Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Om kalkben...  (Læst 40814 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Om kalkben...
« Svar #15 Dato: 25 Marts , 2008, 20:34 »
Hov fedt (til heste) og saddelfedt er også ganske effektivt. Men det er (som Hanne siger)  vigtigst at det er noget fedtet der lukker for ilt tilførslen og kvæler kryb'ene. Man kan også bruge en tyk grød, lavet af brun sæbe og vand.
Magarine ville sikkert også kunne bruges.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Om kalkben...
« Svar #16 Dato: 26 Marts , 2008, 00:11 »
Når jeg ser hvilken virkning brun sæbe har på min braddepande, så er det ikke det jeg ville vælge først, jeg hælder mere til margerine eller sadelfedt, og der kan jeg varmt anbefale noget der hedder
Co Cao Line det er rødt tykt og er det samme som navfedt til biler, men jeg ville springe den brune sæbe over, men jeg har da ikke prøvet det... ::)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Om kalkben...
« Svar #17 Dato: 26 Marts , 2008, 00:15 »
Brun sæbe er meget basisk, så det er nok ikke lige sagen.
Stærk base virker lige så ætsende som stærk syre.

Skal så lige siges, jeg ved ikke, hvor basisk brun sæbe er, men det kan der jo findes ud af.

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi:

Brun sæbe er fremstillet af "bløde" fedtstoffer som f.eks. sojaolie. Brun sæbe indeholder ca. 40% fedtsyre. Brun sæbe er basisk med en typisk pH-værdi på 13-14. Dette skyldes, at Brun sæbe indeholder stoffet kaliumhydroxid.

« Senest Redigeret: 26 Marts , 2008, 00:17 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Om kalkben...
« Svar #18 Dato: 26 Marts , 2008, 09:17 »
Jeg har den sidste tid døjet med betændelse i foden og sidder derfor med foden i brun sæbe og vand 2 x dgl. Og der er ikke meget stærk elastisk hud tilbage. Den er tynd og sart. Så brun sæbe på hønseben, hvor det ikke vaskes af - nej.
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Om kalkben...
« Svar #19 Dato: 26 Marts , 2008, 13:14 »
Jeg har den sidste tid døjet med betændelse i foden og sidder derfor med foden i brun sæbe og vand 2 x dgl. Og der er ikke meget stærk elastisk hud tilbage. Den er tynd og sart. Så brun sæbe på hønseben, hvor det ikke vaskes af - nej.

Brug sæbespåner i stedet Susanne, det renser lige så godt og udtørrer slet ikke så meget.

Rigtig god bedring! <-

Off topic - sorry.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Om kalkben...
« Svar #20 Dato: 26 Marts , 2008, 16:07 »
Brug sæbespåner i stedet Susanne, det renser lige så godt og udtørrer slet ikke så meget.

Rigtig god bedring! <-

Off topic - sorry.

Lidt mere off topic.

Hanne det er lægens ordre.  2 gange brunsæbe og 2 gange spåner dagligt. Så jeg har en super ren fod  ;D
Hilsen Susanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Om kalkben...
« Svar #21 Dato: 26 Marts , 2008, 22:44 »
Jeg har aldrig selv prøvet den brune sæbe men min faster har og det virkede fint uden umiddelbare problemer. Men hvis der er noget om det så kan man selfølgelig lige så godt bruge noget fedt. Jeg har som sagt selv brugt hovfedt på nogen indkøbte dyr og det virkede glimrende.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Om kalkben...
« Svar #22 Dato: 27 Marts , 2008, 10:20 »
Er der nogle af Jer der ved om der er tilbagehold på æg når man smører med svolblommeblanding ??

Igår spurgte jeg nabo-øen Nyord -'s førende kemiker (fra nu af kaldes øen for KemiNyord ;)) om svovlblomme. Og han siger at :
"Svovlblomme er helt ren svovl og det er ikke engang så giftigt, at det kan slå miderne ihjel, men de flygter på grund af lugten. Det er et gammelt, virksomt og helt ugiftigt middel mod mider på hønseben.
Hønsene tager bestemt ikke skade af at få lidt svovlblomme i næbbet - andet end at de får en grim smag i munden.
"

Efter den udmelding ville jeg ikke holde mine æg tilbage ved brug af svovlblomme/-pulver...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Om kalkben...
« Svar #23 Dato: 27 Marts , 2008, 12:52 »
Fint Mette.

Kan vi ikke lige få smidt det råd et sted hen hvor man kan finde det, hvis man (ens høns) skulle få kalkben+
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Om kalkben...
« Svar #24 Dato: 27 Marts , 2008, 13:34 »
bare rolig - Utøjs-Hanne har fået besked og føjer det helt sikkert ind på sin liste.... ik' Hanne ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Om kalkben...
« Svar #25 Dato: 27 Marts , 2008, 13:49 »
Jo helt sikkert!! Og så kan jeg altså bedre li' når du kalder mig Hygge-Hanne end Utøjs-Hanne!!! ;D

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Om kalkben...
« Svar #26 Dato: 27 Marts , 2008, 15:03 »
Jo helt sikkert!! Og så kan jeg altså bedre li' når du kalder mig Hygge-Hanne end Utøjs-Hanne!!! ;D
høhø - vær du bare glad for at vi ikke er svenskere... for så havde du heddet "uhyre-hanne"  <H
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Om kalkben...
« Svar #27 Dato: 27 Marts , 2008, 17:47 »
Hej

Hvad angår svovlblomme så tror jeg altså det er det samme som svovlpulver, - hvilket matas har i deres reklame.

Citat fra http://www.biosite.dk/leksikon/svovl.htm
"Svovl i pulverform benævnes også svovlblomst eller svovlblomme idet man ved oprensningen af svovl destillerer det."

Håber det kan hjælpe de utøjsplagede  :)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Om kalkben...
« Svar #28 Dato: 27 Marts , 2008, 20:41 »
[[/quote]
høhø - vær du bare glad for at vi ikke er svenskere... for så havde du heddet "uhyre-hanne"  <H
[/quote]

Hej Mette

Hvad er det med uhyrer og svenskere? Nu er det anden gang jeg undrer mig.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Om kalkben...
« Svar #29 Dato: 24 Juli , 2008, 17:58 »
Citér
Er der derimod tale om svære angreb, så der ligefrem er tale om, at der er dannet "kager" eller skorper af "kalklag" må der en skrappere kur til. Det kan kurerers på følgende måde: Lav en tyk salve af almindelig brun sæbe ( blød sæbe ) svovlblomme og krealin-vaseline. Det hele røres sammen i en krukke til en god, fast masse, der let lader sig påsmøre løbene.

Jeg har andetsteds (Den Store Hønsebog) læst om dette trick med svovlblomme og brun sæbe.
Også dér var der ikke den mindste supplerende forklaring eller argumentation. Detaljerede retningslinier, bevares, men ikke den mindste bemærkning om hvad det gør, og hvorfor der er bedre end bare vaseline. Eller endda bare madolie.
 
Måske er jeg bare lidt for analytisk, men jeg har altså svært ved at acceptere noget jeg ikke forstår. Er der nogen her der kan gøre mig klogere?
« Senest Redigeret: 24 Juli , 2008, 18:03 Fra M. Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.