Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fald i æg produktion + foderplan  (Læst 5524 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alexfs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Fald i æg produktion + foderplan
« Dato: 07 ſeptember , 2015, 18:49 »
Hej alle

Jeg "arvede"  5 høns. 2 amerikanere og 3 skov høns.

Jeg får normalt 3-5 æg om dagen.
De 2 røde er ved at være gamle, og skal nok snart ud.

Men indenfor de sidste 14 dage er produktionen faldet til sølle 1-2 æg /dag.

Jeg plejer at tænde lyset kl 6. Men har netop installeret en timer, så de får lys kl 5. Og går i seng med solen.

Jeg har dem til at gå ude (har de ikke prøvet før)  de 3 har fanget det, de andre knap så meget.

De bliver forret med 5 dele kværnet byg, 3 dele hel byg og 2 dele soya. Hertil skaller og mineraler..
Og de får alle rester.

Hvad kan jeg ellers gøre for at få flere æg? Tænker at der skal koges suppe på de 2 røde. Og 2 nye til.

Tak

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Fald i æg produktion + foderplan
« Svar #1 Dato: 07 ſeptember , 2015, 18:52 »
For det første er de sikkert gået i fældning, hvilket alle høns gør så de kan få en ny overfrakke til vinter, og mens det står på, så lægger de ikke æg. For det andet så er byg noget elendigt foder. Hvede og tilskudsfoder + rester og grønt fra haven ville helt sikkert øge produktionen. Og så til aller sidst. Er du sikker på der ikke gemmer sig en redefuld æg ude i haven nu de er begyndt at rende frit rundt?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Alexfs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Fald i æg produktion + foderplan
« Svar #2 Dato: 07 ſeptember , 2015, 21:06 »
Hej
Tak for svar.

Hvor længe varer fældningen?

Det er ikke helt rent byg, måske 30% hvede.. Det er grisenes foder jeg stjæler, og når jeg får foder hjem til dem, er det ofte blandningskorn(billigst). Så for nu må de nøjes med byg, jeg kan evt øge soja andelen?


Jeg har gået og ledt lidt ude i haven, jeg fandt 1 enkelt æg. det er svært når de går ud til en 6 meter bred læbælte.

Jeg har netop sat nogle stykker stof, foran redekasserne og strøet noget nyt hø.
Det gør ondt på en "gammeldags" bonde at bruge hø, til sådan noget..
Håber at redekasserne bliver lidt mere interresante så.
Håber også de nye og regelmæssige lys tider, påskynder dem at få æggene ordnet inden de dapper ud.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Fald i æg produktion + foderplan
« Svar #3 Dato: 07 ſeptember , 2015, 21:55 »
Grisefoder  <J,

Fældetid - vist nok 3 uger eller mere. Men læs feks her:http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Anatomi/FjerOgF%C3%A6ldning

Redemateriale : http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Pasning/Redemateriale.

Dine høns har vel gået i hønsehuset i en 14 dages tid, før du lukkede dem ud ?, så plejer de at lægge æg i huset, hvis ikke der findes bedre steder på ejendommen. ::)



Offline Alexfs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Fald i æg produktion + foderplan
« Svar #4 Dato: 07 ſeptember , 2015, 22:09 »
Hej

Tja grise foder = korn og soyaskrå
Er der andet der skal i en hjemmeblanding ? End 1 soya til 4 korn. ? Og selvfølgelig alt hvad de finder og div. Rester

Ja hønsene gik inde næsten en måned inden jeg lukkede dem ud,  og de har knap fanget den endnu.

Mvh Alex

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Fald i æg produktion + foderplan
« Svar #5 Dato: 07 ſeptember , 2015, 22:23 »
Jeg tænker på tilsætning af et grisevækstfoder, hvis der er det i dit foder til grise, det er der jo ofte tilsat og GMO-produkter.

Jeg er ikke den rette til at vejlede dig mht hønsefoder, da jeg dels er forholds vis ny, hvad angår hønsehold og for det andet forsøger at sammensætte mit eget foderprogram, hvor tilskudsfoder ikke skal indgå. Mine høns må gerne lægge mange æg, men de skal ikke fodres, så deres krop tvinges til det.
Jeg tror det er muligt at få æg uden alle de færdigproducerede fodermidler.

Indetid - ja så burde de jo være trykke ved deres hus og de reder der er der.

Offline Alexfs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Fald i æg produktion + foderplan
« Svar #6 Dato: 08 ſeptember , 2015, 06:21 »
Hej  :)
Jeg ved ikkeryger hvad der skulle være tilsat i grisefoder. Mig bekendt er det ulovligt at anvende hormoner osv i DK.
Så foderet er korn, jeg kværner og blander med sojaskrå.. Der ikke meget få færdigfoder i det.


Da jeg lukkede dem ud nu her, lå der 1 æg. Og hønsene var ihvertfald vågne, se sad på hønsestigen og ville ud.  Bare de ville smide æggene først  /d

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fald i æg produktion + foderplan
« Svar #7 Dato: 08 ſeptember , 2015, 07:40 »
Jeg ved ikke om det bare er mine høns, men de lægger næsten altid først æg over middag. Jeg undrer mig tit over at det altid antages at de lægger dem fra morgenen af.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Fald i æg produktion + foderplan
« Svar #8 Dato: 08 ſeptember , 2015, 09:00 »
Den ene jeg har, der lægger æg  :angel: følges ind af hanen, når tid er . . .  og det er oftest først på eftermiddagen. . . .eller sent formiddag.
Så hun går ud når solen står op om morgenen og kommer ind senere. Mine hønniker er ikke i æglægning endnu. Hvordan det kommer til at spænde af, får vi se, men der er også en hane blandt dem, som kan anvise rederne.

Kan du ikke have en hane ?, måske helst en der er over et år - han kan hjælpe damerne på plads.  *e

Mht foder, så har du ret, hormoner er ikke tilsat. Du blander jo også selv - læser jeg, så - fint nok.

Offline Alexfs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Fald i æg produktion + foderplan
« Svar #9 Dato: 09 ſeptember , 2015, 21:07 »
Jeg ved ikke om det bare er mine høns, men de lægger næsten altid først æg over middag. Jeg undrer mig tit over at det altid antages at de lægger dem fra morgenen af.

Hej
Til at begynde med, kom æggene om formiddagen. Men nu hvor de er lukket ud, er det ligesom rytmen er lidt brudt. De kommer lidt spredt over dagen..
Jeg er sådan set også ligeglad, bare jeg kan finde lækre æg om aftenen :)

Den ene jeg har, der lægger æg  :angel: følges ind af hanen, når tid er . . .  og det er oftest først på eftermiddagen. . . .eller sent formiddag.
Så hun går ud når solen står op om morgenen og kommer ind senere. Mine hønniker er ikke i æglægning endnu. Hvordan det kommer til at spænde af, får vi se, men der er også en hane blandt dem, som kan anvise rederne.

Kan du ikke have en hane ?, måske helst en der er over et år - han kan hjælpe damerne på plads.  *e

Mht foder, så har du ret, hormoner er ikke tilsat. Du blander jo også selv - læser jeg, så - fint nok.

Hej
Tjo, som sådan intet ivejen for at have en hane. Har en enkelt nabo, Hvordan de har det med det, ved jeg ikke. Men de vil gerne have æggene  /o
Hvordan er det med at indsætte høns og evt. hane til flokken?

Ja alt foderet til både grise, høns og kreaturer blandes og læsses af undertegnede.. Det er mest prisen jeg bekymrer mig om.. Men også kvaliteten.. Er lidt mistroisk overfor foderstoffer, man kan gemme meget afrens i kraftfoderpiller. Og ingen mulighed for at kontrollere protein mængden.

Og undskyld det sene svar, det er jo høst vejr, og vi skal stjæle os til det sidste korn og halm.

Jeg tror dog de er på vej i fældning, der er en større mængde, især røde, fjer i deres sti. Så mon ikke ægproduktionen kommer igang igen om nogle uger.

Besynderligt nok er der nu trofast 1 æg fra en af de røde. De har ellers været lidt sløve begge 2.
Dagens ægcount 2 stk.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Fald i æg produktion + foderplan
« Svar #10 Dato: 09 ſeptember , 2015, 22:07 »
Du skal ikke undskylde noget omkring svar, det er mere vigtigt at få høsten i hus. Det er nok sidste chance i denne uge, hvis det skal være tørt. Hel og lykke med det. Jeg har selv haft gård med både korn og halm, så kender det  ??? ???

Har ikke selv erfaring med at sætte en hane til en flok høns, men har læst her på DFF, at det normalt er let, hvis hanen ikke er for ung. En lidt ældre hane kan letter styre hønerne, end hvis han er ung og uerfaren - hvor kender jeg det fra  <J <H