Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Syg orpington  (Læst 10888 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Syg orpington
« Dato: 01 Marts , 2008, 08:10 »
Jeg tog i går en syg orpington høne og satte ud i bryggerset...

Hun lyder lidt som om hun har slim i halsen, og ser sløj ud i øjnene. Og så går hun og trækker rumpen sammen hele tiden, det ser sådan ud på fjerene i rumpen at hun nærmest åbner og lukker sammen hele tiden.  :-[

Nogen som ved hvad det kan være ? ellers må jeg ringe til dyrlægen

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Syg orpington
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2008, 08:40 »
Nielsen hvordan er rumpen, våd, slimet? var hun i æglægning, lå der et æg uden skal, eller noget af et æg uden skal i reden?. Kommer der slim uden af næbbet? har de fået ormekur? gaber hun?

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Syg orpington
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2008, 08:47 »
Nej rumpen er fin, bortset fra lidt møg i fjerene.

Ja hun er i æglægning, og der var vist et æg uden skal i går i hønsegården. Der kommer igen slim ud af næbbet, og ormekur har de ikke fået. (gør man det jævnligt?) Jeg tror faktisk hun gabte i igår inden jeg tog hende indenfor, men har ikke set det siden.

De får vitaminer som de skal, og der er hvidløg i vandet, og de får selvfølgelig skaller.

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: Syg orpington
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2008, 08:54 »
Jeg ville nok undlade hvidløg i vandet, det er jo ikke alle høns som kan lide hvidløg. Og hvis der kun er den ene slags, får hun måske ikke nok væske.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Syg orpington
« Svar #4 Dato: 01 Marts , 2008, 09:06 »
Du skal fortsat holde hende isoleret. Det kan være det er hende der lægger skalløse æg, og går sådan et i stykker inde i hendes kloak, får hun det skidt.
Jeg tænkte på luftrørsorm, da det ofte får dem til at gabe og åbne lukke enden...der sidder ikke noget i halsen du kan se ved at lukke næbet forsigtigt op?

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Syg orpington
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2008, 09:48 »
hun drikker fint hvidløgsvand  ;)

Jeg prøver og kigge hende i halsen her lidt senere.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Syg orpington
« Svar #6 Dato: 01 Marts , 2008, 12:21 »
Så fik jeg kigget i halsen på hende, og ved jo ikke rigtigt hvad man skal kunne se....

Der sad noget længere nede i halsen, og på det sad der noget hvidt, nærmest trevlet småt...

Det var nemt nok, så hvis det er ku jeg sagtens ta et billede med hjælp fra konen  ;)

Hanne

  • Gæst
Sv: Syg orpington
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2008, 12:43 »
Det kunne sagtens lyde som orm! Tag GERNE et billed!!

Hvis det er skal du til dyrlægen på mandag. Et godt middel er Imovec, for det virker også mod utøj. Det kan gives som dråber på huden eller i næbet.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Syg orpington
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2008, 13:19 »
Det er vist mre end "bare" det tror jeg

Jeg tjekkede hende under fjerene omkring tarmåbning og op mod maven. Og må nok sige jeg blev chokeret over det jeg så.

Omkring fjerene lidt oppe over tarmåbningen sad der en masse hvide "poser" rundt om fjerene og der var en del utøj, så hun røg i bad med loppeshampoo med det samme. Mærkeligt nok var det kun dernede jeg kunne se noget, alle andre steder på kroppen var hun fin og intet der kriplede rundt. Nu er utøjet væk, og meget af det hvide stads der sad.

Det har jeg godt nok aldrig set før, og jeg har det skidt og er flov over hun har gået rundt med det  :-\

Så nu skal jeg ha tjekket dem alle igennem, og fundet et eller andet pulver til utøj snarest.

Heldigvis er hun den eneste der er sløj, de andre har det fint.

Så indtil videre bliver hun her indendørs, og håber virkelig hun bliver rask igen.


Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Syg orpington
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2008, 13:21 »
Jeg synes også det lyder som luftrørsorm, men lad os se et billede ..

Du skal ikke være flotv over utøj, du gør jo noget ved det... men du skal også i gang med de andre, det er bedre at forebygge...

Hanne

  • Gæst
Sv: Syg orpington
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2008, 14:13 »
Det er meget typisk at de kun har utøj omkring gumpen, det har jeg oplevet rigtig mange gang og de kan blive rigtig skidt af det!

Mange tror at man tjekker dem på ryggen, men man skal lige have dem vendt omkring!

Det er ikke flovt som Helen skriver - kun hvis man ikke behandler. Jeg kendte engang en biolog som mente at det var naturens orden at dyrene havde utøj og nægtede at behandle! Føj hans dyr så triste ud!!

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Syg orpington
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2008, 14:27 »
Jeg har altid brugt stalosan, men kan se det ikke er nok, så jeg må ned og få købt noget imod det på mandag !

Der kommer billeder af det i aften, har desværre ikke mulighed for og lægge dem ind før da.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Syg orpington
« Svar #12 Dato: 01 Marts , 2008, 18:49 »
Her er det eneste billede der blev til noget, synes nu ikke man kan se så meget på det.

Kan det ikke bruges snupper jeg et nyt i morgen....


Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Syg orpington
« Svar #13 Dato: 03 Marts , 2008, 23:42 »
Update...

Har haft min orpington hos en dyrlæge med speciale i fugle og høns. Det er åbenbart en forkølelses influenza af en art, og fik noget pulver der skal i vandet i en uges tid, og æggene må ikke spises i 14 dage efter. Der er taget prøve til dyrkning da det er muligt de er resistente over det pulver jeg har fået, i det tilfælde skal de have noget andet i stedet.

542,- kr for 10 min. konsultation  :-\ Det var en pæn pris skal jeg lige love for....

Hanne

  • Gæst
Sv: Syg orpington
« Svar #14 Dato: 03 Marts , 2008, 23:45 »
Undskyld vi slet ikke har kommenteret dit billede!!!

Jeg kan ikke se orm der i, men det viste sig jo heller ikke at holde stik :)

Fint du fik hønen behandlet - Pæn pris!!! :D