Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad fodre du med?  (Læst 12721 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hvad fodre du med?
« Dato: 28 December , 2015, 17:45 »
Fodring er for mange en svær ting, ofte ses der f.eks. manglende æglægning eller manglende tilvækst ved forkert fodring.

Nogle sværger til færdig fuldfoder, andre til tilskudsfoder suppleret med korn og andre blander foderet helt fra bunden af.

Så hvad GØR DU og er du tilfreds med resultatet?

For at få mest muligt ud af tråden, så skriv navnet og forhandler på fuld og tilskudsfoderet, + navnene på kornet, frøene osv. og ikke mindst skriv blandingsforholdet også.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #1 Dato: 28 December , 2015, 18:00 »
Mine æglæggende høns får Fuld af pep fra Møllerens, blandet med hvede 50/50. Og så taber jeg lige en godmorgen hilsen (bestående af 1/3 MAJS, 1/3 SOLSIKKER OG 1/3 HVEDE) når jeg åbner om morgenen. Det er nok lidt overflødig, men det bliver spist op, og de venter på det. 
Hilsen
Peter

Offline Mugen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #2 Dato: 28 December , 2015, 19:00 »
Jeg fodrer med Økologisk Natur Æg foderpiller fra Land og Fritid, suppleret med øko-hvedekorn. Og så en blanding af grønsags- og frugtskræl, tørt brød og blandede rester fra køkkenet. Det er en lille husholdning, så der er dog ikke så meget fra køkkenet.

Mine piger elsker ost, så hver gang, der er billige oste på tilbud (max. kr 50/kg), køber jeg dem som en slags forkælelse, ligesom jeg kan finde på at købe kål og salat. For tiden, får de også jordnødder, da jeg ved et tilfælde opdagede, at de er glade for disse.

Da der var 4 høns, fik vi 2-4 æg/dagen, så det må virke.

Jeg håber, at foderet også er passende til hanerne!
bedste hilsner,
Mugen

0,2 Wyandotte
0,1 Wyandotte-Australorps kryds
2,0 Faverolles
4,3 katte
2,2,2 gule cichlider

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #3 Dato: 28 December , 2015, 19:01 »
Jeg bruger Loci Goggi økologisk fuldfoder til æglæggende høns. Køber i Danish Agro-butikken i Forum, som er den leverandør der er nærmest efter at min lokale frøhandler gik på pension. Supplerer med lidt forkælelses-majs og madrester fra køkkenet. Desuden har de græsplæne ad libitum.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #4 Dato: 28 December , 2015, 22:35 »
Mine får hvede*, byg* og valset havre1 + hygge majs1 og rester fra køkkenet + alt hvad de kan finde i haven - de går frit.

Ingen færdigblanding og ikke kunstlys.

* købt hos lokal bonde - 1 købt hos Danish Agro

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #5 Dato: 29 December , 2015, 08:56 »
Her fodres med Natur-æg, ø-hvede, ø-spiret byg ( vinter), majs non gmo, fuglefrø (Versele Laga - premium). Alt fra Land&Fritid.

For at få proteinprocenten op gives blødfoder om aftenen. "Mors gryde": Hakket kød, hvidkål, løg, hvidløg, gulerødder, majs, diverse kogte ø-bælgfrugter, rapsolie, salt, timian. Blandes ved servering med dagens rester, lidt Vispumin, korn og evt havregryn,ostetern og røræg.

Jeg laver en stor portion og fryser ned i mindre portioner - så har jeg til en mdr ad gangen.

Hønsene går frit i stor have.
« Senest Redigeret: 29 December , 2015, 08:58 Fra Lene Skelmose »

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #6 Dato: 29 December , 2015, 09:06 »
Jeg blander selv mit foder som består af hvede byg havre raps frø majs og soja skaller.

Opskrift til 10 kg færdig foder.

3 kg hvede
1,5 kg byg
1,5 kg havre
1,5 kg majs (knækket)
1,5 kg soja skaller
1.  Kg rapsfrø
Hertil kommer vispumin, skaller ved siden af og alt grønt osv fra køkkenet og lidt vinterfoder i form af græs majs og helsæds insilage (hjemmelavet)

Alt på nær majs er købt ved lokale bønder.
Soja skallerne er noget nyt jeg er begyndt med for at opveje det manglende protein i kornet fra høsten i år som er utroligt ringe ihvertfald på disse kanter.. Men en blanding som ovennævnte står mig Ca i 12-15 kr afhængigt hvor jeg køber majs...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #7 Dato: 30 December , 2015, 10:22 »
Ingen piller her, udelukkende korn og frøprodukter, og så køkkenlevninger.
Her i vinter ca 40 % hvede, dertil byg, havre, ærter, knækket majs, solsikke, hirse, hør og hampefrø. Derudover slår jeg i denne tid frisk grønt til dem dagligt med leen.  /o     de skal nemlig have det godt. :D :D :D
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #8 Dato: 30 December , 2015, 21:00 »
Diskussionen om vinterfodring, når æglægningen er lidt "tynd", er en klassiker. Men også hønernes alder og evt. tilsætning af  kunstig lys spiller ind. - jeg bruger ikke lys!
Selvfølgelig er foderet en af fejlkilderne hvis æglægningen svigter. Men der kan være mange andre årsager! Den største er måske vores lidt for høje forventninger  ;)
Mine høns (p.t. Primært Orloff) lægger fint med æg også nu, men dette er genetisk bestemt til denne vinterrace.
Jeg tror at hønsene oftest ved hvad de har brug for, og derfor gjorde jeg i dag et forsøg. Ved at overfodre med er række fodermidler ville jeg se hvad de tog først.
Vinderne blev majs og solsikker (slik), dernæst hvede og byg. På sidstepladsen kom "fuld af pep", som først blev taget da det andet var væk.
Med til historien hører, at mine høns har græs ad libitum og at der på deres friareal har været ekstra mange regnorme på jorden pga. Det meget regnvand.
Hvis man har plads/græs nok er tilskudsfoder ofte ikke nødvendigt, og 1/3 af hvede, byg og majs forekommer at være nok. (Om sommeren giver jeg 40, 40 og 20%). Hvis det bliver rigtigt koldt kan man tilsætte lidt mere af majs og solsikkekerner.
I en noget svingende tilgang får mine høns også diverse madrester fra køkkenet. Men dette er højst 10% af foderet.
Bedste hilsner og godt nytår /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #9 Dato: 31 December , 2015, 09:09 »
Selvfølgelig ved høns hvad der er godt og sundt for dem ligesom vi mennesker også gør, og dog er der nogle som kun æder det som de elsker og måske ikke altid er det bedste (hvis de kan slipper afsted med det).
Og ja majs er godt, men meget majs er ja ikke så godt og fedme hos dyr er heller ikke godt, hverken for ydelsen, opvæksten eller potensen (hos hankønnene).
Så alt med måde.

Men rigtigt nok at mange desværre nok har en forventning om 365 æg pr. høne om året og en steg på 5 kg. på få uger. Og det helst på gammelt brød og hvede, og hvis ønsket ikke bliver opfyldt, ja så er det bare nogle møghøns.
« Senest Redigeret: 31 December , 2015, 09:11 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #10 Dato: 31 December , 2015, 13:37 »
Jeg har så også nogle høns der går inde i gedebokse, (rugeægproduktion) De får det wrap jeg fik lavet i sommers af vores plæneafklip. Det er et hit skal jeg hilse at sige. Dem der går ude har jo ikke lige behovet endnu.
Hilsen
Peter

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #11 Dato: 31 December , 2015, 15:09 »
vil du fortælle mig hvordan du laver wrap til dine høns
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #12 Dato: 31 December , 2015, 16:25 »
vil du fortælle mig hvordan du laver wrap til dine høns
Ja, jeg lod opsamlet græsafklip lufte et par dage, (hvor jeg vendte det et par gange. Stoppede det så i passende mængder i kraftige sorte affaldssække. Pressene så meget luft ud af det som jeg kunne med knæene. og stakkede poserne på en palle med så mange pallerammer der skulle til for at jeg kunne lægge en eternitplade ovenpå.
Wrappen blev rigtig fin, og hønsene er tossede efter det.
Hilsen
Peter

Offline Mugen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #13 Dato: 31 December , 2015, 16:38 »
Ja, jeg lod opsamlet græsafklip lufte et par dage, (hvor jeg vendte det et par gange. Stoppede det så i passende mængder i kraftige sorte affaldssække. Pressene så meget luft ud af det som jeg kunne med knæene. og stakkede poserne på en palle med så mange pallerammer der skulle til for at jeg kunne lægge en eternitplade ovenpå.
Wrappen blev rigtig fin, og hønsene er tossede efter det.
Mine høns har ikke villet spise høstet eller klippet plantemateriale - udover friske græs- og plantespirer i plænen, vender de næbbet op af alt, hvad jeg er kommet med. Kan man vænne dem til det på en eller anden måde?
bedste hilsner,
Mugen

0,2 Wyandotte
0,1 Wyandotte-Australorps kryds
2,0 Faverolles
4,3 katte
2,2,2 gule cichlider

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hvad fodre du med?
« Svar #14 Dato: 31 December , 2015, 16:42 »
tak skal du have. Det lyder nemt. Når jeg så åbner poserne skal det så bruges temmelig hurtigt.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner