Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Syge dyr, HJÆLP!!  (Læst 13825 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #15 Dato: 28 Februar , 2008, 09:16 »
Kært barn har mange navne  :-*

Hanne

  • Gæst
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #16 Dato: 28 Februar , 2008, 09:41 »
Nåe hvor ser den skidt ud!

Jeg håber det går bedre, ellers ville jeg som Helen skriver, komme til dyrlæge med den.
God bedring med de små!!

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #17 Dato: 28 Februar , 2008, 13:01 »
Jeg var udsat for nået lignende for to år siden. I forbindelse med at jeg havde tilsat hønsegården med 8 nye medlemmer. 3-4 dage efter ankomsten af de nye, blev flere af de gamle høns og Atilla, min dejlige hane, syge :'( med fuldstændig de samme symptomer som du har beskrevet. Da den første døde, tænkte jeg at deres dage var talte. Det var rigtigt trist, men særlig trist var jeg over min hane, og det fik mig til at gå til dyrlægen. Og lad mig lige indskyde her, at når vi taler om fjerkræ, er det betydelig billiger, at slagte og købe nye, end det er at tage turen til dyrlæge. Men som i måske nu ved, er jeg den bløde mand som ikke kan svinge øksen ::)så i mit tilfælde gik turen til dyrlæge. Atilla under armen, ind til Luxembourg by, hvor vi har en dyrlæge med speciale i fjerkræ. Hans teori var, en virus, som de nye høns havde medført og som de var immun overfor, at mine gamle høns ikke var modstands dygtige over for selv samme virus og at den gamle besætning havde fifty-fifty chance for at overleve. Atilla som, som var slemmest medtaget på det tidspunkt, skulle have indsprøjtninger hver dag, i 10 dage og alle høns, også de nye skulle have Erytavicol (penicillin) i vandet de næste 10 dage. De overlevede alle, men kostede mig i dyrlæge og medicin små 2000 kr.
I dag, hvis jeg tilføre nye høns ude fra, få alle høns en 10 dags kur med Erytavicol, bare for at være på den sikker side. Raske høns kan bærer en virus, som er dødelig for andre høns som ikke tidligere har været udsat for selv samme virus.
Selv om du ikke har fået nye dyr, kan de jo godt have redet sig en virus!!!!!!

Hanne

  • Gæst
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #18 Dato: 28 Februar , 2008, 13:19 »
Det ser ikke ud til at det er noget man får herhjemme.

2000 kr er nok i overkanten af hvad jeg ville give for at få mine høns behandlet. Men Kim du er jo en blød mand :-*

jeg håber ikke du sælger æg efter cost/benefit princippet, men det er der jo ikke nogen af os der kan ;D

Det er altid en go ide at spørge dyrlægen om hvad han skal ha for en omgang behandling af sit dyr - det kan virkelig løbe op!

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #19 Dato: 28 Februar , 2008, 14:02 »
Havde jeg vist at det ville løbe op i så svimlende et beløb, havde jeg idag nok haft nemmer ved at svinge øksen ;)
På den anden side kan jeg jo så prale af, at jeg med garanti har den dyreste hane i Luxembourg ;D
Der ud over, var der faktisk nået dejligt ved at se, at et så sygt dyr kom sig, og idag spangolere rundt  ude i hønsegården med så mange kræfter og så meget karakter.

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #20 Dato: 28 Februar , 2008, 17:00 »
Tusind tak for alle jeres svar og gode råd. Det er rart med nogen ligesindet hønsfolk at støtte sig op ad, både i gode tider og krise tider!!!!

Alle 3 har det bedre i dag, selv hende jeg med sikkerhed troede jeg ville finde død her til morgen. Hun er dog stadig den der har det dårligst, og jeg har givet hende lunkent vand med en engangssprøjte i dag, det gik fint.

Spidserne på hanens kam er i dag helt sorte, men i morges havde han krafter til at gale og jeg har set ham spise korn her i eftermiddag. Der er også blevet spist lidt af den blødmad jeg stillede ud til dem i morges. Den smule klatter de lægger nu, ser faktisk normale ud. Så jeg håber de er ved at komme sig og jeg undgår en tur til dyrlægen. Og så er jeg jo over i hele den sag om hvor mange penge man vil ofre på sine høns, og jeg vil sige at jeg nok ville vælge huggeblokken, der skal godt nok lægges mange æg for at dække et dyrlæge besøg til en 600-700kr... :) For ikke at snakke om et til 2000kr  ;)

Vi har snakket lidt om det kan være noget de har spist...? De har den sidste månedstid haft adgang til hele haven, når vi har været hjemme. Vi har en stor vild tilgroet have, der støder op til marker. Umiddelbart kan vi ikke se der skulle være noget der kan skade dem, men det ved vi jo i virkeligheden ikke, der kan jo være alt muligt....?!

Vores 4 andre høns er helt upåvirket og friske, og vi har først turdet lukke dem ud her i eftermiddag, ellers har de bare gået i hønsegården. Men det er nu bedst at se dem rende rundt på græsset og i vildnisset og rode. Håber snart de andre kan følge efter!!

Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #21 Dato: 28 Februar , 2008, 18:34 »
Det lyder godt at det går fremad. Det kunne jo godt tyde på noget forgiftning, når de andre høns slet ikke ser ud til at have noget. Men rart at høre at de har det bedre
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Hanne

  • Gæst
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #22 Dato: 01 Marts , 2008, 15:33 »
Hvordan går det med dine kære små Maja??

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #23 Dato: 01 Marts , 2008, 15:42 »
Lige en lille update på de syge dyr...

Det går langsomt fremad... :) Det ser heldigvis ud til at de alle kommer sig, men de er ikke helt friske endnu. De spiser og drikker selv, men kaster sig stadig ikke over maden som de plejer, og hænger stadig en smule. Men hanen galer, og de ser kvikkere ud for hver gang jeg kommer ind til dem.

Det er jo stadig lidt af et mysterium hvad de har fejlet, men nu bliver de alle behandlet for orm og utøj, så er der da ihvertfald styr på det! Og så håber jeg, at hvis det er noget de har spist, at de så holder sig fra at spise det igen!!!

Tak for hjælpen!  :)

Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Hanne

  • Gæst
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #24 Dato: 01 Marts , 2008, 15:51 »
Selv tak maja!

Dejligt det går bedre!!

Jeg har hapset dit billed og sat det ind i galleriet, hvor jeg har lavet en ny kategori der hedder Problemer og sygdomme. Håber det er ok - dit billed var jo så super godt!! :D

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #25 Dato: 01 Marts , 2008, 15:52 »
Jeg ville nu ikke lige behandle mod hverken orm eller utøj når de er dårlige, for det kan de også blive af den behandling.
Den ting de lige nu fejler er sikkert hverken utøj eller orm, for det bliver man ikke akut dårlig af fra den ene dag til den anden, og slet ikke flere høns på en gang,,, jeg ville lade dem komme sig over det ene før jeg begyndte at behandle for det andet.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #26 Dato: 01 Marts , 2008, 16:08 »
Jeg tror du har ret Ina, så jeg venter med at behandle dem til de er helt friske.

Hanne du må meget gerne bruge mit billed...  :)
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #27 Dato: 04 Marts , 2008, 13:58 »
Lige en lille update...

I dag blev min lille flok genforenet, og de fik lov at komme ud i det fri. De suser rundt og skraber og hygger sig   :D.  Min mand lukkede dem ud, og han sagde at de tidligere syge dyr kastede sig hovedkuls ind i hegnet inden han fik åbnet og de raske damer lagde sig ivrigt og ganske frivilligt for fødderne af Hans.... Håber han kan klare presset  ;D.

Så nu er jeg en glad hønseejer igen, og det er dejligt at se flokken trives oven på den omgang!!!
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Hanne

  • Gæst
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #28 Dato: 04 Marts , 2008, 16:20 »
Tak for update Maja - skønt!! <.