Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt fra bobwhitevagtelland  (Læst 104824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #210 Dato: 07 ſeptember , 2009, 22:24 »
jA de ligger begge to på reden og det er for længe.
De bliver ikke til noget, er jeg overbevist om.
Tror også at det slider på de voksne at ruge så længe.

Jeg skulle ha fjernet æggene her en af de foregående dage men lejligheden har ikke rigtig budt sig !! Arbejde mm. :(  /f

Fra onsdag har jeg 5 fridage så får drivhuset en oprydning. *o

@Marianne... jeg tror at jeg ville fjerne æggene fra dem, for som du selv siger er det ikke det rette tidspunkt for små vagtel hyglinger. (Thors ord)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #211 Dato: 08 ſeptember , 2009, 06:29 »
Ja, jeg bør nok fjerne dem, æggene altså  :D
Det der bekymrer mig er bare, om Ariel så vil lægge æg i en uendelighed, hun skal jo ikke slides op.
Vi får Sif her fra onsdag til søndag, hun vil sikkert elske at spise de små vagtelæg *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #212 Dato: 11 ſeptember , 2009, 15:29 »
Nu er der ni æg i reden, jeg er stadig syv sind om jeg bør fjerne dem  ???
Men måske vil hun så fortsætte med at lægge æg i en uendelighed  /d
Jeg ved heller ikke om evt. kyllinger kan klare sig ved de temperaturer, vi har om en god måneds tid  <A
Spændt på at høre om Hope og Faith klarer sig, Lene. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #213 Dato: 01 Januar , 2010, 09:14 »
Jeg skulle lige sende en Nytårshilsen fra Ariel og Bob. De bor stadig i mit uopvarmede drivhus, og ser ud til at stortrives. Her til morgen oven på ufattelig meget fyrværkeri, som de jo kan se fra deres glashus, er de lige så rolige som de plejer. *p
De spiser som de skal, og drikkevandet tager jeg med ind om natten, samt skifter et par gange om dagen.
Når jeg kikker til dem om morgenen med mad og vand, er det dog altid maden de går til først, men jeg har nu også læst at bobwhitevagtler ikke har brug for meget vand.
Drivhuset er fint tørt, men der er lidt fugtigt langs soklen, hvor der trænger vand ind, når det er meget fugtigt udenfor, pt. er det jo frosset, så heller ingen fugt der. Det bliver interessant at se, hvordan det går, når det sætter i med tø.
Hvis vagtler er i mistrivsel går jeg ud fra at de sidder og skutter sig??
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #214 Dato: 01 Januar , 2010, 11:22 »
Dejligt at høre nyt fra vagtel-land igen. Og spændende om de kunne finde på at yngle i 2010.

Jeg tror, vi er mange, der glæder os til en fortsat fortælling om Ariel og Bob.

Vi kender dem jo som om de er vores egne  :D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #215 Dato: 01 Januar , 2010, 11:41 »
Tak Susanne, ja jeg glæder mig også til at følge dem i år *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #216 Dato: 01 Januar , 2010, 21:18 »
I øjeblikket har jeg en Californisk topvagtel hane der går i den store voliere. Den har mulighed for at side under tag om natten men vælger at side i det fri også i 10 graders frost.
Det er en af de flotteste vagtler jeg har, den er utrolig stram i fjerdragten og i en forygende kondition så det har ikke været muligt at fange den.
Der er ingen tvivl om at det bliver en god avlshane det kommende år når jeg finder en dame til ham.

Det fortæller lidt om hvor hårdføre vagtler er når først de er blevet voksne.
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2010, 21:20 Fra Bjarne Andersen »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #217 Dato: 09 Marts , 2010, 07:16 »
Her i årets første forårsmåned (i hvert fald på kalenderen) har mine bobwhiter, det stadig fint. der er begyndt at være lunt i drivhuset; på nogle dage har termometeret vist dejlige tocifrede tal  ;D
Inden alt for længe vil jeg i gang med at skifte deres bundlag af Easy Strø ud med noget nyt.
Jeg tænker, at jeg vil tage lidt ad gangen for ikke, at det skal være for belastende for dem.
Det bliver spændende at se, hvornår de går i gang med at lægge æg, og om de er i så god kondition, at der kan komme levedygtige kyllinger, også helst nogen, der kan leve længere end 15 dage.
Gennem vinteren har jeg fodret så godt som muligt, men der er da ingen tvivl om, at det er nemmere med varieret foder om sommeren i form af diverse insekter og grønt.
Umiddelbart ser de flotte ud, faste og stramme i fjerene, men det er jo ikke fugle, man har i hænderne på samme måde som høns, og vi ved jo alle at fjer kan skjule meget (tænk bare på en orpington, hvor lidt der faktisk er inden under  ;) )
Vi havde jo et uheld med to ruder, der gik itu pga. sneen, men det klarede vagtlerne heldigvis også i stiv vinge. STOR tak til Jan, der trådte til i nødens stund.
Men det kan da slås fast, at man fint kan have bobwhite vagtler til at overvintre i et uopvarmet drivhus. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #218 Dato: 09 Marts , 2010, 09:12 »
Hej Marianne i bobwhitevagtelland   ;D
Med hensyn til at stresse de 2 små mindst muligt : tror du ikke det ville være bedre at indfange dem og putte dem i en mørk kasse , og så bare rumstere på livet løs i drivhuset ?
Jeg ville da mene det er det mindste stressende for alle parter : de hviler sig i mørket i ro og mag , og du kan tumle løs i drivhuset med åben dør og ikke tænke på om du nu "jokker" på en af dem.
Hva siger du til det ? Måske Bjarne også har en ide her ? !

Kom nu med det forår  ;D

kh

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #219 Dato: 09 Marts , 2010, 09:31 »
Det kan da godt være, det er en rigtig god idé, Jan, hvis man forsigtigt kan tage dem om aftenen, når det er mørkt, og så få drivhuset ordnet næste morgen.
TAK  <E
Jeg vil lige spørge, hvad Bjarne mener også.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #220 Dato: 09 Marts , 2010, 12:14 »
Det er en udemærke ide at sætte dem i et mørkt rum når man skal lave ændriger i deres omgivelser, da de ellers formentlig vil blive lidt forstyret og flyve op.

Men husk at de må ikke side i kassen over 14 dage ;D.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #221 Dato: 09 Marts , 2010, 13:27 »
Er du tosset Bjarne  <H <H <H
Det ville måske bliver 14 timer  ;)
Tak for svaret.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #222 Dato: 24 Marts , 2010, 10:33 »
Nu er der heldigvis begyndt at være lidt insekter, man kan fange. Vagtlerne er heldigvis ikke så vanskelige, og spiser gladeligt bænkebidere og den slags som man nu kan finde under sten m.m.
Der er også de første spæde skud fra mælkebøtterne til at supplere kosten med.
Det får en blanding af FAV æglægningsfoder og knækkede blandede korn. Det er helt tydeligt, at de foretrækker kornet og så ligger FAV tilbage, så nogle dage nøjes jeg med at give dem lidt mindre, for jeg tror, de har bedst at at få spist deres FAV også; jeg er bange for, at kornblandingen er for ensidig.
De er stadig (tilsyneladende) i rigtig fin form, og det ser ud til, at de er gået igang med noget redebygning.
Jeg håber sådan, at jeg kan få overlevende kyllinger i år  <+.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #223 Dato: 25 Marts , 2010, 00:05 »
 Du har virkelig fortjent at få levedygtige kyllinger af dine vagtler i år. Jeg har dsv. kun en hvid Bob White tilbage og 5 i forskelige andre farver. Så det er ikke mange vagtler jeg har i øjeblikket.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #224 Dato: 25 Marts , 2010, 06:59 »
Er det høne eller hane, du har i den hvide, Bjarne?
Kan du evt. parre den med de andre farver og få hvidt ud af det?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk