Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtel kyllinger dør :(  (Læst 6999 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SStampeSS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Vagtel kyllinger dør :(
« Dato: 13 August , 2015, 15:36 »
Hej alle sammen.
Jeg er efter en lille pause begyndt at gøre i vagtler igen.
Jeg har derfor udruget ca 40 vagtel kyllinger i min rugemaskine. (Magnum vagtler)
Mit store problem er nu, at efter 4 dage (fra de sidste klækkede) er næsten halvdelen døde, og jeg aner ikke hvorfor ?
De går i et bur hvor der er strøet med halm i den ene side og sand i den anden.
De får fasan startfoder
De har en varmelampe, der er ca 43 grader lige under lampen.
Her i aftes så alle ud til at have det rigtig rigtig fint, men fra morgenen af var der 10 døde kyllinger.
De spiser og drikker også rigtig fint, så det burde heller ikke være noget problem.
Flere af dem har dog spist lidt halm og grus, og jeg mistænker måske dette for problemet ? Jeg har dog før haft halm og sand i bunden, uden det var et problem.
Jeg kan simpelthen ikke forstå hvad der er galt, og jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Så jeg håber der er nogle der har en ide til hvad der evt kan være galt.
Mvh
Kasper Stampe


Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Vagtel kyllinger dør :(
« Svar #1 Dato: 13 August , 2015, 16:38 »
43 grader er godt nok varmt. Kunne det måske være problemet?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Vagtel kyllinger dør :(
« Svar #2 Dato: 13 August , 2015, 21:14 »
Som Pia siger lyder 43 grader af meget.. Tror du skal prøve at gå ned 35-37 stykker og måske endda.længere eftersom de jeg.udvikler sig relativt hurtigt...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline SStampeSS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vagtel kyllinger dør :(
« Svar #3 Dato: 13 August , 2015, 22:44 »
Det tror jeg ikke, da de aldrig er "lige under" lampen. De lægger sig altid rundt om. Og dem der er døde, ligger ofte et stykke væk fra lampen :/

Offline SStampeSS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vagtel kyllinger dør :(
« Svar #4 Dato: 14 August , 2015, 11:58 »
Undskyld nielsen86. Havde ikke set din indlæg inden jeg svarede :)
Men som sagt ligger de aldrig lige i midten, men nærmere rundt i kanten. Men jeg prøver og få det til at passe med ca 37 grader, så kan de da komme helt ind under midten at ligge. Der er ikke flere der er døde siden, og nu tror jeg de er så store at det nok skal gå med de sidste, men det er da godt nok trælst man ikke ved hvad man gør forkert :/
Men tak for jeres bud :)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Vagtel kyllinger dør :(
« Svar #5 Dato: 14 August , 2015, 12:23 »
Har du prøvet at åbne nogen af dem? Det kan jo være du har ret i at de har spist halm og blevet kvalt. Der er vist også noget med at man helst ikke må bruge sand under varmelampen fordi det bliver brandvarmt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 941
Sv: Vagtel kyllinger dør :(
« Svar #6 Dato: 14 August , 2015, 17:30 »
43 C - gør det ikke at blodet "koger" ?, og det kan sådan nogle små kyllinger ikke tåle.



Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Vagtel kyllinger dør :(
« Svar #7 Dato: 14 August , 2015, 17:36 »
Vagtelkyllinger udvikler sig hurtigt - det er ikke en gang 37 grader du skal søge at have, men snarere 30 grader, gradvist faldende over de næste 1½ uge til de små har fjer over det hele, så vil stuetemperatur være fint. Tag varmen helt fra dem ½ times tid hver dag indtil de er helt fravænnet varme.

Jeg er enig i at for vamt sand kan være synderen, hvis du har haft lampen så tæt på dem.
Et andet bud kan være at problemer med hygiejne i rugemaskinen kan give uheldige bakterier en fordel i det fugtigvarme miljø, så de kan have haft infektioner fra navlestedet med fra rugemaskinen måske?
Om 5 uger har du i øvrigt kønsmodne vagtler, så putter du bare nogle nye æg i rugeren, og 18 dage senere er du blevet 'far' igen :-)
Nogle maraner, nogle araucana.