Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Glas Æg  (Læst 14225 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Glas Æg
« Dato: 02 Marts , 2008, 17:52 »
En af mine Orpington kan åbenbart ikke finde ud af at lave æg med en skald der kan holde?  :'(

Skalden er så tynd at den brister når man rører ved det? :-[
 
Hun får Morgengry tilskudsfoder til æglæggende høns og så får hun "affald" fra køkknet samt hvad hun ellers kan finder i haven. De andres æg fejler ikke noget. Det er ikke hver dag at det mislykkes for hende men tit.

Hvad kan jeg gøre?  ???

Se disse billeder af æget fra i dag.

Jeg har flyttet emnet her til problemer og sygdomme
/ Susanne

« Senest Redigeret: 02 Marts , 2008, 17:57 Fra Susanne »
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Glas Æg
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2008, 18:15 »
Det er en arvelig defekt tror jeg, hønen mangler evnen til at optage D-vitamin til at binde kalken. Når dine andre høns ikke laver vindæg, og alle har den samme adgang til foder, må det være den ene høne det er galt med.
Det sker at en høne laver et enkelt vindæg når den starter eller slutter æglægning, det kan være det der er sket, men hold øje med dem, et vindæg der går i stykker inde i hønen, er noget rigtig skidt, og et vindæg i hønsegården, kan få en flok til at blive ægspisere :(

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Glas Æg
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2008, 18:20 »
Det vil sige at enten lever vi med problemet eller også må den lade livet :-\  æv for det er den sorte Orpington og den er speciel flot.

Mvh Frank
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Glas Æg
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2008, 19:21 »
Vent nu og se, det kunne jo være det var en enlig svale. Ved en værdifuld avlshøne, vil jeg forsøge med et par ting.

Alle høns er ikke lige gode til at optage zink, det kan være årsagen, giv drikkevand i et zinkkar., giv et tilskud af D-vitaminer og et godt grit f.eks Belgrit til duer.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Glas Æg
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2008, 20:13 »
Sidste år havde jeg en Topdue der lagde 2 æg og fik 2 unger. De næste 2-3 hold æg gik i stykker, hvorefter jeg kontaktede apoteket og fik nogle D3 vitamin dråber til spædbørn. De næste hold hun lagde kom der unger ud af.
Det kan også være en defekt i hønen der gør at hun ligger vindæg. Der er kun 1 ting at gøre, nemlig at prøve sig frem.
Bjarne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Glas Æg
« Svar #5 Dato: 02 Marts , 2008, 21:15 »
Der er flere ting af prøve. D-vitamin er nødvendigt for at optage kalk. En alm. vitaminblanding til fjerkræ kunne måske være nok.

Ingen grund til at opgive hende. Er hun først startet æglægning nu?
Hilsen Susanne

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Glas Æg
« Svar #6 Dato: 02 Marts , 2008, 21:33 »
Ja, jeg tror at det er første år, men vi har jo først lige købt den og jeg har ingen forstand på at se alder, så hun kan være 50 år og solgt som en på 16, jeg vil ikke kunne se forskellen  :-\

Vedr. vitaminer er det så ikke en del af tilskudsfodderet? Jeg trode at der var alt i hvad en høns kunne ønske sig  :-\ Jeg vil prøve det med D-vitamin for det virker let og ligetil.

Jeg ved at det ikke er en enlig svale for alene de to sidste dage har det givet et om dagen, men det er ikke hver gang der kommer et vindæg fra hønen, så kalk motoren hoster lidt i det hos hende.

Nå men hun får lov at leve så længe at det ikke gør hende syg, bliver hun syg så er det slut.
Det er entlig utrolig for hun spiser og spiser og det virker altid som om at hun er ved at dø af sult. Så hun må jo få masser af vitaminer og miniraler mv. af den store mængde mad.  ;D
     
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Glas Æg
« Svar #7 Dato: 02 Marts , 2008, 23:26 »
Kan det ikke også forekomme, hvis der ikke tilbydes skaller eller anden form for kalk til dannelse af æggeskaller?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Hanne

  • Gæst
Sv: Glas Æg
« Svar #8 Dato: 02 Marts , 2008, 23:30 »
Jo

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Glas Æg
« Svar #9 Dato: 02 Marts , 2008, 23:44 »
Hej

Det kan være en følge ting af dårlig/tynd mave, det kan sætte sig som betændelse i ægge systemet og det område hvor skallen bliver lavet ligger lige inden for, så er det meste udsat, jeg har prøvet det er par gange og kun en gang har høne ikke kunne lave skal efter et stykke tid, den måtte jeg aflive for de andre høns viste hvornår de skulle holde sig til.

Tommy

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Glas Æg
« Svar #10 Dato: 02 Marts , 2008, 23:44 »
Aalestrup dine fine billeder ville være gode i galleriet :)

Hanne

  • Gæst
Sv: Glas Æg
« Svar #11 Dato: 03 Marts , 2008, 10:42 »
Ja tak!!

Jeg har lavet en kategori under problemer og sygdomme der hedder 'Vindæg'.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Glas Æg
« Svar #12 Dato: 03 Marts , 2008, 11:25 »
Ang. skaller læste jeg engang at duegrit indeholder flere typer mineraler mv., så det var godt at tilbyde høns med div. skavanker.

Amerika-Thisted fører Belgrit.

Levertran er også godt - det øger hønens evne til at optage D-vitaminer fra solens stråler. Og blandet i en gang hønseguf med hvidløg der både er virus- og betændelseshæmmende kan da ikke skade ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Glas Æg
« Svar #13 Dato: 03 Marts , 2008, 12:50 »
Mange bruge strandskaller som løsning på tyndskalede æg. Jeg synes at have erfaret at de er for grove og lidt svære at omsætte. De har dog en god malende efekt i kråsen.
Efter min mening er det bedre at bruge foder kridt, da det er noget lettere at omsætte. Fugle i almindelighed har sjældendt brug for ekstra tilførsel af kalk. Det der er problemmet med høns er den store mængde kalk de bruger til skal på de mange æg  de lægger. Fugle i naturen ligger et hold æg og ruge så afkommet ud og får heved mulighed for at opbygge kalk depotet til næste hold, og derfor er kalk indeholdet det grønt og insekter de spiser ofte nok.

Tidligere da vi opdrættede Brahma i stor, brugte vil Mangan, med god efekt for at modvirke svage ben. Mangan skal man være meget forsigtig med da det i større mængder virker giftig.
Jeg tror at det lige så tit er mangel på sollys, der også omdannes til D3 vitamin når det rammer dyret eller D3 vitamin i fast form der er skyld i problemmerne. Vispumin er i øvrigt et ganske udemærket produkt, der indeholder et utal af vitaminer og mineraler. 1 teskefuld pr. kg. foder. Kan købes hos Amerka Thisted ca. 25 kr. for 1 kg.
Vispumin er noget lettere en at bruge vandopløselige vitaminer da det er i pulver form.
Bjarne.