Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brug af gift  (Læst 133424 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hanne

  • Gæst
Sv: Brug af gift
« Svar #15 Dato: 07 Marts , 2008, 17:50 »
Det er super godt at høre at forebyggelse virker!!!

Jens og Mette. Skifter i badesandet ud en gang om året eller? Hvilken type sand bruger I?

Jens - hvis nu du går ud og vender bunden i vejret på dine høns, kigger efter omkring numsehullet og der så sidder masser af æg og utøj. Hvad ville du så som økolog gøre for at få dem væk?

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Brug af gift
« Svar #16 Dato: 09 Marts , 2008, 14:38 »
Det er super godt at høre at forebyggelse virker!!!

Jens og Mette. Skifter i badesandet ud en gang om året eller? Hvilken type sand bruger I?

Jens - hvis nu du går ud og vender bunden i vejret på dine høns, kigger efter omkring numsehullet og der så sidder masser af æg og utøj. Hvad ville du så som økolog gøre for at få dem væk?
Jeg ville gøre det samme som jeg gør ved solsorten, musvitten og grøspurvene, lade dem være. Jeg har aldrig set at de har broblemer med det, hverken solsorten eller hønsene. Har i nogensinde renset ud i en fuglekasse musvitter? Der er rigtigt mange utøj, og fuglene flyver fint.
Hønsene sandbader rigtigt meget. I går, en solrig lørdag i marts, badede de i tørt sand. Den del af hønsegården der har sandbund er på ca. 10 m2, den er helt overdækket. Resten har kun net over. Sandet skiftes hvert forår. Jeg tager de øverste 10 - 15 cm hvert år. En del af det bruger jeg til plænen da det er fyldt med hønsemøg. Kun et tyndt lag på ca. en til 2 cm. Resten bruger jeg andre steder i haven til jordforbedring og gødning. Det er 0 - 4 grus jeg bruger, det er lidt groft, det hygger de sig med.

I øvrigt tror jeg også at det er godt med rigtig god plads i hønsegården og en ret høj hygiejne i både hønsehus og hønsegård. En eller anden skrev om det her på tråden, Jeg sørger for at der er så få revner og sprækker som muligt. Huset er indvendigt beklædt med vandfaste plader. Pinden de sidder på er en lægte der er høvlet og slebet til, og den kan tages ud og renses.



Hanne

  • Gæst
Sv: Brug af gift
« Svar #17 Dato: 09 Marts , 2008, 15:04 »
Jeg er meget enig med dig i det du skrivert Jens, men må påpege en enkelt ting. Jeg har igennem de år vi har været her på Forum stødt på utrolig mange høns som var påvirkede af utøj, nogen i meget svær grad endda!

Hvert år er der hønsefolk som skriver her ind, og beskriver at deres høns er holdt op med at lægge æg, de vil ikke skrukke, de er sløve og matte, deres kam er bleg, de taber fjerene, de er agressive, de er oppustede og som regel spørger vi til utøj. Mange siger, at det har deres høns ikke, indtil de finder ud hvor de skal kigge.

Mange skriver tilbage - 'Ej hvor er jeg flov, der sad nare mange lus og æg!!'
Når hønsene så er behandlet, er dyrene friske igen! 

(Det er IKKe flovt at have utøj, hvis man ikke ved hvad det er man skal se efter!!)

At sammenligne med naturens vilde fugle er ikke helt fair, for de flytter sig fra sted til sted og går ikke i de samme omgivelser dag ud og dag ind. De lægger ikke æg i den samme rede hver dag året igennem og sover ikke på den samme pind.
Men ja hygiejnen er en vigtig ven i forebyggelsen!! ;)

Mht støvbadets betydning, husker vi så det i indretningen af vore huse??
Kan hønsene støvbade året rundt også på denne tid, hvor hønsegården er et pløre...??

Hvis ikke kunne en simpel løsning være, at sætte en kasse (evt. blot en simpelt papkasse ind i huset, og fylde den med sand.

Mon ikke den hurtigt ville blive invaderet?? ;)

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Brug af gift
« Svar #18 Dato: 09 Marts , 2008, 15:30 »
Jeg tror at en papkasse hurtigt ville blive invaderet af utøj. Min sandkasse er 10 m2 til 6 høns og en hane.
Mange vilde fugle bruger den samme rede år ud og ind. det var derfor jeg nævnte musvitten, som skal have renset sin rede hvert år, Solsorten kan også finde på at bo i samme rede flere år i træk, men de sidder selvfølgelig ikke på samme pind hver nat. Det er derfor jeg har indrettet hønsehuset, så jeg kan tage pinden ud og give den en ordentlig omgang, og jeg stvsuger hønsehuset indvendigt et par gange om året.
Jeg mener heller ikke det er en skam at hønsene har lus, men da jeg dyrker uden gift, findes der, så vidt jeg ved ikke midler der kan fjerne dem, derfor forebygger jeg, ligesom jeg gør i resten af haven. Jeg bruger heller ikke gift imod bladlus på mine roser, jeg forebygger at lusene kommer.
Jeg tror at en hønsegår der er tør og godt med sandbademuligheder er den bedste forebyggelse.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Brug af gift
« Svar #19 Dato: 09 Marts , 2008, 16:20 »
Hej Jens du stikker med garanti hvidløg  rundt om roserne mod bladlus, det gør jeg og det hjælper, og derfor giver jeg også min høns hønseguf med hvidløg ;D mod utøj
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Brug af gift
« Svar #20 Dato: 10 Marts , 2008, 10:16 »
Hejsa
Mht badesandet, så bruger mine høns faktisk slet ikke sand men jord. Der er en bestemt plet i hønsegården der hurtigt bliver tør. Det er altid her de 'bader'. Derudover støvbader de inde i hønsehuset i savsmulden, hvilket åbenbart er godt fordi også gør det selvom det er tørt nok udendørs til støvbad.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Brug af gift
« Svar #21 Dato: 10 Marts , 2008, 14:37 »
Mit hønsehus, har jeg bygget op over et fundament til et gammelt drivhus.

I det nederste stykke hvor sovepinden hænger, har jeg savsmuld.

I de to 'længer' op ad, har jeg grus i den ene og sandet jord i den anden. Sandjorden bliver flittigt brugt til badning hver dag, og jeg skifter blot med frisk havejord hvert forår.

Mit hønsehus er absolut ikke rent. Det er møgbeskidt, for nu nærmer vi os forårshovedrengøringen.

Jeg tjekkede dyrene forleden, de er 7 mdr nu og de har ingen utøj. Så hygiejnen er ikke vigitg her hos mig åbenbart. Måske er det hvidløget og bademuligheden ;)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Brug af gift
« Svar #22 Dato: 10 Marts , 2008, 17:05 »
Sidste år havde jeg som så mange gange før tomater på gårdspladsen. De stod i plantesække. Da hønsene fik adgang til gårdspladsen blev den plads hurtigt deres foretrukne. Planterne døde hurtigt og jorden blev tør der inde under tagskægget.

I dag er der dybe huller med tørt jord og de er der dagligt. Solbader i den mørke jord, og vælter sig rundt i det.

I hønsehuset er der savsmuld, sand og grus + lidt tørre/visne blade og det er også et hit til badning.

Eller har jeg fundet et sted de bruger ovre bag et gammelt træ under nogle buske. Og også det er i høj kurs. Især i regnvejr, for der er tørvejr.

Jeg har behandlet med det gamle Anti-Utøj (som nu er udgået) et par gange sidste år. Jeg ved ikke om det stadig virker, for det er jo snart gammelt. Men intet utøj. Jeg plejer at blive bidt så snart der er noget, men intet endnu. Jeg tror selv på at det vigtigste er støvbadning. Om det så er sand, jord eller grus hønsene falder for.
Hilsen Susanne

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Brug af gift
« Svar #23 Dato: 10 Marts , 2008, 21:19 »
Mine høns bader også både i jord og i sand/grus - hvad der lige gør, at de vælger det ene frem for det andet, er jeg ikke klar over - sjovt nok så skifter de mellem at bade jord og sand..

Jeg har oplevet både lopper og de der elendige blodmider og så har jeg altså grebet bøtten med det der .... er det ikke Maladon, det hedder  :-[ Nok mest i hysteri tror jeg, for de er altså ulækre de der små røde kryb, som samler sig under siddepinden  <R  Siddepinden har så fået et ordentligt pulver, men økologisk - det er det jo ikke....
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Brug af gift
« Svar #24 Dato: 10 Marts , 2008, 22:32 »
Jeg har sådan en Fiskars steam it.


Mon den kan bruges i revner og fuger, i hønsehuset, efter sæbeafvaskningen når nu jeg om nogle uger skal i gang med forårsrengøringen??. Tror I der er knald nok på dampen, til at slå evt. dyr ihjel??

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Brug af gift
« Svar #25 Dato: 10 Marts , 2008, 22:34 »
Siddepindende kan med fordel smøres med noget fed olie. Smør godt ind i revner og sprækker med en pensel. Så 'drukner' skidtet  ;)
Hilsen Susanne

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Brug af gift
« Svar #26 Dato: 11 Marts , 2008, 07:29 »
@Hanne

Det tror jeg er en rigtig god ide, jeg tror ikke at de små bæster kan tåle varmen.
« Senest Redigeret: 11 Marts , 2008, 07:38 Fra Lars Erik Bobsin »

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Brug af gift
« Svar #27 Dato: 11 Marts , 2008, 09:06 »
Mon den kan bruges i revner og fuger, i hønsehuset, efter sæbeafvaskningen når nu jeg om nogle uger skal i gang med forårsrengøringen??. Tror I der er knald nok på dampen, til at slå evt. dyr ihjel??

Om ikke andet så vil vi andre gerne vide om det virker.  ;D

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Brug af gift
« Svar #28 Dato: 11 Marts , 2008, 10:13 »
Hanne kan du komme til at "blæse" på et termometer, både direkte og med lidt afstand?

Et madtermometer kan nok gå højt nok op.
Hilsen Susanne

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Brug af gift
« Svar #29 Dato: 11 Marts , 2008, 21:25 »
Nu har jeg så fået at vide, hvad Maladan egentlig er for noget - TAK Hanne og føj for den  <R Nu ryger det med på Omlastepladsen ved næste besøg - det kommer ikke ind i mit hønsehus igen! Derimod vil jeg forsøge mig med både olie og damp, hvis vi får "gæster" igen i løbet af sommeren.

Kom så lige til at tænke på rejnfan og fandt den her: http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/11.html Lyder nemt og "grønt", men så er det, at jeg bliver bekymret for stoffet "thujon" - nogen der er kloge på det  ???
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat