Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne med dårlig fod  (Læst 6756 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LucyogCo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Høne med dårlig fod
« Dato: 03 ſeptember , 2014, 15:12 »
Har en høne med dårlig fod, og vi aner ikke hvad vi skal stille op med det/hende.

Observerede engang her i sommer, at hun havde en "dims" under foden. "Dimsen" er rund og sort og på str med en 1-krone og kan ligne noget hun har trådt op i foden - en sten el. lign. men tænker at det da ikke kan lade sig gøre??? Det ligner mere en eller anden "gevækst" end en egentlig misfarvning af hønse-huden. Det virkede sådan set ikke til at genere hende før nu. De sidste par dage har hun humpet rundt (går frit i haven) og idag står hun sådan set bare.

Håber SÅ meget en eller anden har en ide om hvad det kan være og hvad vi skal gøre. Har det så skidt med at mine dyr ikke bare har det godt :'( :'( :'(

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Høne med dårlig fod
« Svar #1 Dato: 03 ſeptember , 2014, 15:50 »
« Senest Redigeret: 03 ſeptember , 2014, 15:51 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Høne med dårlig fod
« Svar #2 Dato: 03 ſeptember , 2014, 16:58 »
Det lyder unægteligt som 'bumblefoot' - altså en indvendig fodbyld, som høns (og ænder og marsvin m.fl.) får af at gå på for hårdt underlag eller have for højt at springe ned fra siddepinde.

Det er ikke nemt at komme til livs, men hønen kan sagtens få det godt alligevel.
Se den tråd Helle linker til - og denne, der følger op på den foregående:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=40247.0
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline LucyogCo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Høne med dårlig fod
« Svar #3 Dato: 03 ſeptember , 2014, 22:23 »
Har aldrig hørt om bumblefoot og synes heller ikke helt det ligner/lyder som det - de går frit i haven hver dag (altså ikke på hårdt underlag), og siddepindende sidder i ca 30-40 cm højde. Holder øje med hende de næste par dage, og ser om det udvikler sig og hvad der sker. Har nok ikke mod på en "operation" hvis det viser sig at være bumblefoot, og så er der desværre nok kun en anden udvej :'(

Tak for jeres hjælpen Helle K og Mette Nygaard :)

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Høne med dårlig fod
« Svar #4 Dato: 03 ſeptember , 2014, 22:25 »
Har nok ikke mod på en "operation" hvis det viser sig at være bumblefoot, og så er der desværre nok kun en anden udvej :'(
Læs nu lige den tråd jeg linkede til før du gør noget overilet!
Der står nemlig, at et god forbinding kan gøre meget - så fortvivl ikke endnu :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline LucyogCo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Høne med dårlig fod
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2014, 09:24 »
Hej Mette.

I går kunne jeg ikke se billederne i tråden du linkede til, men det kan jeg i dag. Og nu er jeg faktisk sikker på at det er bumblefoot hun har, så tak, tak, tak.....:)

Håber vi kan komme det til livs kun med at smøre og forbinde. Hvor køber du grapefrugtkerneolie?

Kh Anette


Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Høne med dårlig fod
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2014, 10:32 »
Jamen, så er det i det mindste afklaret :)

Jeg køber grapefrugtkerneolie (Bio-citridal eller bare Citridal) på nettet (Helsam, Naturoghelse - og den slags), men måske en velassorteret helsekost også har det.

Hvis du har mod på at tage sårskorpen af, så gør det - og ellers bare vask foden, dryp og dryp og dryp såret med brintoverilte - og så til sidst smør grapefrugtkerneolie i såret og også på gazepuderne, så såret rigtigt bliver søbet ind.
Og så en god tyk forbinding :)
Hvis hun har meget ondt og halter, så tag hende ind et sted, hvor hun kan gå på et tykt blødt underlag i en periode.

Komme det til livs tvivler jeg efterhånden på, at man kan - som jeg skrev, synes de høner, der er helet, at have tendends til at få det igen. Så måske skal hønen have forbinding på resten af sine dage (og en god forbinding med heste-elastik-bind kan holde mange uger) - men hellere det end at miste hovedet  ;D
Har læst på et amerikansk fjerkræforum, at der derovre var en dame, der havde sat små gummigalocher til høns og ænder i produktion  :laugh:
Og under alle omstændigheder kommer det til at tage laaaaaaaang tid - uger, måneder.
Så vær tålmodig.

Og hvis I alligevel beslutter jer for, at hønen skal aflives, så kan I godt slagte hende til at spise f.eks. hønsekødssuppe. Bylden sidder indkapslet i foden uden passage til resten af kroppen, så der er ikke fare for at resten af hønen er inficeret - jo, efter meget lang tid kan det vist nok gå i knoglerne, men så bliver hønen også syg og dårlig, så man ikke under nogen omstændigheder ville overveje at spise den….
I øvrigt har man i industrien store problemer med fodbylder hos de kyllinger, der har siddepinde og går i strøelse - og de bliver slagtet og sendt ud til forbrugerne ligegyldigt det; producenten mister 'kun' eksporten af fødderne til Kina  ;)
« Senest Redigeret: 04 ſeptember , 2014, 10:34 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline LucyogCo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Høne med dårlig fod
« Svar #7 Dato: 04 ſeptember , 2014, 17:12 »
Hej Mette.

Tak for svar endnu engang:) Håber, og krydser fingre for, at hun hurtigt får det bedre:)

Kh Anette