Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Alfamix høns - hvor meget?  (Læst 6404 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karin Daugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Alfamix høns - hvor meget?
« Dato: 23 ſeptember , 2015, 20:01 »
Jeg har denne gang købt Alfamix til høns - ret dyrt, men jeg har hørt godt om det, det ser ud og dufter godt, og ikke mindst: Damerne er VILDE med det!  /o
Men jeg kan ikke finde noget sted, hvor meget de skal have. Der står bare, at de skal have så meget, at de har spist op på 22-24 timer. Men mine hakket det jo i sig på no time!
Hvor meget ville I give dem? De får også div. madrester, men det ville jo være godt at vide, hvor meget de skal have.
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Alfamix høns - hvor meget?
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2015, 20:05 »
Kender ikke foderet, så blev nysgerrig og googlede. Det jeg fandt, var fuldfoder. Hvis det er et fuldfoder skal de jo ha adgang til det hele tiden, og det svarer det jo også til hvis de skal ha spist op i løbet af 24 timer.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Karin Daugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Alfamix høns - hvor meget?
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2015, 06:55 »
Ja, det er fuldfoder, men jeg har al stå nogle høns, der spiser op, hvis de kan lide maden! Men jeg kan forstå på dig, at de så skal have mere. Det må de så have, de små, fede ;-)
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Alfamix høns - hvor meget?
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2015, 07:06 »
Hej Karin - længe siden jeg har set dig :)
Er det stadig Isa'er, du har?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Alfamix høns - hvor meget?
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2015, 08:14 »
Det er da helt fint når de spiser op, for dels bliver de ikke for fede og så er der heller ikke foder til natten, som evt. kan tiltrække små eller store lodne gæster.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Karin Daugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Alfamix høns - hvor meget?
« Svar #5 Dato: 25 ſeptember , 2015, 10:28 »
Hej Helle,

Jeps, det er de samme fire Isa'er. Desværre måtte vi stoppe med at lade dem være frilandshøns, for en af dem krattede helt usynligt i en af naboernes jord, og så krævede han, at vi lukkede dem inde :-( Hvorfor gik de overhovedet over til ham?! Det er en keeeeedelig have, skulle jeg mene med mit bedste hønseblik. De valgte også mest de andre naboer, hvor det var ok, de gik, men så altså desværre også ham. Så da han mødte op og truede med at vride halsen om på dem, hvis vi ikke holdt dem inde, havde vi jo ikke rigtig noget valg...
Det går nu meget godt, men de var helt klart lykkeligere, da de pilede rundt og skrabede over det hele.
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Karin Daugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Alfamix høns - hvor meget?
« Svar #6 Dato: 25 ſeptember , 2015, 10:31 »
Lene, det er helt rigtigt, men så aner jeg jo stadigvæk ikke, om de får nok. Det vil jeg jo kunne se på et tidspunkt, men jeg vil jo nødig sulte de små!
Der er ingen tvivl om, at det er lækkert. Det dufter helt, helt anderledes, og de piler rundt efter det bedste, som jeg gætter på, er flodkrebsestumperne.
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Alfamix høns - hvor meget?
« Svar #7 Dato: 25 ſeptember , 2015, 11:35 »
Har læst brugervejledning om Alfamix, men linket til yderligere oplysninger om produktet virker ikke, så de oplysninger har jeg altså ikke kunne få. :(

På forsiden står, at du skal fodre så der bliver spist op - resten opløses i vand. Det sidste forstår jeg ikke hvad skal til for.  <J

Når du morgenfodre, så kan du se hvor meget de spiser og så, når de er fyldt op, går de normalt fra fodret. Ved aftenfodringen gives så samme portion - hvis ikke de har fyldt sig med andet i løbet af dagen.

Du må finde på noget de kan spise i løbet af dagen - grønt mm - da de jo søger føde når ikke de lige hviler sig.

Jeg er gået fra fuldfoder og æglægningspiller. Jeg tvivler på, at det er nødvendigt for et godt hønseliv og æg til mig. Mine dyr går i haven og spiser grønt og insekter hele dage. Et par gange giver jeg dem rester fra husholdningen - meget lidt - kogte kartoffelskræller lige for tiden - og strør hvede, som skal spises op, så der ikke ligger noget til nattelige gæster  :D.

I hønsehuset kan de spise skaller og hvede, byg og valset havre. Efter ædelyst.

Her når vinteren kommer, har jeg købt levertran og vitaminer, som de vil få, når naturen lukker og slukker for grønt og krible krable.

Om min teori omkring færdig foder og æglægningspiller holder, vil snart vise sig. Der er 9 hønniker og to skruk, der snart skal begynde æglægning. Så får vi se.

Offline Karin Daugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Alfamix høns - hvor meget?
« Svar #8 Dato: 25 ſeptember , 2015, 12:25 »
Desværre kan mine ikke gå frilands, for jeg er helt enig med dig. Jeg spreder deres foder over et stykke og under nogle grene i deres gård, så der er lidt mere at lave (men holder godt øje med det, at det er væk om aftenen). De får en del rester fra husholdningen også.  Og så ELSKER de, når jeg snupper en spade og graver et huller, så der er nogle orme og nye spirer.
Ja, jeg vil prøve at give en anden portion, som matcher den første. Men jeg har dem mistænkt for at kunne spise meget mere, end de har brug for af det her ;-) Det er også meget lettere, når de stort set klarer sig selv på friland.
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Alfamix høns - hvor meget?
« Svar #9 Dato: 25 ſeptember , 2015, 13:23 »
Det anede mig, at de spiser mere end nødvendigt. Når jeg fodre med Hønseguf, er der virkelig gang i spiseriet. De æder også som besatte og sluger store klumper, bare for at sikre sig, at de får hver deres andel af ynglingsmaden.
Du må så forsøge at finde en gylden middelvej, som gør, at de får ernæring nok, men ikke bliver fede af det. Kunne du ikke supplere med lidt byg ?? Spiser de ikke det, så er de måske ikke så sultne som de ellers giver indtryk af.

En hønsegård er jo også fint. Det er sikkert der, langt de fleste høns tilbringer deres liv og det behøves jo ikke at være ringe af den grund. Du giver dem åbenbart også udfordringer i gården. Så det er da fint. Der kommer jo også hele tiden insekter, der, som dine høns kan fange. Jeg har nogle plader liggende på jorden udenfor gården. Så tager jeg en fejebakke og en lille børste, flytter pladen og fejer fangsten op og smider dem ind til hønsene. Det giver også dejlige fede orm, indimellem  <O

Offline Karin Daugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Alfamix høns - hvor meget?
« Svar #10 Dato: 25 ſeptember , 2015, 14:07 »
Noget kedeligt er en god ide til at checke med 😜

Smart med ormeplade!
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Alfamix høns - hvor meget?
« Svar #11 Dato: 25 ſeptember , 2015, 15:27 »
Jeg synes ikke, du skal rationere deres mad. Det er Isa'er, som er lavet til at lægge en masse æg - det kræver meget energi - selv om jeg synes, at mine Isa'er er de mindst spisende af alle mine høns - desuden har jeg aldrig oplevet en fed Isa - dog tager de gerne pænt på i vægt, når de er gået på æggepension, men det er dem vel vel ondt, de steder, de får lov til at leve så længe. 

Det er ærgeligt, at dine høner måtte i hønsegård, Karin. Du nød næsten lige så meget som hønerne, når de rendte rundt og hyggede sig, men jeg kan godt huske, at jeres have er ret umulig at indhegne, så nabobesøg kunne undgåes
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Karin Daugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Alfamix høns - hvor meget?
« Svar #12 Dato: 25 ſeptember , 2015, 17:06 »
Helle,   det er jo helt rigtigt, at de virkelig arbejder for føden med et æg om dagen! Meeeen man får jo også lidt leverpostej eller andet, hvis der ikke lige er rester i køleskabet 😉
Vi har nogle jordskokplanter, som gror vildt hurtigt, og de bliver jævnligt 'beskåret', for de blade er de bare vilde med. Og der vokser nogle vilde brombær ind over hegnet, som bliver ædt - både bær og blade. Jeg er også begyndt så småt at tømme de første plantekrukker, og der er altid noget spændende i jorden åbenbart!
Ja, synd for os alle, at naboen er krakilsk, men det er der jo ikke noget at gøre ved.
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!