Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: udrugning v/høne/levende æg  (Læst 11297 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aaskilde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
udrugning v/høne/levende æg
« Dato: 30 Juli , 2009, 10:10 »
hej alle
jeg har en høne der nu går ind i sin 4. ruge uge på en masse æg- mine andre høns lægger æg oveni den rugende høne -så det er svært at vde hvor langt processen er . 
Er der en smart måde at finde ud af om der er levende kyllinger i æggene.
Jeg kunne også bruge råd til at afskærme en rugende høne ??? :o

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: udrugning v/høne/levende æg
« Svar #1 Dato: 30 Juli , 2009, 10:23 »
Sæt et kryds med blyant på de æg der faktisk skal udruges. Så kan du fjerne de andre. Mine høns ruger i transportable kattetoiletter... Så kan man lige løfte æg og høne og flytte dem et mere praktisk sted hen. Jeg laver en midlertidig afhegning i et hjørne af hønsegården, men til vinter vil jeg lave en udbygning af hønsegården, så der bliver en afdeling til rugehøns og deres kyllinger, så de kan gå i fred den første tid.
Mht. til om æggene er "levende" så kan du lyse æggene. Det er der en masse om et andet sted herinde.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: udrugning v/høne/levende æg
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2009, 10:23 »
Det bliver ihvertfald noget hø!

En høne ligger 21. dage, så kommer kyllingerne, hvis alt går vel.

Så de æg, der nu ligger på 4. uge, de er nok ikke befrugtede...

Hvis der løbende klægger kyllinger under hende, vil det gå galt.

  • De store kyllinger træder de små nyklækkede ihjel
    Hønen forlader æg og småbitter med des tore for at de kan få vand og mad og lære at spise. Så dør de små.

    Høne forlader ikke reden af hensyn til æg og smålinger. Så dør de store...

    En høne kan ikke tåle at ligge skruk i 6 uger - den spiser og drikker jo ikke normalt i den periode, den er skruk, og kan faktisk dø af sult, hvis den ligger for længe.


Skærm hende af fra de andre - enten i et skrukhus, som er et seperat lille hus med egen lille bitte gård. Du kan flytte hende og nogle af æggene om aftenen, når det er ved at blive mørkt. Og sæt hegn op af en ellelr anden art, så de andre høner ikke kan komme ind.

Der har lige været en tråd om det herinde. Prøv at søge på skruk i søgefunktionen. Det burde give en masse inspiration.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: udrugning v/høne/levende æg
« Svar #3 Dato: 30 Juli , 2009, 10:26 »
Lysning af æggene er nok den sikreste metode.

http://backyardchickens.com/LC-candling.html

Her er et link til hvad du gør. Der findes en del flere. Hvis du søger på 'lysning' kommer der en tråd op af Susanne Hansen med yderligere links.

Anlægget til lysning behøver ikke være nær så avanceret som det der er beskrevet i ovenstående link. En stærk lommelygte placeret/holdt i en forholdsvis lukket papkasse med et lille hul, mindre end æggene, skulle kunne gøre det. Jo mindre lys der er i lokalet hvor lysning foretages des bedre billede får du af 'indholdet' i æggene.

Held og lykke.  
Mvh
Erik Andersen