Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gode råd om utøj.  (Læst 15812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

kim nielsen

  • Gæst
Gode råd om utøj.
« Dato: 23 Februar , 2008, 15:10 »
Med foråret på vej, må vi se i øjnene at utøj hos vores høns, også er på vej. I det gamle forum var der så mange gode råd, som er gået tabt. Kan vi ikke bruge denne tråd til igen at få en form for kartotek, med brugernes råd og erfaring til at komme utøjet til livs.
 <L <L <L <O <L <L <L <O <L <L <O <L <L <O <L <L <+

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #1 Dato: 23 Februar , 2008, 15:28 »
Jo det var en god ide Kim. Der er en artikel om utøj der er god at læse den finder du her

Indianer

  • Gæst
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2008, 09:56 »
Hej Helen, ja det er en god side du henviser til, men den er bare ikke helt god alligevel...(syners jeg..)
Har nemlig lige købt to høns med kalkede løb, (havde jeg ikke tænkt over at kigge efter i min begejstring.. <A <G)

Og så rendte jeg frejdigt til apoteket for at købe det anbefalede præparat mod fnat der hedder Hexicid, det er en flydende skum creme, eller en salve der hedder Dixantogen.
Men det var ingen af dem som fandtes mere, og så kunne jeg stå der med en lang næse...

Men ellers står det selvfølgelig meget andet godt på siden... :)

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2008, 10:09 »
Jeg var ikke klar over de var udgået, har du prøvet matas, mener ikke det er så ænge siden jeg købte dixantogen olie der.

Mange bruger i dag at smøre med en olie blanding med midlet frontline der bruges til hunde mod lopper og mider. Jeg kan desværre ikke huske blandings forholdet, men mon ikke der kommer en forbi tråden der kan. Jeg vil anbefale dig at starte en ny tråd med emnet midler mod kalkben.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2008, 10:24 »
Jeg havde fronline vet stående på hylden, så det brugte jeg til en af vores silkehøns.
Den fik 3 behandlinger, hvor jeg direkte sprøjtede på benene, og penslede den med olie bagefter, efter at det havde tørret lidt, med omkring 10 dages interval, og kalkbenene forsvandt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2008, 10:30 »
Dixantogen olie kan købes hos forhandlere med hesteudstyr, det bruges til koderne (tror jeg) det er en rimelig dyr løsning, men absolut effektiv.

Et andet middel er en spiseskefuld Svovlblomme og 1/4 liter flydende brun sæbe som smøres på med en blød pensel (bage pensel), du må ikke fjerne de løse skæl, de skal selv falde af.

Behandlingen løber over ca. 10 dage hvor du pensler ca. hver anden dag, alt efter angrebets omfang, du kan se om det er blevet bedre eller om du skal forsætte, særlig slemme tilfælde kan tage op til 3 uger.

Svovlblomme, som er et pulver, kan købes i Matas.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2008, 17:40 »
Ovre under Artikler er en seperat artikel om kalkben:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=19

Der står bl.a. om rådet med Frontline.
Hilsen Susanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2008, 21:44 »
Du kan også sprøjte benene ind i flue-/utøj spray og derefter smøre benene ind i noget tykt fedt. Saddelfedt, hovfedt, læderfedt eller lign. Hold gerne hønen med hovedet nedaf når du sprayer så det løber godt ind mellem skællene. Jeg har for et par år siden behandlet nogen af mine høns en enkelt gang på denne måde og det forsvandt. Det samme har jeg gjort ved en nabo og det forsvandt også, efter kun en enkelt behandling.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Hanne

  • Gæst
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #8 Dato: 28 Februar , 2008, 21:51 »
Sølle nabo - hvordan mon du kunne holde til at have ham hængende der?? :P

Undskyyyld - ku ikk la vær!! :P

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #9 Dato: 28 Februar , 2008, 21:55 »
Sølle nabo - hvordan mon du kunne holde til at have ham hængende der?? :P

Undskyyyld - ku ikk la vær!! :P

Muskler hanne... Muskler. Det er ingen problem når man er stærk som en okse ;)
Himlen bør altid være blå!

Hanne

  • Gæst
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #10 Dato: 28 Februar , 2008, 21:56 »
Ok - respekt!!!!

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #11 Dato: 29 Februar , 2008, 14:01 »
Hvis man bruger utøjs spray, eller frontline vet osv.....bliver det ikke optaget i kroppen og derigennme æggene ?

Hanne

  • Gæst
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #12 Dato: 29 Februar , 2008, 15:27 »
Jo al medicin går gennem huden, hvilket udnyttes i forskellige behandlinger. Tænk blot på div medicinske plastre man kan blive behandlet med; Morfinplaster, hormonplaster, Nicotinplaster m.m.

Vi kender ikke tilbageholdstiden for slagtning og æg på Frontline Vet og det gør dyrlægen heller ikke, for der er ikke forsket i det, da det er baseret på behandling af katte og hunde.

Tidligere havde vi et vidundermiddel vi fik fra America, hvor det effektive middel hed Ivomec.

Ivomec kan stadig fås ved dyrlægen, og er ligeledes effektivt mod indvoldsorm. En kur hermed virker i 6 mdr.

Ivomec er gennemundersøgt på landbohøjskolen og derfor kan din dyrlæge give dig et præcist svar på tilbagehold. Jeg mener det er 48 dage men husker det ikke.

Jeg vil tage og skrive til firmaet og spørge, så vi ved det til en anden gang.

Nogen der kender tilbagehold på Chocksprayen, eller skal jeg undersøge dette samtidigt?

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #13 Dato: 29 Februar , 2008, 19:53 »
Jeg bruger mink pulver, til lus og lopper. det er nemlig ikke skadeligt, for hverken os selv el. høns/kyllinger.
Mink avlerne bruger det til at drysse ned i rederne, når minkene har unger. ;D
Der skal kun en gang behandling til, man pudrer hønsene under maven og i enden. næste dag er det væk.
Jeg plejer at gøre det, at når jeg skifter redematriale, drysser jeg lidt pulver i det nye matriale. Og mere behandler jeg ikke.

Jeg ved man kan købe det, men så skal vi have Kalle Olsen  :)på banen, han kan måske oplyse hvad det koster, og hvor det kan købes.Jeg ved kun, at det er i Dybvad. :)

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Gode råd om utøj.
« Svar #14 Dato: 29 Februar , 2008, 23:19 »

Et andet middel er en spiseskefuld Svovlblomme og 1/4 liter flydende brun sæbe som smøres på med en blød pensel (bage pensel), du må ikke fjerne de løse skæl, de skal selv falde af.

Behandlingen løber over ca. 10 dage hvor du pensler ca. hver anden dag, alt efter angrebets omfang, du kan se om det er blevet bedre eller om du skal forsætte, særlig slemme tilfælde kan tage op til 3 uger.

Svovlblomme, som er et pulver, kan købes i Matas.

Svovlblommeog brun sæbe er vel også noget som ingen betydning har for høne og æg ?

Jeg mener, at det vel er ugiftigt, og derfor at foretrække ?