Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Om kalkben...  (Læst 40812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Filimus

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Om kalkben...
« Dato: 02 Marts , 2008, 19:31 »
Hej alle

Jeg fandt lige dette notat omkring kalbensmider og behandling af disse, måske det er noget andre kan bruge lidt mere viden omkring  :).

Citat:

"Den såkaldte kalkbensmide lever udelukkende på selve hønsene løfter løbenes skæl og opererer her inde i selve huden. Midens størrelse er ca. 0,4 mm så det er umuligt at se dem. Midens perationer i benet danner kalklignende skel eller brusk, der for det første er meget generende for dyret, ser grimt ud og må absolut ikke forefindes hos en fjerkræopdrætter.

Miden benævnes ofte som fnatmide idet kalkben også bliver kaldt for fodfnat. Denne mide kan også i visse særlige tilfælde operere i ansigtet på dyrene, navnlig omkring næbroden ind over øjnene og kamroden og her sætter det sig ligeledes som noget kalkagtigt brusk eller skurv.

Dette kan bekæmpes, men må gøres på selve dyret og er dette ikke for slemt angrebet, kan det ordnes ved at "vaske" løbene i petroleum, ligesom der ved lettere angreb kan påsmøres noget kreolin-vaseline; dette vil altid være at anbefale, hvor der er tale om angreb af de mere sarte ansigtsdele,

Er der derimod tale om svære angreb, så der ligefrem er tale om, at der er dannet "kager" eller skorper af "kalklag" må der en skrappere kur til. Det kan kurerers på følgende måde: Lav en tyk salve af almindelig brun sæbe ( blød sæbe ) svovlblomme og krealin-vaseline. Det hele røres sammen i en krukke til en god, fast masse, der let lader sig påsmøre løbene. Hav det altid stående i en dåse eller krukke klar til brug, når man opdager, "den er gal". Massen påsmøres de angrebne løb, og den skal blive siddende mindst to døgn. Derpå afvaskes i stærkt sodalud, løbene tørres og indgnides atter på samme måde som for. Denne proces gentages med et par dages mellemrum, til skorperne er væk og nye skel kan begynde at danne sig, altså må alle mider være dræbt. Angrebne løb kan ved den rette behandling blive som nye, rene og glatte. Er der tale om særlig slemme angrebne løb, hvor skorperne ligefrem løsner den sarte bud under processen, må der udvises nogen forsigtighed ved f.eks. at vente et par dage med afvaskning og i stedet for "svovlmassen" da at anvende almindeligt lægende vaseline, evt. med lidt jod.

Selv i de mest pinligt-rene stalde kan der forefindes kalkbensmider, og der er intet andet probat forebyggende middel end til stadighed at holde et vågent øje med hvor enkelt dyr i sin besætning."
Mange hilsner fra Anne Fernandez

1,0 border/golden blandings hund (som elsker høns og katte), 2,1 neutraliserede katte inde og 1,1 neutraliserede katte ude, 1,2 Australorps/faverolles blandinger, 0,4, faverolles.

Hanne

  • Gæst
Sv: Om kalkben...
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2008, 19:36 »
Hej Anne.

Tak for input.

Har du set vores artikel om kalkben, ovre til højre. Der står lidt flere ting som supplerer meget godt.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Om kalkben...
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2008, 19:39 »
Til venstre Hanne :) artikler er i venstre panel, kan man ikke se dem, så klik på det lille + ved siden af E ud for artikler

Offline Filimus

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Om kalkben...
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2008, 19:48 »
Hej Hanne og Helen  :)

Jeg har også set Jeres indlæg om kalkben og syntes også at det er rigtig godt, især billedet, som viser hvosdan kalkben kan se ud når de er værst.

Jeg fandt dette andet indlæg på nettet, og havde aldrig set det før, men der står ikke så mange ting ud over det i havde skrevet, andet end at man stort set altid skal huske at forebygge disse kalkben, da det åbenbart er noget høns får uanset hvor rent man holder i sit hønsehus.

Jeg har selv et par høns hvor jeg ikke helt kan få bugt med deres kalkben, selve tæerne er nu lyserøde og fine, og de løber glade rundt ude i haven, men løbene er stadig meget skællede, så vidt jeg kan se de forskellige steder, skal man bare blive ved med at smøre ben på dem, og så skulle de med tiden blive fri for de kraftige skæl.

Er der nogle af Jer der ved om der er tilbagehold på æg når man smører med svolblommeblanding ??
 
Mange hilsner fra Anne Fernandez

1,0 border/golden blandings hund (som elsker høns og katte), 2,1 neutraliserede katte inde og 1,1 neutraliserede katte ude, 1,2 Australorps/faverolles blandinger, 0,4, faverolles.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Om kalkben...
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2008, 19:59 »
Du kan bruge almindelig madolie når der kun er få steder tilbage. Det er vigtigt at olien smøres ind i alle revner og sprækker, miden dør af iltmangel, når den klisteres inde af olie. Det nemmeste er at have syltetøjsglas der lige passer i størrelsen til at hele løbet kan dyppes. Du dypper og holder løbet nede i glasset et lille stykke tid. Et godt gammelt råd er også at smøre klistret stads under hønsenes sidepinde, dermed  kan det utøj der gemmer sig om dagen ikke så nemt komme på hønsene om natten. De sidder simpelthen fast i staset under pinden.

Jeg kender ikke tilbageholdestiden på svovlblomme, men mon ikke 8 uger er nok?

Offline Filimus

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Om kalkben...
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2008, 08:07 »
Tusind tak for svaret Helen  :)
Mange hilsner fra Anne Fernandez

1,0 border/golden blandings hund (som elsker høns og katte), 2,1 neutraliserede katte inde og 1,1 neutraliserede katte ude, 1,2 Australorps/faverolles blandinger, 0,4, faverolles.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Om kalkben...
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2008, 23:37 »
Jeg har fået fortalt, at svovlblomme ikke sælges længere ?

Til gengæld skulle program vet flydende være effektivt til kalkben....

Forøvrigt går det ikke i blodet men bliver på kroppen, så æggene kan sagtens spises under behandlingen (program Vet)
« Senest Redigeret: 03 Marts , 2008, 23:44 Fra Nielsen »

Offline Filimus

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Om kalkben...
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2008, 23:12 »
Hej Nielser

Jo, svovlblomme sælges i matas og kaldes svovlpulver, og det lugter afskyeligt når man bruger det sammen med madolie ell. vaseline, jeg syntes stadig jeg kan lugte det over det hele selvom det er et par dage siden jeg sidst smurte hønseben.

Men tak for dit råd med program vet, det må prøves hvis jeg nogensinde skulle få problemer med kalben på hønsene igen.  :)
Mange hilsner fra Anne Fernandez

1,0 border/golden blandings hund (som elsker høns og katte), 2,1 neutraliserede katte inde og 1,1 neutraliserede katte ude, 1,2 Australorps/faverolles blandinger, 0,4, faverolles.

Hanne

  • Gæst
Sv: Om kalkben...
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2008, 10:50 »
Jeg vil IKKE anbefale Program Vet!!!

Giften spredes langsomt til dyrets blod, således at lopperne dør, når de suger blod. Giften er således i hele hønen og dermed også æg. Hvor længer (uger/måneder) det er der, vides ikke da det ikke er testet.

Program Vet er ikke beregnet til fjerkræ.

Se her:
http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=364/sprog=1/item=yes/

Jeg har taget problematikken op i tråden 'Brug af gift', for jeg synes vi skal passe rigtig godt på os selv og hinanden. Men vi har et problem med de hersens utøj, som jeg håber vi får fundet en løsning på, uden at vi sætter vores eget helbred på spil.

Hop gerne over og deltag i den anden giftdebat ;)
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2008, 10:55 Fra Hanne Lottrup »

Offline Filimus

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Om kalkben...
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2008, 12:29 »
Hej Hanne

Tak for rådet, så er det vel heller ikke smart at benytte frontline ell. andre tilsvarende ?

Vil lige tjekke "gift" debatten.

Mange hilsner fra Anne Fernandez

1,0 border/golden blandings hund (som elsker høns og katte), 2,1 neutraliserede katte inde og 1,1 neutraliserede katte ude, 1,2 Australorps/faverolles blandinger, 0,4, faverolles.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Om kalkben...
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2008, 13:28 »
Jeg vil IKKE anbefale Program Vet!!!

Giften spredes langsomt til dyrets blod, således at lopperne dør, når de suger blod. Giften er således i hele hønen og dermed også æg. Hvor længer (uger/måneder) det er der, vides ikke da det ikke er testet.

Program Vet er ikke beregnet til fjerkræ.

Se her:
http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=364/sprog=1/item=yes/

Ja det var jo ikke det jeg fik og vide  :-[

Jeg vil dog tilføje, at der er tale om den flydende type.....om der er forskel ved jeg så ikke.
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2008, 13:31 Fra Nielsen »

Hanne

  • Gæst
Sv: Om kalkben...
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2008, 13:46 »
Hej Hanne

Tak for rådet, så er det vel heller ikke smart at benytte frontline ell. andre tilsvarende ?

Vil lige tjekke "gift" debatten.



Det er lidt, svært for hvad er alternativet....

Lige nu kender vi egentlig ikke nogen midler der er godkendt for dyr til konsum. Jeg har derfor kontaktet både en dyrlæge og Fødevarestyrelsen - Kontor for kemisk fødevaresikkerhed, dyrevelfærd og veterinære lægemidler.

De har begge lovet at kigge på sagen - spændende ;)

Svensk landand

  • Gæst
Sv: Om kalkben...
« Svar #12 Dato: 24 Marts , 2008, 23:24 »
Vaseline i et FEDT lag på benen har klaret der heroppe ..... Var ret overrasket over HVOR effektivt det var!!!
Smurte 2 gange.....så afkommet fra mideægene (eller havde det nu er) blev kvalt anden gang!!!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Om kalkben...
« Svar #13 Dato: 25 Marts , 2008, 08:40 »
Ja det er et rigtigt godt råd.

Jeg har været vældig utøjsfanatisk her på det sidste <R,  har læste på emnet på alle mulige udenlandske hjemmesider, og det der går igen er fedtstoffer til behandling!

Vaseline
Madolie
Parafinolie

Jeg tror vaselinen er rigtig god fordi den er fast i konsistens og lidt sværere at få af.

Et sted blev det anbefalet, at vaske løbet med sæbevand og en tandbørste først. Det tror jeg også er klogt, da man på den måde får fedtet helt ind til miderne og ikke uden på evt støv, indtørret møg og mudder :D


Offline Gitte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • Lad altid solen skinne!!!!
Sv: Om kalkben...
« Svar #14 Dato: 25 Marts , 2008, 12:37 »

Vaseline har jeg også brugt - med god erfaring.
...men men, hvis ens høns er fyldt med fjer på ben og fødder,  er det en god idé at klippe fjerene af ben og fødder først, da de ellers bliver omvandrende skidt-samler. (Det er heller ikke så nemt at få smurt vaselinen helt ind i de medtagede ben hvis man skal forbi sådan en fjerdusk først.)