Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår skal jeg skifte foder?  (Læst 5408 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Hvornår skal jeg skifte foder?
« Dato: 03 Juni , 2019, 21:25 »
Jeg har 5 kyllinger som nu er ca 10 uger gamle. De er opvokset på fasanstartfoder og derefter fasanvoksefoder med coccidiostat pga problemer med coccidiose i flokken sidst jeg havde kyllinger for 3 år siden.

Kyllingerne er opvokset væk fra flokken, men på et tidspunkt skal hønekyllingerne integreres i flokken. Hvor længe skal de være på medicinfoder før jeg kan regne med at de er immune, og ikke får coccidiose med det samme, de kommer om til de gamle?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Hvornår skal jeg skifte foder?
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2019, 17:37 »
Der findes en regel der siger startfoder fra 0 til 8 uger, herefter gives der voksefoder til kyllingerne skal slagtes. Når hønnikerne flytter over i voksenflokken gives der normalt foder her, evt. ud fasning af af (kylling)voksefoderet over en periode på 8 dage.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvornår skal jeg skifte foder?
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2019, 07:06 »
Enig med Anders, jeg har aldrig haft problemer, når de små har gået sammen med de store.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hvornår skal jeg skifte foder?
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2019, 10:36 »
Hos mig går kyllingerne med deres mor sammen med de andre høns.
Om aftenen bliver de lukket inde i diverse aflukker, og her får de vand, kyllingefoder og hårdkogt æg.

Næste formiddag når jeg har fået øjne, bliver de lukket ud i den store verden igen. Jeg fjerner kyllingefoderet, og så går de med deres mor og roder hele dagen. Jeg fjerne kyllingefoderet for at undgå, at de voksne æglæggende høns forgriber sig på det.

Det kan godt være, at de ikke vokser helt så hurtigt, som de kunne, men de har et godt sundt liv, det er jeg sikker på.
Hvis det skulle ske, at de ikke helt finder nok i løbet af dagen, så kan de fylde depoterne op om aftenen og næste morgen.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvornår skal jeg skifte foder?
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2019, 09:43 »
Tak for svar... desværre ikke lige det jeg efterlyser :) Men jeg kan godt se at jeg skulle ha formuleret mig anderledes.

Min hønseflok har store problemer med coccidiose, og sidst jeg havde kyllinger, døde de alle (over 70 stk). Det er 3-4 år siden.

Jeg havde en dygtig fjerkrædyrlæge ude dengang, og han sagde at jeg ikke kunne slippe af med coccidiosen uden at slagte alt, og det vil jeg ikke, for mine høns er kæledyr og ikke kun til produktion. Derfor havde jeg valgt ikke at ha kyllinger i nogen år.

I år har jeg så fået de 5 kyllinger, som jo ikke kan vokse op i en gård med coccidiose. Derfor er de vokset op i en anden hønsegård, og har fået hhv fasan startfoder og fasan voksefoder, begge med coccidiostat.

Ifølge dyrlægen, så udvikler voksne høns efterhånden immunitet mod coccidiose, og det er det jeg gerne vil vide hvornår der sker, så de kan trappes ud af foderet med coccidiostat.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.