Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pludselig død ??  (Læst 6067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Filimus

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Pludselig død ??
« Dato: 11 Marts , 2008, 20:06 »
Hej med Jer

Da jeg skulle fodre mine høns her til morgen, lå den ene høne på ryggen under siddepindene og var død !! :'(

Meget trist da hun var en dejlig og sød høne på ca. 3 år, og mest af alt fordi hun virkede fuldstændig rask aftenen før, da jeg havde fodret hende og de andre, hun løb som sædvanlig rundt i hælene på mig for at få majs fra dåse, som de får hver eneste dag, de elsker at spise af dåsen mens jeg holder den.

Er der nogle af Jer andre der har været ude for at en høne bare er "pludselig død" uden nogle forvarsler ?

Kan det evt. være fordi jeg har smurt deres ben med svovlblommeblanding, og den måske har spist noget af dette i forsøg på at få det væk fra benene ??

Mine høns virker ellers meget friske og sunde i forhold til i sommers, hvor mine hønseforhold bare slet ikke var i orden, disse forhold er nu blevet meget forbedret med stor hjælp og gode råd fra bl.a. Lone herinde fra.  :)

Jeg har lige været ude og tjekke de andre endnu en gang her til aften, og de virker stadig tip, top... så jeg håber ikke at det er et eller andet smitsomt.
 
Mange hilsner fra Anne Fernandez

1,0 border/golden blandings hund (som elsker høns og katte), 2,1 neutraliserede katte inde og 1,1 neutraliserede katte ude, 1,2 Australorps/faverolles blandinger, 0,4, faverolles.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Pludselig død ??
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2008, 20:10 »
Jeg har prøvet den en gang med en høne på et par år og så to store kyllinger. Pludselig lå de bare og var døde. Ingen andre var syge og ingen, ej heller de døde dyr, viste tegn på noget. Bare død!

Så tror bare det er en af de ting der sker, når der er mange dyr igennem.
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Pludselig død ??
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2008, 21:05 »
Jeg er helt enig med Susanne, det er nogen gang hvad der sker....

En gang obducerede jeg en høne og kunne se at hendes hjerte var helt forkert, en anden havde en masse væske i maven, hvor tarmene var helt opløste puha. Det er egentlig ikke særlig spændende, så det tror jeg ikke jeg vil gøre igen... ;)

Hvis din høne har været lidt småsyg, har svovlet måske alligevel været for stærkt for hende. Svovl er jo giftigt......

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Pludselig død ??
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2008, 09:44 »
Svovl er et giftstof, men i den form du har brugt det er det sikkert fortyndet en del. Dødsårsagen er jo svær at udtale sig om på afstand, men lige som mennesker kan få et pludsenigt hjertestop, så kan høns vel også. Men synd er det da.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Pludselig død ??
« Svar #4 Dato: 12 Marts , 2008, 09:52 »
Meget trist da hun var en dejlig og sød høne på ca. 3 år, og mest af alt fordi hun virkede fuldstændig rask aftenen før,

Kan det evt. være fordi jeg har smurt deres ben med svovlblommeblanding, og den måske har spist noget af dette i forsøg på at få det væk fra benene ??

3 år for en aktiv høne er nu meget godt gået især hos de tunge racer, så jeg tror ikke du skal være bange for at de er blevet forgiftet hverken af svovl eller andet.

Som Jens skriver er det ikke unormalt med et hjertestop, det forekommer oftest i 2-3 års alderen ved racerene dyr. Racerene dyr får lige som racerene hunde og katte og lign. nogle arvelige defekter som vi ikke er herre over. men ærgeligt er det altid.

Offline Filimus

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Pludselig død ??
« Svar #5 Dato: 12 Marts , 2008, 20:11 »
Hej allesammen

Tak for Jeres gode råd og idéer om hvad Berta-hønen kan være død af... hvad skulle man dog gøre uden denne hjemmeside ??  :)

Jeg tror lidt efter Jeres indlæg, at det "bare" var et hjertestop, hun var en mellemstor høne og en blandingshøne, men alderen kan man jo ikke altid være sikker på hvis man ikke har købt den hos en rigtig opdrætter, hun var fuldstændig frisk aftenen inden, og de andre har det stadig godt (syv, ni, tretten... banke under bordet osv...), selvom man går lidt forsigtigt over til dem om morgenen de første par dage efter sådan en oplevelse og næsten holder vejret indtil man har set at de alle tre stadig render glade rundt og tigger om morgenmad.



Mange hilsner fra Anne Fernandez

1,0 border/golden blandings hund (som elsker høns og katte), 2,1 neutraliserede katte inde og 1,1 neutraliserede katte ude, 1,2 Australorps/faverolles blandinger, 0,4, faverolles.