Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brug af gift  (Læst 133425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nina V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Brug af gift
« Svar #75 Dato: 12 August , 2013, 11:35 »
Erik, jeg har skrevet mig på en sæk i går, det ville være dejligt hvis du kunne tage den med til Københavnsområdet. Hvor skulle jeg i så fald hente den og hvornår?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Brug af gift
« Svar #76 Dato: 12 August , 2013, 23:13 »
I så fald vil det blive Kalvebod Brygge 39-41. Jeg er der fra ca 0915 til 17-1730 tiden alle hverdag, men som skrevet først igen fra mandag.

Send mig en PM når du ved hvornår sækken kan afhentes hos Janni, så kan vi aftale nærmere og du kan i en PM få mit mobilnummer så du kan kontakte mig når du er fremme på adressen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Brug af gift
« Svar #77 Dato: 23 Oktober , 2016, 10:35 »
På Styrelsen for Vand- og Naturforvaltnings hjemmeside, kan man under  invasive arter bl.a. læse dette:

Ræveegernet holder særligt meget af agern, som er rige på tannin (garvesyre), der er giftigt for mange andre dyr. Tannin er også giftigt for indvoldsorme, og derfor er ræveegern helt fri for orme, rundorme og spoleorm. .

Agern spises også af f.eks. Skovduer, Skovskader, måske Fasaner (?), så mon ikke også høns tåler Agern, som således kunne være et godt forebyggende middel mod indvoldsorm?

Især Agern fra Rødeg har stort indhold af Tannin.

Hvis man afskaller agern, evt. knuser/hakker dem, og tilsætter et eller andet, som forbedrer smagen (hvis hønsene ikke kan lide dem), så har vi måske et naturligt middel mod indvoldsorm?

Hvad mener I om dette?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Brug af gift
« Svar #78 Dato: 23 Oktober , 2016, 22:24 »
Det ville da være perfekt. Er der nogle der har et egetræ i haven, som måske kunne have erfaring med, om høns spiser dem ? (agern altså)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Brug af gift
« Svar #79 Dato: 24 Oktober , 2016, 18:45 »
Der er tilsyneladende forskning der viser at det har positive effekter på fjerkræ og de nævner specifikt tannin fra agern (jeg har ikke prøvet det)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3973907/
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Brug af gift
« Svar #80 Dato: 24 Oktober , 2016, 19:18 »
Rigtig godt fund, du der har gjort Charlotte!
Jeg har kun læst resumeet og konklusionen, men det er nok til at jeg vil gøre brug af de agern jeg har i min have i rigt mål.
Vi som kun har få høns, kan benytte "rigtige" Agern, og det giver ingen problemer, og hønsene kan tåle dem.
I større målestok bliver man nødt til at finde et industriprodukt, med de ulemper der er forbundet hermed.

Mine dværgdotter spiser ikke agern, for de er for store. Mine Hasselnødder knuser jeg med en hammer, og kan næsten ikke holde gokkerne væk, når jeg svinger hammeren. Det samme kan gøres med agern, men måske smager agern ikke godt nok. Det problem kan sikkert let løses.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Brug af gift
« Svar #81 Dato: 24 Oktober , 2016, 19:37 »
Er der nogen der ved hvilket stof i gråbynke der gør, at man også kan bruge dem mod indvoldsparasitter?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Brug af gift
« Svar #82 Dato: 24 Oktober , 2016, 19:59 »
Gråbynkes aktive stof er Tanniner, så det er årsagen til at det virker mod orm:

https://da.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5-Bynke

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Brug af gift
« Svar #83 Dato: 24 Oktober , 2016, 20:04 »
Jeg ved det ikke - men på dette link til norsk urte-hjemmeside står beskrevet plantens indholdsstoffer:
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/arte_vul.htm

På dansk wikipedia står der - interessant nok - at "På grund af indholdet af bitterstoffer (først og fremmest tanniner) har udtræk af Grå-Bynke været brugt som ormemiddel."
(https://da.wikipedia.org/wiki/Grå-Bynke)

men om det er den samme slags tanniner som i agern?  ??? D Tja...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Brug af gift
« Svar #84 Dato: 24 Oktober , 2016, 20:06 »
… som Gok også lige har skrevet  ;D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Brug af gift
« Svar #85 Dato: 25 Oktober , 2016, 00:02 »
Frontline til høns: NEJ! De kan dø af det. Man må ikke engang bruge samme mærke Frontline til katte og hunde.
Regnfang anbefales ofte, også til at bruge i røgpusten til bier. Jeg har gjort de én gang og var selv ved at blive kvalt. Det er giftigt stads.
 
Men hvad så? Jeg har lige haft fuglelopper i hønsehuset, og da jeg sikkert fik flere loppebid end hønsene, skulle de væk NU. Alt sand fra gulvet:UD (7 trillebørfulde). Alt vaskes i sæbevand. Vægge, pinde, redekasser mm kalkes. Nyt sand ind. Hemexcide drysses i sandet. Lavendel, bregner, citronmelisse og timian (alt klippet i små stykker, der ikke stikker)+ hø øverst i redekasserne. Udmugning hver dag.
Lopperne er væk.

Kyllerne får hvidløg og løg i deres blødfoder, og i vintertiden giver jeg dem hakkede krydderurter i grøntfoderet hver dag (citrontimian, salvie, citronmelisse, mynte og af og til oregano).
Når hønsene går frit, snupper de af og til en bid af især citrontimianen. Måske ved de selv, hvad der virker. Om morgenen sandbader de gerne i sandet med hemexcide, og senere på dagen vælter de sig i sand/tørvestrøelse/jord i hønsegården. Her strøer jeg af og til lidt Hemexcide sammen med rent sand.

Redekasser til vilde fugle bør også renses om vinteren; nogle kasser er fulde af lopper, og enten bruger fuglene dem ikke, eller lopperne kan skade ungerne. Her fjerner jeg gammelt redemateriale og skolder kassen, hvis der er lopper.

Jeg håber, det bliver ved med at virke, for udsigten til at bade 30 høns er ikke særlig hyggelig.