Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke mere voksefoder - nødplan?  (Læst 8730 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Dato: 24 Oktober , 2015, 13:25 »
Jeg har lige hentet det sidste voksefoder de havde hos min foderpusher. De var ikke sikker på om de får mere hjem i denne sæson, for deres producenter laver ikke mere nu.

Hvad pokker gør jeg så? Jeg fik kun 50 kg, og det er væk på en uge ca. Jeg har stadig en del unge dyr, som jeg gerne vil fodre med voksefoder endnu, specielt jo de sidste 11 kyllinger fra august, og så mine ca 30 slagtehaner, som jo dog er væk i løbet af senest december. Men der er også nogle unghøner fra maj/juni, som jeg ikke synes er klar til at komme på æglægningsfoder. Mine høns går lidt blandet, så i princippet bruger jeg voksefoder til samtlige høns. Nogle af holdene hvor der er ældre høner, har dog også adgang til æglægningsfoder, men de spiser klart mest af voksefoderet.

Er der et alternativ? Eller må jeg rundt og tømme lagrene hos alle forhandlerne i området?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2015, 14:09 »
Hej Pia.. Hvilken leverandør løber tør? Det har jeg aldrig været udsat for.. Hvilket mærke bruger du? Måske en af mine leverandører kan hjælpe...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2015, 14:27 »
Det er foder fra Hedegaard. Det undrer også mig. Det har ikke været et problem før. Men nu har jeg altså også haft rigtig mange kyllinger i år og købt rigtig meget foder.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #3 Dato: 24 Oktober , 2015, 14:51 »
Netop derfor burde han jo også få ekstra hjem... Jeg spørger lige rundt omkring...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #4 Dato: 24 Oktober , 2015, 15:10 »
Tak for det :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #5 Dato: 24 Oktober , 2015, 18:52 »
Jeg har haft høns i rigtigt mange år i flere omgange, og jeg kan ikke genkende dit problem. Jeg forstår det simpelthen ikke.

"Voksefoder, æglægningsfoder", tingene hedder så meget mærkeligt nu om dage.

I gamle dage, for 40 år siden, da jeg lærte at holde høns, lavede vi foderet af 3 dele, der hver kunne gøre sit, og passede til sin situation:

1...En kaloriedel, der skal sørge for energi, så hønsene kan bevæge sig og holde varmen. Når det er koldt øger man kaloriedelen.
2...En vedligeholdelses del, som skal være en vis procentdel af hønens sammensætning, denne del kan bestå af korn + noget protein og mineral tilskud.
3... En vækstdel, som gør det muligt for hønene at producere mere end sig selv, fx at lægge æg, som jo per definition er små udgaver af høns + 2 dages energi til kyllingen. Der er meget fedt og protein i æggeblommen.

Grundlæggende handler det om at få sine høns til at producere vækst så billigt som muligt, det har det altid gjort.
Det gør man ved at fodre dem med billigste kornsorter på markedet, og så tilføje det, der er nødvendigt for at få dem til at yde enten æg eller vokse som kyllinger. Tilskuddet kommer i form af proteiner andetsteds fra, det kan være fiskemel fra chile, soyamel, eller kød og benmel, eller hvad der nu findes. Jeg har brugt friske fjordrejer, som giver æggene et spookey orange udseende.
Jeg laver selv mine foderblandinger afhængigt af årstid og situation.
Til kyllinger kører jeg i de første 14 dage med kyllingestart, det har vist sig at betale sig.
Derefter får de voksefoder, og korn, som de ikke rigtig gider æde, for de vil hellere ud på græsset.
I fældningsperioden giver jeg ekstra protein, for fjer er lavet af protein. DVS de får extra tilskudsfoder. Ikke fuldfoder.
Til æglægning 75% korn og 25% tilskudsfoder.
Om vinteren tilsætter jeg denne blanding majs, som er rigt på kalorier, og gør æggene gule.
Jeg lader hønsene fortælle mig, hvordan deres blanding skal være, idet jeg lægger mærke til hvad de ikke spiser, og så justerer det ned.
Derudover er høns taknemmelige og æder gerne alt, når de er sultne.
Men det gør jeg så ikke.... fodrer dem med skidt og kanel og rester fra middagsbordet. Mine får først rester, når de har spist deres foder. Men de bliver lukket ud tidligt om morgenen, og nogen gange vælger de at fare ud og spise græs i stedet for at gå til foderet.

Så konklusionen er, at jeg ikke kan forstå du overhovedet gider beskæftige dig med voksefoder kontra tilskud eller æglægningsfoder. Vi skal jo ikke profitoptimere, vel? Giv dem blot begge dele eller et eller andet og korn, og se hvad de æder. Forskellen udgør allerhøjst 5 æg per høne over 3 måneder, og de skal nok vokse alligevel. Det du måske skal overveje at skære ned på er underlødige tilskud, som pizza og kartoffelpinde, hvis du giver sådant noget.

men måske tager jeg fejl, jeg er som sagt temmelig gammeldags??

« Senest Redigeret: 24 Oktober , 2015, 19:05 Fra Jens S »

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #6 Dato: 24 Oktober , 2015, 19:15 »
Hov, jeg læser lige hvad du skriver om datoer antal og slagtehaner.
-Frem med øksen!
Det er tid.

Jeg har kyllinger fra 3 september, og de ryger i næste weekend.

Og ja, så er de små. 500 g vel. Sådan kan jeg bedst lide dem, og det passer også med, at man ikke skal hælde spandevis af foder i dem........

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #7 Dato: 24 Oktober , 2015, 20:47 »
Kan du ikke bare købe startfoder og blande det ud med korn og evt. Vitaminer? Jeg giver aldrig voksefoder, jeg synes det er for dyrt, når man ser på proteinindholdet.
Mvh Mette

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #8 Dato: 24 Oktober , 2015, 22:15 »
Ja jeg skal frem med øksen næste weekend. Men jeg har 30 der skal slagtes og kan kun klare max 5 ad gangen pga mit helbred, så det tager jo lidt tid at komme igennem dem. Synes nu også de yngste brahmaer skal ha noget mere fylde inden de skal i fryseren. De er virkelig ranglede lige nu.

Startfoder er også ved at være udsolgt hos forhandleren. Det forstår jeg så lidt bedre, da ikke mange har små kyllinger nu. Men der må da altså stadig være en del der har ungdyr.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #9 Dato: 25 Oktober , 2015, 06:35 »
Jeg har aldrig brugt voksefoder, men gået direkte til min basisblanding som består af æglægningspiller, hvede, majs (i vintermånederne), lidt byg og lidt havre. Det fungerer godt for mine høns, inkl. ungdyrene.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Benny Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #10 Dato: 25 Oktober , 2015, 07:42 »
Jeg er også begyndt studere de forskellige slags foder lidt. Vi vil jo gerne ha at vores dyr skal ha det godt.
Men er det mon egentlig nødvendigt at købe sig fattig i div foder piller?  Hvis man kigger lidt på hvad de indeholder. Så er langt største delen jo korn!
Det er noget dyrt korn vi køber! Så hvis man lige bruger lidt tid på at se hvad de forskellige piller indeholder. Så burde det nok kunne lade sig gøre at blandet sit eget foder. Så vores kære høns får det hvad de har brug for. Til en helt anden pris. Og en god hjælp er garanteret også at lytte lidt til hønsene. De er nok en del klogere end man lige skulle tro :-) så Jens, jeg tror du er inde på noget af det rigtige :-)
0,9 grønlægger
0,7 Sort Kobber Maran
1,0 Araucana
6 Kaniner

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #11 Dato: 25 Oktober , 2015, 12:14 »
Tanja hvordan er dit blandingsforhold?

Jeg kan godt se pointen i at blande selv, men jeg har svært ved at overskue om hønsene får det de har brug for, og jeg kan slet ikke overskue at skulle hente foder forskellige steder og stå at blande det. Jeg er kronisk syg og har mange smerter og er konstant træt, så derfor skal det generelt bare være nemt det med foder. Så kan jeg nemlig bruge energien på at holde hønsenes omgivelser rene og sørge for de ellers har det godt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #12 Dato: 25 Oktober , 2015, 14:35 »
Så er det nok det rigtige, du gør.
Jeg tror godt du kan erstatte voksefoder med æglægningsfoder.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #13 Dato: 25 Oktober , 2015, 15:44 »
Tanja hvordan er dit blandingsforhold?

Jeg kan godt se pointen i at blande selv, men jeg har svært ved at overskue om hønsene får det de har brug for, og jeg kan slet ikke overskue at skulle hente foder forskellige steder og stå at blande det. Jeg er kronisk syg og har mange smerter og er konstant træt, så derfor skal det generelt bare være nemt det med foder. Så kan jeg nemlig bruge energien på at holde hønsenes omgivelser rene og sørge for de ellers har det godt.
Jeg måler ikke efter, men ca. 1 mål hønsepiller, 1 mål hvede, ½ mål byg, ½ mål havre, 1/4 mål majs om vinteren. Bladingen er måske lige fed nok, men mine høns synes godt om foderet og lægger pænt med æg, trods deres høje alder. Jeg køber det hele hos foderstoffen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ikke mere voksefoder - nødplan?
« Svar #14 Dato: 25 Oktober , 2015, 17:09 »
Tak :-) jeg bruger selv en "gufblanding" der består af 2 dele byg, 1 del hvede og 1 del knækket majs. Men det er der vel ikke så meget protein i? Der får de spredt lidt ud fra morgenen af, ca en håndfuld pr 5 høns, og så bruger jeg det når de skal lokkes eller bare for at vænne dem til at komme tæt på mig.

Men jeg tror jeg gør som Jens foreslår. De ældste kommer på æglægningsfoder og så gemmer jeg det sidste voksefoder til de yngste.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.