Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udlejning af høns  (Læst 3610 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Udlejning af høns
« Dato: 30 ſeptember , 2021, 18:44 »
Jeg er blevet spurgt om man kan leje en høne (sandsynligvis flere) hos mig, istedet for at købe æg.
Det har jeg aldrig tænkt over at man kunne - leje en høne ud. Men det er naturligvis muligt, men hvordan skal det gribes an ?.
Hvad når de fælder ? Hvems høne var det ræven tog ? Hvis høne døde pludselig af sig selv ?, hvem skal have den høne der skal slagtes ? hvem bestemmer hvornår en høne skal have en afløser osv osv.

Er der her nogen der har erfaring med udlejning af høns ? Eller skulle man tilbyde hønsehotel ? Det sidste giver vel grund til de samme spørgsmål jeg stillede længere oppei denne tekst.

Venter spændt på indlæg om dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Udlejning af høns
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2021, 22:01 »
hvis du spørger mig så synes jeg det er lidt for langt ude. Ellers skulle det være som hos mig. Børnebørnene siger det er deres høns, mormor skal bare passe dem. Og deres forældre har pointeret de skal blive her. Og så må de små gerne sige det er deres, det kan jeg sagtens leve med.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Udlejning af høns
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2021, 05:02 »
He he - Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Har spørgeren givet dig en forklaring på, hvorfor man gerne vil leje en eller flere høner hos dig?

Hvis det var her hos mig, ville en eventuel lejer få et chok, når vedkommende fandt ud af, hvor mange gange mere hvert æg fra en udlejningshøne vil koste bare i det foder hønen indtager hver dag. Dertil kommer afklaring på alle de spørgsmål, du selv stiller op + manglende æg når hønen ligger skruk.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Udlejning af høns
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2021, 12:05 »
ja det er vist de færreste der tænker over at hobby altså koster penge. Så mon ikke vedkommende besinder sig
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Udlejning af høns
« Svar #4 Dato: 06 Oktober , 2021, 18:18 »
Hendes mand er mere skeptisk, han tror det bliver dyre end det de betaler i dag. Jeg lader ham blive i troen, for han har sikker ret Han foreslog endda at de skulle betale mere pr æg end de gør nu.

Jeg ved ikke hvor hun har fået idéen fra, jeg kan selv huske, at have fået fortalt noget lignende, som skulle have været sket under 2. verdens krig. Det blev vist forbudt pga rationeringer.  ;)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Udlejning af høns
« Svar #5 Dato: 07 Oktober , 2021, 11:12 »
Det bliver da meget dyrere. Men folk tror at hønsene lever af lidt køkkenaffald og hvad de ellers kan finde.
Det er som Gerda skriver en hobby at have høns, og hobbyer koster penge. Nogen gange får man så lidt tilbage ved f.eks. ægsalg, men det batter ikke meget i det samlede regnskab.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Udlejning af høns
« Svar #6 Dato: 12 November , 2021, 06:24 »
Jeg kan simpelthen ikke se formålet med at leje kontra købe en høne, jeg er virkelig forvirret på et højere plan.
Jeg synes, der er så mange ubesvarede spørgsmål i sådan en lejeaftale, så jeg ville nok takke nej.

Nogle kommuner tilbyder, at man kan låne en hønsefræser og tre høns, for at se, om det er noget, man har mod på at gå i gang med. Det giver mere mening.

Jeg er selv blevet spurgt, om jeg ville tage en lille gruppe i pleje i nogle uger, mens familien er væk, hønsene har de købt hos mig.
Det vil jeg selvfølgelig gerne.

Hvad endte historien med?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Udlejning af høns
« Svar #7 Dato: 12 November , 2021, 10:37 »
Historien endte med, at hendes mand fandt det altfor dyrt og vil heller jeg har udgiften til hønsehold og så kan de købe æg.
For tiden er dette ikke muligt - at købe æg - da ræven jo har reduceret flokken betydeligt og de nye hønniker fra i år ikke er kommet i æglægning.