Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sand spisende kyllinger  (Læst 12008 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sand spisende kyllinger
« Dato: 17 Juli , 2009, 20:33 »
Ja som der nok er nogle der ved har vi haft problemer med at kyllingerne ikke kan komme af med afføringen. Der sidder nærmest en tør prop i bagenden. Vi har prøvet at vaske dem og smøre olie på, samt gi dem vand med engangssprøjte. Vi tog kontakt med vores lokale dyrelæge, der tilfældigvis ved en del om kyllinger, og han fortalte at det sker at kyllingerne får smag for sand og derefter bliver så dehydreret, at afføringen bliver som beton. Det er endnu uvis om vi kan nå at redde de kyllinger der er syge. En er blevet aflivet og en anden er meget tæt på  :'( Det er ikke en spændene start for de små pus
Hilsen Vinni

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2009, 20:39 »
Det var synd..jeg har engang læst, at det er bedst at lade de daggamle kyllinger gå på avispapir det første stykke tid, indtil de har lært at spise "rigtig foder" inden de får mulighed for at indtage andre spiselige el. uspiselige ting..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2009, 20:40 »
OK. Mine kyllinger går også på sand, men de har da heldigvis ikke problemer med det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #3 Dato: 17 Juli , 2009, 20:51 »
Mine går både på sand og spåner, afhængig af hvad jeg lige har. Men jeg starter altid mine kyllinger op på undulat/kanariefoder for der er nemlig hirse i og det hjælper gevaldigt på klumper i numsen.
jeg kan tydeligt se forskel på de kyllinger jeg passer og giver hirse og dem skrukken passer. Dem jeg passer har aldrig klumper, dem skrukken passer kan godt have lidt klumper i numsen. Men jeg har set skrukken pille de små bagi. De piller simpelthen klumperne af på kyllingerne. Det var lidt sjovt at se skrukmutter nippe den lille kylling bagi som for forskrækket op.  ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #4 Dato: 17 Juli , 2009, 21:00 »
Jeg har også haft mine kyllinger til at gå på sand i starten, men det er jeg stoppet med, der var også lidt problemer med klumper i udstødningen, et andet problem med sand er at det kan blive for varmt hvis varmelampen hænger lidt tæt på bunden, det kan blive så varmt at kyllingerne for skæve tæer af det.

Nu bruger jeg min kyllingemoder med tråd i bunden den første uge, derefter kommer de i en kasse ( En palle med 4 pallerammer på ) med et godt lag spåner i og en varmelampe over, problemet med spåner i drikkevandet har jeg løst ved at lægge 2 20-40 fliser lidt forskudt for hinanden så de virker som en lille trappe, oven på fliserne står drikke-tårnet, ædetruget hænger ned i kassen fra en tværpind oven på pallerammerne.

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #5 Dato: 17 Juli , 2009, 21:42 »
Vi har også givet dem undulatblanding som start foder, nu tilsat madolie. Men de må godt nok ha spist meget sand når de kan blive helt lukket bagi. Har lige hørt fra dyrelægen ( godt med sms service  ;D) at de skal ha parafin olie, så det må vi prøve. Super ide med pallerammerne Bjørn. Den "låner" jeg nok  ;) hvis der er nogle kyller tilbage efter det her.
Hilsen Vinni

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #6 Dato: 17 Juli , 2009, 22:04 »
Ideen med pallerammer har jeg selv tyv-stjålet fra Lestat...  ::)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #7 Dato: 17 Juli , 2009, 22:36 »
Jeg har dog bare rammerne stående på gulvet, det er vældig nemt at have med at gøre. Og så har jeg kun to rammer på, nogen gange tre  ;D

Jeg startede med at bruge dem, da jeg havde kaniner, der havde jeg bare lavet en ramme med net på som låg, til at lægge ovenpå, så det blev et lukket rum. Passer fint med plads til vædder hunkanin og afkom.

 
« Senest Redigeret: 17 Juli , 2009, 22:41 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #8 Dato: 18 Juli , 2009, 07:36 »
Ja som der nok er nogle der ved har vi haft problemer med at kyllingerne ikke kan komme af med afføringen. Der sidder nærmest en tør prop i bagenden. Vi har prøvet at vaske dem og smøre olie på, samt gi dem vand med engangssprøjte. Vi tog kontakt med vores lokale dyrelæge, der tilfældigvis ved en del om kyllinger, og han fortalte at det sker at kyllingerne får smag for sand og derefter bliver så dehydreret, at afføringen bliver som beton. Det er endnu uvis om vi kan nå at redde de kyllinger der er syge. En er blevet aflivet og en anden er meget tæt på  :'( Det er ikke en spændene start for de små pus

For at være sand/ærlig, *f så ville jeg aldrig sætte kyllinger på sand, da det er naturligt at de vil spise det og mange kyllinger kan faktisk ikke finde ud af at drikke vand og specielt hvis de ikke har gået med rugemor.

Jeg har dog bare rammerne stående på gulvet, det er vældig nemt at have med at gøre. Og så har jeg kun to rammer på, nogen gange tre  ;D

Jeg startede med at bruge dem, da jeg havde kaniner, der havde jeg bare lavet en ramme med net på som låg, til at lægge ovenpå, så det blev et lukket rum. Passer fint med plads til vædder hunkanin og afkom.

 

Er det ikke synd at bruge det til kaniner, så kan de da ingenting opleve :(


Mvh Viben

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #9 Dato: 18 Juli , 2009, 08:18 »
Tja når buret står i et rum, så er der ikke så meget at se. Og de gik der med unger, så de havde da selskab.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #10 Dato: 18 Juli , 2009, 22:32 »
Mine kyllinger går altid på sand og har heldivis ikke problemer i måsen pga sandet ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #11 Dato: 18 Juli , 2009, 23:12 »
Jamen, - det kan da være, det også er dét, der er problemet med mine kyllinger... De går nemlig også på sand - fuglesand fra Rema efter anbefaling fra én her på forum! Der er jo både kul og grit i, så jeg tænkte, det var super... :-[ Og ja - hønemor nipper lidt i rumpen på de små af og til.
Mine kyllinger får altid undulatblanding til start, og efter et par dage blandes det med alm. startfoder. Jeg sørger lige for at købe lidt spåner i morgen, og jeg vil da også prøve det fremover. I hvert fald indtil jeg har et ok sammenligningsgrundlag.

@ Viben: Hvorfor mener du ikke, kyllingerne kan finde ud af at drikke, når de går sammen med deres kyllingefører? Eller læser jeg ordet rugemor forkert?

@ Vinni: Skal parafinolien blandes med foderet, eller hvilken anbefaling fik du?
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #12 Dato: 18 Juli , 2009, 23:15 »
Hej. Jeg har haft mine 3 hold kyllinger til at gå på sand. De har fået undulatfodder som start. Til alt held... kan jeg høre.... har jeg ikke haft problemer med mine kyllinger. Men nu tror jeg snart ikke at jeg tør længere.
En gang prøvede jeg også spåner mens fordi jeg ikke havde mere sand. Men netop det synes jeg det så ud som om de små kyllinger spiste. Så det kom væk igen i alt hast :-\
Jeg ønsker jer held med de små forstoppede pus!
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #13 Dato: 18 Juli , 2009, 23:21 »
Hvad tør man snart forsøge sig med ???
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #14 Dato: 18 Juli , 2009, 23:28 »
@Marie-Louise, vi har blandet parafinolien i maden, samt givet dem et par dråber med engangssprøjten i hoved og r.. flere gange dagligt  ;D De får også alt det vand vi kan klemme i dem. Det skulle ikke være normalt at de spiser overdervet meget sand, men i enkelte tilfælde der sker det desværre. Jeg *k for alle kyller
Hilsen Vinni