Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Restriktioner omkring fugleinfluenza  (Læst 6143 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Restriktioner omkring fugleinfluenza
« Dato: 20 Februar , 2008, 19:14 »
På baggrund af redegørelsen om udbruddene af fugleinfluenza i Polen og Tyskland har jeg skrevet til de forskellige partiers dyrevelfærdsordførere og gjort dem  opmærksom på at Danmark er det ENESTE land i Europa, der i denne vinter har krævet overdækning af hobbyfjerkræ, med alle de forrringelser af dyrevelfærd for de 80.000 familier med høns og ænder i haven som dette medfører. Dette på trods af at der IKKE hverken her eller i vore nabolande er fundet 1 eneste vild fugl med fugleinfluenza, som netoverdækningen jo eller ifølge Fødevarestyrelsen skal beskytte imod. Jeg har bedt dem om at tage dette op, så vi også i Danmark kan få lov til at tilbyde vores høns og ænder ordentlige vilkår, ligesom i vore nabolande.

Karina Lorentzen fra SF er positiv overfor at følge Sverige og Holland med hensyn til at undlade overdækning af hobbyfjerrkæ, og har stillet nogle opfølgende spørgsmål til ministeren om de forkerte informationer som Fødevarestyrelsen kommer med.

Bente Dahl fra Radikale Venstre er også positiv.

Karsten Lauritzen fra Venstre og Knud Kristensen fra Konservative Folkeparti vil arbejde videre med det og snakke med ministeren.

Julie Skovsby fra Socialdemokraterne har endnu ikke svaret.

Den eneste som har svaret negativt er Chr. H. Hansen fra Dansk Folkeparti. Han skriver "Der er for mig intet nyt i sagen."

Chr. H. Hansen er ellers en politiker, som profilerer sig på dyrevelfærd og snakker meget om det. Men når det drejer sig om at gøre noget konkret ved forholdene for hobbyfjerkræ, så har det ikke hans interesse, han er ikke villig at give danske høns og ænder i haven samme vilkår som i vore nabolande og forbedre dyrevelfærden for dem.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Hanne

  • Gæst
Sv: Restriktioner omkring fugleinfluenza
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2008, 19:26 »
Tak Finn, fordi du får gjort det vi andre ikke formår!
<- <- <- <- <- <- <- <- <- <-

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Restriktioner omkring fugleinfluenza
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2008, 20:41 »
FINN
Jeg har sagt det før og jeg siger det gerne igen  <M
<E Du er min helt Finn  <E
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Filimus

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Restriktioner omkring fugleinfluenza
« Svar #3 Dato: 21 Februar , 2008, 07:50 »
Hej

Jeg har skrevet til fødevareministeriet, og har fået et af de sædvanlige standardsvar, man nu får derinde fra.

Så jeg syntes det du har gjort er rigtig FLOT !!!  :D

Herligt med nogle reaktioner fra "tinget".
Mange hilsner fra Anne Fernandez

1,0 border/golden blandings hund (som elsker høns og katte), 2,1 neutraliserede katte inde og 1,1 neutraliserede katte ude, 1,2 Australorps/faverolles blandinger, 0,4, faverolles.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Restriktioner omkring fugleinfluenza
« Svar #4 Dato: 21 Februar , 2008, 11:56 »
Godt gået Finn <M <M <M
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Leif Kjær Hansen

  • Gæst
Sv: Restriktioner omkring fugleinfluenza
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2008, 21:22 »
Hej Finn


Jeg er blevet meget i tvivl i disse dage, skulle vi ikke til at have net over vores fjerkræ. Nu da fugletræk sæsonen nærmer sig.
Men den melding kan jeg ikke finde på fødevarestyrelsen hjemmeside, til gengæld, står der en masse "kryptisk " :
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Fugleinfluenza/Sidste_nyt/Tiltag_i_Danmark/forside.htm
Og i de sætninger får jeg den opfattelse at vi ikke skal alligevel. Er det korrekt opfattet, jeg spørger her fordi jeg har den opfattelse,
at du er meget inde i disse love & regler.
Og hvis det er således så har dit fodarbejde virkelig givet pote  :)

Leif

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Restriktioner omkring fugleinfluenza
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2008, 21:31 »
Ja, det er korrekt at vi ikke for øjeblikket skal overdække. Det nye i bekendtgørelsen er primært at de faste tidspunkter for overdækning er røget ud. Så nu skal der kun overdækkes når Fødevarestyrelsen vurderer at der er middel risiko og ikke som tidligere i faste perioder.

Men jeg må godtnok sige at de er kommet dårligt fra formuleringerne, det vil jeg give dig ret i.

I bekendtgørelse nr. 126 af 26. februar 2008 om forebyggende foranstaltninger mod aviær influenza er trækperioder defineret som perioderne 1. marts til 30. april og 15. september til 15. november udgået.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Leif Kjær Hansen

  • Gæst
Sv: Restriktioner omkring fugleinfluenza
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2008, 21:41 »
Tak for svaret Finn

Leif

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Restriktioner omkring fugleinfluenza
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2008, 21:51 »
I forbindelse med de seneste ændringer i 3 bekendtgørelse, er der ikke den mindste spor af ændringer i forhold til det der er sendt fra forskellige foreninger. Der er ikke engang sendt noget om hvorfor man ikke har taget noget af det med som den enkelte forening har påpeget i høringssvaret. Dette synes jeg er meget dårligt, da LDF. repræsentere ca. 3500-4000 medlemmer samt DFfR og Fjerkræ forum også et anseligt antal medlemmer.
Jeg mener at fødevarestyrelsen som alm. høflighed skylde disse medlemmer en forklaring på hvorfor netop deres påpegninger ikke er taget i betragtning.
Indefor nær fremtid vil der fra LDF. Veterinærområdet  vil der blive sendt et brev der påpeger dette.

I forbindelse med at DF med Kristian H Hansen i spidsen, har ønske om oprettelse om et dyrepoliti til at varetage dyrevelfærden, har jeg kontaktet ham om dette. Svaret virker lidt som om man er lige glad med de små foreninger fra DFs side. Det er udemærket at man varetager dyrenes interesser, men det man ofte ser er skrivebordsarbejde der ofte ikke svare til virkeligheden. Her må det være fordelagtig at lytte til foreningerne der er i det virkelige liv. Det modsatte giver blot større kløft og mindre forståelse for det politiker og myndighederne går og laver. Lidt ægerligt at DF. til dato ikke har ønsket at lytte, modsat de andre partier i Folketinget.
Bjarne.