Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan høns hakke hinanden til døde?  (Læst 21458 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Kan høns hakke hinanden til døde?
« Dato: 05 Marts , 2008, 16:11 »
Hej, vi har et hønsehus på ca. 15 m2 og overdækket hønsegård på ca 45 m2. Vi har 2 orpingtonhaner som er vokset op sammen. De er 1 år gamle.  Vi har 10 store lyse sussex høns på samme alder.
Indtil i morges har vi ikke haft nogle problemer ud over alm. hakkeri. For 4 dage siden fik vi en skruk som ligger på æg nu og kan være sur. Vi har 1 som er ved at blive skruk.
Som sagt i morges var der ingen problemer. Da vi nu lige har været nede ved dem, ligger der 2 døde høns i hønsegården med hak under vingerne m.m., 2 høns er meget skadet og skal aflives, den ene hane er skadet og ligger forskræmt bag en høballe og skal også aflives og den anden hane har lidt blod bag i. Hønen som er skråk, går forvildet rundt på gulvet og hendes æg ligger spredt ud over det hele. Nogle gået i stykker.
Vi bor på en lille ø, hvor der ikke er ræve, rovfugle, så det kan ikke være det. Der var heller ikke hul i hegnet.
Er der nogen der kan hjælpe os med at fortælle om de har oplevet noget lignende. På forhånd tak.
MVH
Nørgaard
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Hanne

  • Gæst
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2008, 16:23 »
Puha Nørgård det kyder da bare så væmmeligt. Stakkels høns!!

Da i plejer at have ro i gården, tror jeg simpelthen ikke det er hønsene selv.

Er du sikker på at der ikke er et hul et eller andet sted ved jorden. Det behøver ikke være særlig stort, for at et rovdyr kan komme igennem!!

Puha. Luk dem inde, giv dem en masse ro og forkæl dem med et godt foder!!

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2008, 16:29 »
Hej igen, 5 høns i alt døde. Vi måtte aflive de 3 høns som var skadet. Den ene hane som blødte er også aflivet. Der var kun 3 æg tilbage til skruk ud af 10 æg. Vi fjerner nu de sidste 3 æg og hvis I mener det er ok, ved ikke hvor længe en høne er skruk, så samler vi nye æg ind de næste 3-4 dage. Vi ligger snydeæg under hende. Dette var ikke særlig sjovt at opdage.
Nørgaard
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2008, 16:32 »
Jeg tvivler også på at det er de andre høns. De kunne måske finde på at hakke 1 enkelt høne, men ikke 5 og deriblandt en hane de går sammen med. Tror du skal overveje rovdyr ..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2008, 16:34 »
Hej Hanne, de eneste rovdyr vi har på øen er katte og der er ikke nogen huller i indhegningen. Resten går nu i hønsehuset og de ser ud som om at intet er sket. Hanen der er tilbage ser også ud som om intet er sket.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2008, 17:20 »
Kunne det være mink...?
Johan Gadegaard

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2008, 17:41 »
Hej igen,
Det er så lige "hønemor" der skriver denne gang. De to der var døde da jeg kom ned for at kikke efter æg var såret under vingerne med huller (mon ikke lungerne sidder her?) De tre der var sårede men som stadig levede havde de samme huller langs ryggen under vingerne, på størrelse med hullet i en femkrone. Den ene hane var såret omme bag ved kønsorganet, den anden var bare forskrækket og lå klemt bag en halmballe. Jeg fik hjælp af en erfaren hønsemand til at aflive dem, han mener selv det så ud til at de har haft et opgør. På væggen hvor der normalt ligger en høne på tur for at lægge æg var der en del blod. Min teori er nok, at der har været rift om favorit pladsen og så er der gået totalt koks i det.
Hilsen fruen i huset.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Hanne

  • Gæst
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2008, 17:49 »
Er det runde huller på størrelse med en femkrone?

Hvordan kan høns lave sådanne huller. Jeg skulle mene at de ville være fulde af små 0,5 cm hak, efter næb og lange snoede rifter fra fødder og sporer, men jeg har aldrig i de 8 år jeg har været tilknyttet dette forum hørt høns behandle hinanden sådan.

Bor I langt ude på landet eller i nærheden af utilpassede børn / unge - det lyder langt ude, men der var nogle unge der dræbte høns ved at kaste med ting mod dem - kan de være skudt med noget?

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2008, 17:54 »
Hej Hanne, hullerne er på størrelse med hullet i en femkrone. Der er ikke nogen utilpassede børn på øen og vi bor nok det mest befærdede sted på øen. "Alle" skal forbi vores hus, når de skal frem og tilbage til færgen.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #9 Dato: 05 Marts , 2008, 18:49 »
Jeg har aldrig set eller hørt om at høns slås på den måde, der har været et rovdyr i Jeres hønsegård,,,, Mink/ mår en vildfaren ilder er faktisk ret effektiv, men egentlig lyder det som ræv der ikke har haft lejlighed til at tage sit bytte med sig, men hvis ikke der er ræv på øen, så en hund da, den klemmer dem også over ryggen, og kampen er formentlig opstået i hanens kamp for at passe på sine enemærker.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #10 Dato: 05 Marts , 2008, 19:08 »
Jeg har oplevet det samme, over flere uger. Så lå der 2 døde og 2 såret. Et par dage efter det samme osv. Duer, kyllinger og høns forsvandt. Det tyndende noget ud i bestanden.

Hver gang om dagen.

Det eneste sted der var åbent var de 20 cm op mod loftet. Der manglede net. Hønsegården var overdækket. Vi satte kamera op med ledning ind til et fjernsyn. Jeg så tv et par dage og nætter, men det eneste jeg så var mus.

Vi besluttede så at sætte hegn det sidste stykke oppe ved loftet. Så nu var hele hønsehus og gård indhegnet med hønsetråd.
Og der kom stadig rovdyr. Så skiftede vi det hele til kyllingetråd og der efter mistede vi ikke flere dyr.

I samme periode havde min nabo besøg af en brud. Den snuppede lidt hos hende. Så jeg er overbevist om at det var bruden der kom og raserede. Og kan komme gennem hønsetråd. Og det er altså et lille hul.

Så mon ikke der er en lille brud eller lign. på rov..!

Hilsen Susanne

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #11 Dato: 05 Marts , 2008, 19:16 »
Hej Ina og Susanne, vi vil forhøre os på øen om der er andre som evt. kan have haft besøg i hønsegård og hønsehus. Hvad er en brud?
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Hanne

  • Gæst
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #12 Dato: 05 Marts , 2008, 19:23 »

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #13 Dato: 05 Marts , 2008, 19:43 »
Hej.
Hund. Den behøver ikke være stor. En borderterrier f.eks. Eller en gårdhund. Desværre er de to racer ikke nævnt for sjov. Det er de typer, der 'oftest' har raseret her hos mig. Og de stopper heller ikke, selv om de har slået et par stykker ihjel og spist nogle gode lunser.
Og det kan være de 'søøøøødeste' hunde ligeså snart, der ikke er høns i nærheden. De skal ikke bruge store huller for at komme ind...
Men ellers er jeg med på Susannes bud om brud, mår eller mink.
Dét I ser som huller i dyrene er ikke lavet med næb - det er formentlig hjørnetænder.
Høns gør ikke sådan mod hinanden.
Stakkels høns - stakkels jer.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #14 Dato: 05 Marts , 2008, 19:44 »
For mig lyder det også mest som en brud. Den er meget lille og kan komme ind på meget lidt plads. Hvis det skulle være hønsene selv er det for det meste hovedet det går udover, eller de hakker hinanden til blods i gumpen. En kat er også udeluket, da den for det første efter beskrivelsen ikke kan komme ind til hønsene og for det andet er det også her ofte hals og hoved det går udover.
For nogle år siden da jeg havde vildænder, havde jeg besøg af en vildkat der havde bidtalt skindet af halsen på en and, som jeg fandt i en sø'rgelig forfatning under en busk. En ræv mener jeg også er udelukket, da det er yderst sjældent at den kun anretter småskader. En hund kan også finde på at tage høns, men så er de ofte oversnasket og mangler fjer mange steder, men efter beskrivelsen er dette også udelukket. Så det må uden tvivl være en brud der er synderen.
Bjarne.
« Senest Redigeret: 05 Marts , 2008, 19:49 Fra Bjarne Andersen »