Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag  (Læst 25242 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Dato: 14 November , 2016, 16:59 »
Fødevarestyrelsen har fra 15/11 indført nye regler.
"Det er LOVPLIGTIGT for landets hønse- og fjerkræavlere at have deres dyr enten inden døre eller under hegn og med fast tag. Ænder, gæs og fjervildt, er dog undtaget, da de ikke kan holdes indendørs."


Reglerne gælder for alle hønsehold

Udover dette gælder stadig at
Fjerkræ må ikke få vand fra overfladevandreservoirer (fx. fra søer eller åer) – herunder opsamlet regnvand.
Ænder og gæs må ikke have fysisk kontakt med andet fjerkræ.

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Aktuelt/Sider/Pressemeddelelser%202016/Fugleinfluenza-trussel_f%C3%A5r_F%C3%B8devarestyrelsen_til_at_stramme_reglerne.aspx
« Senest Redigeret: 14 November , 2016, 17:09 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline TinaK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #1 Dato: 14 November , 2016, 17:20 »
Spørgsmål til formuleringen "under hegn og med fast tag". Hvad filan betyder det? Er overdækning af gården med volierenet nok - eller skal der fast tag over hele gården? I sidste fald, så går jeg ud fra, at en presenning kan gøre det?
Hilsen Tina
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #2 Dato: 14 November , 2016, 18:31 »
Jeg synes også det er en lidt uklar formulering. Jeg har fx nogen der går under fast tag, men hvor spurvene kan komme ind til dem. og nogle andre hvor kun en del af deres ellers helt lukkede hønsegård er overdækket.

Mangler i øvrigt en oversigt over hvor de smittede fugle er fundet. Er der nogen, der kender sådan en?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #3 Dato: 14 November , 2016, 19:43 »
De er fundet på Møn og i Christiania, Pia.

Jeg kunne så tænke mig at vide, om fjervildt er alle typer af fasaner, for så er min påfugle friholdt.

Men hvad med perlehøns?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #4 Dato: 14 November , 2016, 20:40 »
Tak Marianne. Jeg så et interview på noget lokaltv i går, og der blev nævnt at der var 5 fund. Er de alle fra de to lokaliteter?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #5 Dato: 14 November , 2016, 22:03 »
Spørgsmål til formuleringen "under hegn og med fast tag". Hvad filan betyder det? Er overdækning af gården med volierenet nok - eller skal der fast tag over hele gården? I sidste fald, så går jeg ud fra, at en presenning kan gøre det?
Hilsen Tina

Og det der faste tag sætter vi lige op i nattens mulm og mørke - for materialer mm har vi selvfølgelig klar - ikke?   ???

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #6 Dato: 14 November , 2016, 22:16 »
æv, æv, æv. Jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal gøre. I morgen tidlig kommer jeg jo nok til at overtræde reglerne, mens jeg bruger dagslyset til at finde en nødløsning. Jeg er nok ude i noget presenning. Der vil stadig kunne flyve spurve ind - men de gør det ikke. Jeg tror de er bange for hønerne.
Hvad gør i andre, der har fritgående høns? Jeg er næsten sikker på at mine høner vil stå og skrappe højlydt i utilfredshed, hvis jeg lukker dem inde i de 5 m2 jeg har under tag.
Jeg ved godt, at der ikke er nogen der ved hvor lang tid den her "isolation" vil tage.  Men er der nogen som har været ude i det før, som tør komme med et gæt? Taler vi om at hønsene skal være spærret inde i 2 uger, eller taler vi om flere måneder?
For jeg er ude i, om jeg bliver nødt til at aflive mine venner  :'(
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #7 Dato: 14 November , 2016, 22:33 »


Jeg kunne så tænke mig at vide, om fjervildt er alle typer af fasaner, for så er min påfugle friholdt.

Men hvad med perlehøns?


Jeg mener at påfugle hører under fjervildt.
Men ikke perlehønsene, så mine 5 perlehøns som lever helt frit, og sover ude året rundt må jo bare indgå i jagt-byttet når der er fasanjagt i området.
« Senest Redigeret: 15 November , 2016, 06:54 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #8 Dato: 15 November , 2016, 06:15 »
Lene71: jeg har læst det kan tage op til 3 til 4 mdr. Men lad os håbe det ikke bliver så længe. Det kommer jo helt an på om der bliver ved med at være nye fund, og især om der bliver tilfælde hos tamfugle her i landet.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #9 Dato: 15 November , 2016, 06:28 »
I 2006 varede det til hen på sommeren, vi taler nok desværre om flere måneder, inden de må lukkes ud.
Jeg er rigtig ærgerlig, for jeg bliver nødt til at slagte flere af mine smukke maranhøner, som jo var gemt til videreavl, der vil blive skåret helt ind til benet, og det er bare brandærgerligt, for jeg har (synes jeg da selv) rigtig pæne dyr.
Lige nu går der så 6 dyr i hvert rum, og det er i overkanten, hvis de ikke kan komme ud. Mine volierer er kun dækket med net, men det kan der da findes en løsning på.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #10 Dato: 15 November , 2016, 08:18 »
Ikke at jeg ønsker det for nogen, MEN hvis der kommer et udbrud i en hønsebestand og eksporten lukker, giver det så mening, at holde sine 3 høns indespærret længere?

Som jeg forstår det, så er eksporten den eneste grund til, at vi skal holde vores høns inde. Har lige hørt en sige i tv, at de ved, at influenzaen er over det hele, så derfor opretter de ikke sikkerhedszoner.

Vi gør os alle mange tanker om det her, og det er en kæmpe hjælp, at der sidder nogle mennesker, ikke mindst Finn, der deler ud af deres viden og følger med på et højere niveau, end jeg ihvertfald orker.
Så endnu engang tak.

Offline wellesley

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #11 Dato: 15 November , 2016, 08:19 »
Hvordan gør man med gæs og ænder?
Mvh. Kristina

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #12 Dato: 15 November , 2016, 08:46 »
Mine høns er lukket ud i haven her til morgen, mens jeg overvejer hvad jeg skal gøre.
   - beskære bestanden - har kun 9 stk
   - lade ca halvdelen gå i drivhuset
   - overdække hønsegården med presenning - og sætte noget net op så        småfuglene ikke kan komme ind i siderne ( 'jordbærnet'). Hønsegården er ikke stor, men det vil kunne gå an.
   - lade hønsene komme ud som de plejer, og i det mindste passe på at jeg ikke slæber noget hjem på fodsålerne. Håbe på at havehøns' immunforsvar er bedre end industrihønsenes.
   - lade begravelser foregå i stilhed, hvis det skulle komme så vidt - så eksporten ikke rammes.

Een ting jeg gør i dag er at hegne så hønsene ikke går i forhaven, hvor de kan ses fra vejen. Så er det kun naboerne der kan se dem, og de er ret pragmatiske - tror jeg.


« Senest Redigeret: 15 November , 2016, 09:01 Fra Lene Skelmose »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #13 Dato: 15 November , 2016, 12:15 »
Ænder og gæs må gå frit, ligeledes fjervildt.
Og nej, jeg har også svært ved at se, hvordan vores hobbyfjer skal kunne skade industrien, men der er jo et væld af håbløse love og regler, når det drejer sig om fjerkræ.

Denne gang må vi holde politikerne til ilden, når det er overstået, så vi får nogle fornuftige regler, måske noget med antal og en radius i forhold til industrifjer??
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #14 Dato: 15 November , 2016, 12:47 »
Det er jo ikke en realistisk mulighed  /d

- mon det er industriens forsøg på at knække konkurrencen ved hobbyavlerne? Gøre det så besværligt for os at vi alle sammen slagter vores dyr - eller gud forbyde det - holder dem inde under kummerlige forhold og med alt for lidt plads, fordi vores hønsehuse er bygget efter at vores dyr skal kunne gå frit udendørs... Det ville ikke komme bag på mig!

For mig at se burde hele industriproduktionen af fjerkræ forbydes og så kunne man måske undersøge om fugleinfluenza er opstået, fordi man i de fleste lande stuver alt for mange høns/kyllinger sammen på alt for lidt plads, under unaturlige forhold som tilgodeser sygdomme og putter alt for meget antibiotika ned i halsen på dyrene for at de ikke skal blive syge af deres leveforhold - ligesom med svin og MRSA virus!

Der er brug for en re-tænkning af hele landbrugssektoren og den måde vi håndterer vores landbrugsdyr og planter på - ikke flere tåbelige regler som fremmer opblomstring af virus, som er immun overfor antibiotika.... For det er da en skræmmende tanke! Virus vi ikke længere kan behandle... :o
« Senest Redigeret: 15 November , 2016, 12:56 Fra Maria2aaen »
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster