siden klækkede 4 små søde kyllinger i vores hønsehus. Vi har 2 rugehøns der har ligget på ialt 10 æg. De sidste 6 æg er ikke klækket endnu, da de er lidt forskudt (ca.5 dage) lagt ind til skrukhønsene... (ved godt det er lidt dumt)  ::)
Vores problem er, at kyllingerne der er klækket, simpelthen dør på stribe. 1 død 2 dage gammel, 1 død 3 dage gammel og nu her til morgen den 3. død???
De så ellers ud til at være rigtig friske og raske  :(
Spørgsmålet er nu, skal jeg tage den ene hønemor og den sidste kylling og adskille dem fra de andre høns, altså i et bur for sig selv, og dermed lade den 2. rugemor gøre sit arbejde færdig med de sidste 6 æg... Eller hvad skal jeg gøre ??? ??? ??? ???
Jeg har et dejligt varmt fyrrum lige ved siden af hønsehuset og der havde jeg tænkt at lave et lille fint bur hvor kylling + mor kan hygge lidt for sig selv!

HJÆLP mig, min kone er ked af det, mine børn er kede af det og ja, det er jeg jo egentlig også  :(

Hvad skal jeg gøre? ???

Venlig hilsen
Nicolas
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2008, 10:16 »
Det er jo ikke lige til at sige hvorfor dine kyllinger dør, men hvis der er to høns og den ene stadig ruger, er der en mulighed for at det faktisk er hønerne der hakker dem, eller de øvrige høns, og det er jo synd.
Jeg ville afgjort fjerne en ene høne og æg, og så lade den anden høne komme sig sammen med flokken.

Jeg har også prøvet at mine høns hakker de nye kyllinger , så jeg har ikke mine skrukker sammen med flokken mere.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2008, 10:33 »
Hej Ina,
Nu ligger begge høner jo og ruger på de resterende æg, samtidig med at de ser ud til at passe på den lille kylling. De deles egentlig fint om arbejdet.
Men ville du tage den ene høne samt æg OG kylling og fjerne dem fra resten af flokken, eller skal jeg flytte en høne med æg og en høne med kylling?

Venligst Nicolas
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2008, 11:16 »
Du skriver de passer på kyllingen, men viser de den mad og vand?

Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2008, 11:19 »
Nicolas, jeg tror du skal tage hønen med kyllinger og sætte dem et andet sted, og lade den anden høne ligge i fred og passe de sidste æg. Flytter du hende, vil hun søge tilbage.

Hold godt øje med hønen og kyllingerne. Ligger hun et sted der er trækfrit og tørt, er det fint. Du behøver ikke lægge hende ind i et opvarmet rum - held og lykke!

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2008, 11:58 »
Hej Susanne og Hanne,
Ja, vi ved i hvert fald at de to der var tilbage i går (der er kun én tilbage idag :-( ) de spiste fint og drak vand.
Hanne>  Nu bliver jeg en smule forvirret  ::)
Så skal jeg vel egentlig sætte begge høner et andet sted hen, hver for sig altså?
Jeg syntes egentlig hønsehuset har været fint tørt, men træk har jeg nok ikke kunne undgå derinde, og det er osse noget jeg har været lidt bekymret for, og har derfor lukket lågen, når de andre høns var gået ud om morgenen.
Jeg går nu igang med at konstruere et lille nyt (midlertidig) hjem til hønsemor med kylling og evt. et til rugemor med æg.

Hvor meget plads skal hønsemor og kylling så have i det bur? 60 x 160 cm med ville det være nok?

Venligst Nicolas
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2008, 12:08 »
Kunne det tænkes at det var coccidiose?? Nu hvor der ikke må være medicin i foderet :-\
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2008, 12:37 »
Jeg synes du skynder dig at flytte hønemor med den ene kylling i et rum for sig selv og giver dem mad og drikke. Den anden skruk lader du ligge hvor hun ligger på de resterende  æg og så se om der kommer flere kyllinger. ;)
venlig hilsen Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2008, 13:06 »
Nicolas
Jeg ville straks flytte hønemor og den sidste kylling til et roligt sted. Den sidste som ruger , kan du ikke skærme hende lidt af med noget løst hegn/tråd, så når der kommer kyllinger , så kan de andre store høns ikke komme tæt på.
Prøv at se hvad jeg sommetider gør for at de små kan få ro.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2008, 21:43 »
Står din kyllingefoder i fyrrummet. Jeg ved det lyder lidt mærkeligt at spørge om. Men for et par år siden havde jeg mit starterfoder til at stå i fyrrummet gennem kyllingesæsonen. Den startede fint, men efter et stykke tid døde kyllingerne. Fandt ud af at foderet var blevet alt for tørt så det havde mistet lugt og smag tror jeg. Kyllingerne forbandt det derfor ikke med mad og døde af sult tror jeg.
Nu står foderet i stalden sammen med alt det andet
Eventuelt kunne det måske være mangel på sand til deres kråse hvorved de ikke optager tilstrækkelig med foder.
Hilsen mogens præst
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #10 Dato: 16 Marts , 2008, 19:51 »
Hej alle sammen,
Endnu en dag med ubehagelige overraskelser!

I går gik dagen med at konstruere et nyt hjem til høne og den ene kylling der er tilbage. Kl. 16:37 i går, var der så "housewarming" og hønsemor samt kylling så ud til at være glade for deres nye midlertidige hjem - se billede:
I dag, da vi gik over for at se til "den lille familie", kunne vi se at hønemor hakkede meget på den lille og kylling var meget medtaget.
Vi valgte derfor at fjerne mor fra kylling og se om varmelampe mv. kunne hjælpe lidt, men kylling er bare blevet svagere og svagere for hver time der er gået. Vi har ellers fodret den og givet den vand hele dagen, men vi må nok indse at den ikke overlever natten  :(  :(  :(

Den anden skråkhøne der lå og rugede på æg i går, havde i nat valgt at forlade reden og alle 7 æg var her til morgen IS-kolde og uden livstegn :( Der var ellers kun 1-2 dage til klækning.

Sådan kan det gå... Især for nybegyndere som os, men det er jo alligevel lidt hårdt og især for børnene at opleve  :'(
NU er vi blevet klogere og begår ikke samme fejl næste gang... Og nu har vi jo også alletiders fine kyllingehjem stående klar til at tage imod skråkhøne og æg  :)
Vi vil naturligvis lige lade de to ex-skråkhøner gå et stykke tid, så de kan komme sig efter den hårde omgang.

Mogens> Vores kyllingefoder står ikke i fyrrummet, men i et andet rum sammen med alt det andet foder. Alt vores foder bliver for iøvrigt også opbevaret i spande og beholdere der  lukkes helt tæt ved låget... Så giver vi nemlig ikke musene en lækker "buffet;D Men nej, foderet bliver ikke mere tørt end det er når vi køber det.

Nå, men 1000 Tak for alle Jeres svar
Og hvis der er nogen af Jer med en masse dværg Orpington-kyllinger i overskud, så aftager  jeg gerne nogen  ;) (så kan det være at min kone og børn bliver glade igen).

Venlig hilsen
Nicolas
« Senest Redigeret: 16 Marts , 2008, 19:59 Fra valborghøj »
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #11 Dato: 16 Marts , 2008, 20:02 »
træls træls træls. <W <R <W <R
Føler med jer, har desværre ikke den race du søger , beklager, men syntes det er sååå træls for jer alle <- <-
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #12 Dato: 17 Marts , 2008, 14:05 »
Sikken et fint kyllingehus, det skal næste hold nok få glæde af. ;D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #13 Dato: 17 Marts , 2008, 14:31 »
Hej Nicolas.

Øv sikke en træls omgang.

Jeg ved jeg lyder hård, men sådan en skruk ville jeg ikke beholde. Dels er der stor sandsynlighed for at hun vil hakke kyllinger ihjel igen næste gang, dels kan hun give den uheldige egenskab videre!

Den skruk som forlod æggene, var hun blevet flyttet, eller lå hun det samme sted?


Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Døde kyllinger! HJÆLP!
« Svar #14 Dato: 17 Marts , 2008, 19:39 »
Den skruk der lå på de resterende æg blev ikke flyttet, kun da jeg skulle tage kyllingen og den anden høne op og over i det andet bur. I og med at de begge havde deltes om opgaverne med æg og kyllinger, måtte vi jo bare vælge den vi mente ville være den bedste til den lille kylling og den vi troede der der ville være bedst til at ruge færdig... men selvom vi var meget forsigtige var det åbenbart for meget påstyr for skråkhønen og måske den anden.
Vi tror helt klart at kyllingerne er blevet syge og svage af træk i starten og derfor er blevet hakket ihjel af skråkhønerne. Men klart, næste gang vil vi naturligvis prøve en anden høne af... hvis ellers den vil blive skråk  ;D

OG lige en stor tak til Linda og Patricia  :)
Venlig hilsen
Nicolas
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte