Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Maraner og salmonella  (Læst 5161 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

1601

  • Gæst
Maraner og salmonella
« Dato: 09 ſeptember , 2009, 10:29 »
Jeg har læst i"Alt om Høns" af Jeremy Hobson & Celia Lewis, at maranæg har en anderledes porrestruktur i skallen, der forhindrer at æget inficeres med salmonellabakterier. De skriver også at det kun forhindrer den inficion der kommer gennem skallen, der kan stadig opstå en inficion inden skallen bliver dannet i hønens æggeleder.
Så sørgsmålet er altså,- har de ret i at det lagte æg ikke kan inficeres og hvor stor en del at inficionerne opstår under dannelsen af æget?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Maraner og salmonella
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2009, 16:07 »
Tja, det skulle angiveligt stamme fra det franske landbrugsministerium, men om det passer det ved jeg ikke. Jeg har heller ikke kunnet finde nogen dokumentation for det. Hvis det passer, så ville det da være rigtig dejligt. jeg er lidt skeptisk, fordi hvis det var rigtigt, så ville æg-producenterne nok have krydset maraner (og deres skal) ind i konsumægsproduktionen for på den måde at bekæmpe salmonella på, men som sagt så aner jeg det ikke.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Maraner og salmonella
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2009, 16:41 »
http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm

Det med samonellaen skrives også på denne side, men om det er rigtigt tja.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Maraner og salmonella
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2009, 18:10 »
Ved heller ikke om det er rigtigt, men det kunne jo lyde som om nogen virkelig har forsket i emnet - så man skulle jo tro der er noget om snakken. Det ville være mærkeligt hvis det bare er en skrøne, hvorfor skulle man finde på den historie netop med maran æg?

Om alle omstændigheder er det jo kun en positiv ting hvis det er rigtigt.

Maran æggeskaller er ihvertfald utrolig kraftige/ tykke og dermed anderledes.
Mvh

Claus

1601

  • Gæst
Sv: Maraner og salmonella
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2009, 12:49 »
Tak for jeres reflektioner, for mig er det korte af det lange, at det ikke er blevet mindre interessant at få en stamme Maraner i hønsehuset, så snart det er bygget,- og hvis man derefter skulle få lyst til rå æggeblomme på tatar går det måske ikke helt så galt, når der anvendes maranæg.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Maraner og salmonella
« Svar #5 Dato: 10 ſeptember , 2009, 13:51 »
Hej Palle....
Jeg kan kun sige Bon appetit !  /o

Vi, og de af naboerne der sætter pris på haveøgleæg, elsker maranernes æg.
Jeg har været igennem mange af racerne, men er endt på maranerne. Det er klart min favorit !

Glæder mig til at se æggene fra de belgiske guldgøgespættede som Peter Agger og jeg har haft maran projekt med.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Maraner og salmonella
« Svar #6 Dato: 10 ſeptember , 2009, 17:27 »
Når nu Mikkel er færdig med at smide med rugeæg... Så kan han jo kaste sig over at måle salmonella i Maran-æg...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Maraner og salmonella
« Svar #7 Dato: 10 ſeptember , 2009, 22:20 »
Interessant teori/undersøgelse. <J
Jeg har med sikkerhed spist langt over 100 rå æggeblommer, samt diverse kager hvor enten rå æggeblomme eller hvide har været en af ingredienserne. Og mig bekendt har disse ikke været fra Maran æg (har ikke selv Maran).
Sååå, hvis jeg fremover holder mig til Maran æg burde jeg jo nærmest være helgarderet.  ;)

Jeg må indrømme at jeg ikke har nogen ide om der evt oftere er salmonella i æg fra en race fremfor en anden!
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Maraner og salmonella
« Svar #8 Dato: 10 ſeptember , 2009, 22:28 »
Jeg spiser gerne rå æggeblommer på tartar og i is - men kun fra egne æg  ;) Min ene maranhøne er ikke begyndt at lægge æg endnu, men jeg glæder mig til at smage, hvis de er så gode som de siger.
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Maraner og salmonella
« Svar #9 Dato: 11 ſeptember , 2009, 06:37 »
Jeg laver også is af mine egne æg og 7-9-13 så er der ikke sket noget ved det, så det er jeg helt tryg ved. Og det er Jersey Kæmpe æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub