Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad tænker i?  (Læst 3092 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomas S

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Hvad tænker i?
« Dato: 10 November , 2021, 21:56 »
Hej. Endnu et par spørgsmål fra den uerfarne hønse entusiast :) Jeg beklager på forhånd min lange roman..

Min kæreste og jeg købte for ca. 23 uger siden 10 høns, hvor 6 desværre viste sig at være haner. Derfor måtte 5 af dem videre (sørgelig sørgelig dag!!). Vi stod derfor med den særligt udvalgte fuglekonge Marcel og hans 4 hønsedamer, som alle havde været sammen siden de var en dag gammel. De var en rigtig harmonisk flok. Vi syntes dog at flokken, så lidt tynd ud, efter at have fjernet halvdelen. Så efter et par ugers søgen efter de rigtige, fandt jeg 2 nye høns, hvoraf den ene var samme alder, og den anden 3 uger yngre. Jeg syntes godt den yngre af dem, så lidt mindre ud, men ikke til en grad hvor jeg troede det ville blive et problem.
Vi forsøgte os med at bringe dem sammen, med diverse tricks, som jeg bl.a. havde læst gennem adskillige tråde herinde.. De var hårde ved de nye, men vi slog koldt vand i blodet og forsøgte at acceptere, den noget barske kultur der siden har hersket. For det er vel relativt normalt, når nyt hierarki skal skabes.

Vores høns bliver lukket ud i haven, når vi vågner og går dermed frit. Vores 2 nye bevæget sig ikke ud fra gården den første uge, men blev inde i gården. Højst sandsynligt fordi de nød ikke at blive banket, og kunne spise og drikke i fred.
Siden er det med den store af dem, gået bedre dag for dag. Hende er vi ikke så bekymret for. Hun sover også på samme pind som de andre om natten. Hun får stadig lidt hug og er nervøs anlagt, og bevæger sig i periferien af gruppen, når de går rundt. Men det bliver bedre og bedre.

Den mindste, som skulle være 3 uger yngre, er dog meget nervøs, og piber konstant. Hendes kropsform er ikke mindre end de andres, men langt mindre kødfyldt (hvis det giver mening) hendes fjerdragt gør hende stor, men hun er skind og ben, hvor de andre har mere kød på knoglerne. Hun føles som en kylling OG lyder som en kylling. Hun piber konstant, ren klagesang. Og får hug af dem alle, også fra hendes "egen" søster, som hun ankom med. Hun bliver jagtet rundt, men bliver også taget meget op, og får lidt helle inden i gården, når de andre er ude i haven.
 
Overfor mig er hun meget glad, og kommer over, når hun ser mig. Hun har nok opdaget at jeg, som den eneste ikke banker hende, men giver godbidder osv. Så hun vil meget gerne op og sidde på skød og være på armen.
 
I dag var hun dog anderledes, da jeg kom ned for at tjekke til hende. Hun sad alene i hjørnet i gården, og kom ikke over til mig. Hun var nervøs da hun så mig og hakkede efter min hånd, da jeg hilste på hende, hvilke ikke er sket før.
De sidste par dage har hun ellers begyndt så småt at våge sig ud af gården, sammen med de andre og gå lidt rundt i periferien af gruppen. Men i dag var den helt gal med hende, og hun pib og pib...

Vores hane, som var den særligt udvalgte af de 6 haner vi stod med, er gået fra at være verdens mest rolige og tilgængelige hane, til at være totalt ramt af hormoner, og for at være ærlig - røv irriterende. Han forsøger konstant at gale, og står som en sirene flere timer om morgenen og formiddagen. Det ikke rigtig gal, men noget der minder om det. Han forsøger også at bolle damerne, men på en meget uelegant facon og med en masse skrigerier, fra de uheldige, som han får fanget og sat sig på. De er endnu ikke begyndt at "bukke sig", og gøre kur til ham.
De virker absolut ikke til at være glade for hans "tilnærmelser" og de er gået fra konstant at være sammen og harmonisk som gruppe, til at de nu tit, er spredt ud over haven. Min teori er, at de holder sig på afstand fra ham, fordi at de ikke gider hans konstante voldsomme bolleri forsøg, og hans tonstunge hormoner. Han er helt overstadig til tider.

I dag så jeg så en masse fjer ligge ved deres gård, hvilke så usædvanligt ud, fordi der var så mange. Senere fandt jeg så ud af hvilke fjer det var.
Den lille "kylling", havde jeg taget lidt væk fra de andre, så hun kunne få lidt ro og komme lidt på græs og gå sammen med mig, mens jeg ordnet noget i haven.
Hanen Marcel kom så flyvende efter hende, bed hende hårdt i nakken og forsøgte at parre sig med hende, hvilke så meget voldsomt ud. Hun skreg og forsøgte febrilsk at komme væk, men han jagtede hende og bed hende utallige gange, før jeg fik fjernet ham. Hun mistede en del fjer i processen.
Pludselig gav det mening med alle fjerne ved gården og den lille Kyllings opførsel. Hun var selvfølgelig begyndt at blive trådt på af Hanen. Hvilke jeg ikke troede at han ville, da hun endnu ikke er blevet "voksen", som jeg kunne forstå på adskillige artikler om haner og deres adfærd.
Tænker også at det var grunden til at hun var så nervøs og anderledes overfor mig i dag. Han har nok skræmt hende fra vid og sans. Stakkels lille fugl.. Helt alene og så ingen beskyttelse fra hanen.

Mine (mange) spørgsmål går på:

1) Er det normalt at en ung hane, hopper på en mindre høne, som er nederst i hierarkiet og konstant pipper som en kylling - og dermed udviser at hun er langt fra æglægning osv.?

2) Er det normalt at en ung hane lige skal have lært at være voksen hane, og dermed i en periode, er lidt voldsom overfor damerne og hopper på dem, uden at de vil.?

3) er det normalt at han endnu ikke har lært, at han skal kontrollere gruppen, og beskytte de nye og mindre, mod de gamle damer mobberier og hakken? At det er hans opgave at sørge for at alle har det godt? Skal han have tid til at vokse ind i rollen?

4) kan vi være så heldige at hans hylen/galen, er lidt hyppigere lige nu, fordi han øver sig, og derfor bliver mindre, når han "lander" lidt mere i sin rolle som voksen-føre Hane?

5) Pt. hyler han som en vanvittig, flere timer i træk morgen og formiddag. Kan det handle om, at vi har åbnet for dem, når vi står op, og at det derfor handler om, at han ikke galer, men kalder på os, for at få lukket op så de kan komme i haven? For han gør det meget mindre, når først de er lukket ud og det er ikke rigtig galen, men mere som en sirene (hvis det giver mening)

6) Den lille piber konstant. Hun har det helt sikkert ikke nemt, men hvad betyder det? kalder hun på hjælp, er det blot et signal om utryghed eller noget tredje? Hvad tænker i? Hvordan hjælper jeg hende bedst? Jeg kan ikke give hende tilbage hvor hun kom fra, for der var det ikke særlig godt.

7) Den lille har næsten samme størrelse som de andre, men lyder slet ikke som en høne. Hun har kun kyllinge lyde. Hvad tænker i om det? Hun er ligesom de andre en blandingshøne, og har Brahma i sig, så hun er selvfølgelig en stor race. Men jeg har alligevel ikke oplevet det tidligere, og det her er mit 3 hold.

8) Har i nogle forslag til, hvordan vi kan passe på den lille, indtil hun bliver større? Tænker vi enten skal isolere hende eller hanen, men tænker at hun ikke får det nemmere, da hun så skal starte forfra med at komme ind i gruppen, og denne gang alene, om at tage alle tæskene.

Puha, det blev meget længere end jeg tænkte det skulle være. Respekt til jer, som læste til enden  :o ;D Håber nogle vil være så venlige at svare mig, det er ikke brugshøns, men kælehøns, så det presser os lidt, at det er endt sådan her. Så lidt hjælp tak :D
 
« Senest Redigeret: 10 November , 2021, 22:01 Fra Thomas S »
Maran, Wyandotte, Brahma, Cream Legbar, blandingshøns af: silke/faverolle, Maran/Isa, Sussex/araucana

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvad tænker i?
« Svar #1 Dato: 10 November , 2021, 22:49 »
Tak for dit lange indlæg. Det er dejligt du beskriver dine problemer for os. Så er det bare om vi kan hjælpe dig . . .
Det er ikke altid let at etablere en ny flok høns. Især det med hanen kan volde problemer, han skal være ordentlig over for alle i flokken. Men jeg har selv set, at meget unge hønniker ikke accepteres  lige med det samme. Men det plejer at komme, når de bliver ældre. Du har kun en - der åbenbart er meget ung - og det er ikke let for hende at komme ind i flokken. En mere erfaren hane ville måske behandle hende bedre. Det er ikke sikkert. Hendes klynken virker åbenbart ikke. Du siger hun er af stor race, måske hun skulle gå for sig selv et godt stykke tid, så hun kan komme til kræfter - men hun skal kunne se og blive set af de andre. Hanens smag for at træde hønerne skal ikke gå ud over hende og han kan ikke opdrages til at lade hende være i fred, nok tvært imod. Min hane skal lige hele flokken igennem hver dag og han er meget ivrig. Han løber dem op, hvis de forsøger at slippe. Han lader dog de yngste være og koncentrerer sig om de 4 ældste.

Kæler du ikke med de andre høns ??, for hvis du kun kæler for den unge så gør du hende ikke en tjeneste, tror jeg. For så skiller hun sig meget ud fra de andre og knytter sig til dig og ikke til de andre.

Hanen skulle nok have haft en ældre læremester, men det er jo ikke muligt nu. Hvis ikke han falder til ro, må du overveje at skille dig af med ham, for når foråret kommer, vil hans hormoner tage til og han vil blive endnu mere ivrig, hvilket er normalt, for til den tid skal der jo produceres afkom.

Håber mit indlæg kan hjælpe dig lidt :O) 

Offline Thomas S

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Hvad tænker i?
« Svar #2 Dato: 11 November , 2021, 19:53 »
Mange tak Hans-Kurt. Du altid så venlig til at svare. Det er meget værdsat med din hjælpsomhed.  /o :

Nej, det har ikke været nemt for den lille gruppe. Havde egentlig sat mig rimelig meget ind i det, og på den måde ikke blevet overrasket over deres barskhed. Men Hanens tumultariske adfærds ændring har, og så at han har været så voldsom ved den lille. Håber du har ret i, at det bliver bedre hen af vejen. Indtil da, så handler jeg på dit råd. Vi har i dag sat hende ind i en større indhegning midt på plænen, hvor kaninerne går. De er søde ved hinanden og blot lidt nysgerrige. Der får hun lov at gå fra om morgenen, til de går i seng. De andre høns går rundt om indhegningen, og vil så kunne se og høre hende, som du foreslår.. Det må hun gøre indtil hun har fået lidt mere sul på kroppen. I dag har hun tudset glad rundt derinde :)

Alle sammen er tamme, og kun en bryder sig ikke om at blive taget op. Men udover hende, tages de alle op og kæles med og bliver gået rundt med, de hopper op på skødet eller armen, når man sidder i haven osv..
Så der på den måde ikke den store forskelsbehandling, på nær den sidste uge..

Du har ret, det ville nok have været hensigtsmæssigt med en ældre læremester. Men det må blive næste gang :) Tænker du at min hane, kan vokse sig ind i rollen, fordi det er relativt normalt at han endnu ikke hjælper de mindste osv. eller tænker du med det jeg beskriver, at han ikke vil blive en god fører for gruppen?
Og hvad tænker du hendes klynken handler om, siden du skriver at hendes klynk åbenbart ikke virker?

Dit indlæg hjælper så absolut tak :)
Maran, Wyandotte, Brahma, Cream Legbar, blandingshøns af: silke/faverolle, Maran/Isa, Sussex/araucana

Offline Thomas S

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Hvad tænker i?
« Svar #3 Dato: 21 November , 2021, 19:25 »
Øv, der sgu ikke meget gang i den her hjemmeside/fjerkræs forum længere.. Ærgerligt at man bliver nød til at gå på udenlandske sider for at få hjælp..

Har læst mange ældre indlæg, hvor folk er enormt søde med at besvare, hjælpe og gøre os alle klogere på de kære fjerkræ, men efterhånden er man heldig hvis bare 1 eller 2 gider hjælpe.. Hvordan kan det være?
Maran, Wyandotte, Brahma, Cream Legbar, blandingshøns af: silke/faverolle, Maran/Isa, Sussex/araucana

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hvad tænker i?
« Svar #4 Dato: 21 November , 2021, 22:31 »
tja jeg ved heller ikke hvad der sker, for selv elsker jeg den side og er som regel inde hver dag for at se om der er noget nyt
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvad tænker i?
« Svar #5 Dato: 21 November , 2021, 23:27 »
Ja, der er ikke det helt store goo her mere, men jeg kikker også ind næsten dagligt og skriver svar hvis jeg tror jeg kan hjælpe.
Jeg ved ikke om jeg skal skrive juleeventyr i år ??
« Senest Redigeret: 23 November , 2021, 00:00 Fra Hans-Kurt »

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hvad tænker i?
« Svar #6 Dato: 22 November , 2021, 06:17 »
jeg glæder mig til hvis du vil. Desværre har jeg ikke selv så meget fantasi så jeg kan. Jeg har aldrig været en ørn til sådan noget. For jeg kan godt se vi kunne være flere om det. Men hvis du kan få lavet en god start kan det være jeg kan fortsætte hvis du hjælper mig lidt.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hvad tænker i?
« Svar #7 Dato: 22 November , 2021, 07:09 »
Hvis du vil Hans-Kurt vil jeg glæde mig til at følge med.  ;D
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Hvad tænker i?
« Svar #8 Dato: 22 November , 2021, 16:47 »
Jeg er inde hver dag, og det hænder jeg besvarer spørgsmål.
Julehistorierne læser jeg med stor fornøjelse.

Offline Thomas S

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Hvad tænker i?
« Svar #9 Dato: 24 November , 2021, 16:48 »
tja jeg ved heller ikke hvad der sker, for selv elsker jeg den side og er som regel inde hver dag for at se om der er noget nyt

Det er også min oplevelse, at der er ret mange der dagligt tjekker ind på siden, så spøjst og ærgerligt, at der så ikke er nogle af dem, der tænker at de kunne være behjælpelig med at svare på lidt spørgsmål..
Maran, Wyandotte, Brahma, Cream Legbar, blandingshøns af: silke/faverolle, Maran/Isa, Sussex/araucana

Offline Thomas S

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Hvad tænker i?
« Svar #10 Dato: 24 November , 2021, 16:50 »
Ja, der er ikke det helt store goo her mere, men jeg kikker også ind næsten dagligt og skriver svar hvis jeg tror jeg kan hjælpe.
Jeg ved ikke om jeg skal skrive juleeventyr i år ??

Det lyder til at der er flere, der håber du vil ;)
Maran, Wyandotte, Brahma, Cream Legbar, blandingshøns af: silke/faverolle, Maran/Isa, Sussex/araucana