Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øko kontra ikke øko foder  (Læst 20026 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #15 Dato: 06 Juni , 2014, 22:38 »
Jeg har kun prøvet at fodre med økologisk foder. Men personligt regner jeg ikke med at opleve en tydelig forskel på mine dyr.
Jeg køber det af hensyn til grundvand, biodiversitet (alt fra valmuer til agerhøns), mine børns helbred på lang sigt og et ønske om at holde GMO langt langt væk.

Jeg bruger økologiske foderpiller til kalve da de har et højt proteinindhold (vist ca. 21 %) og dermed kan fungere som tilskudsfoder (altså med korn og majs som supplement). Jeg fodrer også med lidt ærter.

Jeg tjekkede kalvepillerne ret grundigt inden jeg begyndte. Indholdt var fint i forhold til høns. Dog var der lidt for meget af en enkelt ting. Selen var det vist.

Men jeg fandt omtale af et forsøg hvor man have testes selen i forholdt til høns. Og de skulle have endnu mere før de blev påvirket (æglægningen gik lidt ned). Og da det netop bruges som tilskudsfoder er der slet ingen problemer med at bruge kalvepillerne.

De er ret lette at finde, da alle økologiske mælkeproducenter nok bruger dem. Men noget røverkøb bliver det nok aldrig, da de også er halvdyre for landmændene. Jeg giver 4,5 kr pr. kilo, og suppleret med korn koster det nok omkring 3,5 kr pr. kilo.

Man kan desuden spare meget på sin udgift til korn, hvis man giver det opblødt eller som spirer. Med de tørre korn ryger halvdelen af næringsstofferne direkte igennem hønen.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #16 Dato: 06 Juni , 2014, 22:48 »
En del af udgiften kan evt. tjenes ind når man nu sælger økoæg til venner og bekendte.

Folk der plejer at købe økoæg i butikkerne er ikke bange for at give 2-3 kr. pr. æg.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #17 Dato: 06 Juni , 2014, 22:55 »
Øko><konventionel><GMO

Jeg taber helt pusten, da jeg indimellem har svært ved at følge med.

Økologi har med dyrkningsmetoden at gøre. Ingen sprøjtemidler og formentlig også krav til gødning.

GMO har med væksternes tilblivelse (genmæssigt) at gøre. Altså GMO er vækster, hvor man har manipuleret med generne, så væksterne afviger fra de naturlige vækster.
Tror dette har foregået i tusinder af år. Tidligere hed det forædling, men nu hvor man mere målrettet (videnskabeligt/laboratorie-baseret) kan ændre på generne så hedder det GMO

Hvor grupperer man GMO afgrøder der er dyrket økologisk? Eller diskvalificer gen-modifikation, umiddelbart, en vækst fra at være økologisk?

Jeg har efterhånden indtaget ganske mange økologiske produkter, men må indrømme, at jeg ikke kan smage forskel fra økologiske til konventionelle produkter. Jo, jeg har måske en 'bedre smag i munden' og kan pudse glorien, efter at have spist økologisk. Men jeg kan altså ikke fysisk/faktisk smage forskel.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #18 Dato: 06 Juni , 2014, 23:03 »

Jeg bruger økologiske foderpiller til kalve da de har et højt proteinindhold (vist ca. 21 %) og dermed kan fungere som tilskudsfoder (altså med korn og majs som supplement).

Så er din majs også øko..ik?? Har du set filmen Food Ink.? Ellers kan den varmt anbefales..det var bare lige i relation til majsen
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #19 Dato: 06 Juni , 2014, 23:13 »
Øko><konventionel><GMO

Jeg taber helt pusten, da jeg indimellem har svært ved at følge med. Jeg synes også det er svært ind i mellem, men jeg har nu forstået forskellen således:

Økologi har med dyrkningsmetoden at gøre. Ingen sprøjtemidler og formentlig også krav til gødning. Gerne sprøjtes, men kun de sprøjtemidler, der er tilladt til økologisk jordbrug

GMO har med væksternes tilblivelse (genmæssigt) at gøre. Altså GMO er vækster, hvor man har manipuleret med generne, så væksterne afviger fra de naturlige vækster.
Tror dette har foregået i tusinder af år. Arhh Erik ;) ;)Tidligere hed det forædling, men nu hvor man mere målrettet (videnskabeligt/laboratorie-baseret) kan ændre på generne så hedder det GMO ja, men i gamle dage kunne man ikke sprøjte en hel mark med Round-up og så stod afgrøderne der endnu...det kan man i dag, og det er dét, der er meningen med GMO

Hvor grupperer man GMO afgrøder der er dyrket økologisk? Eller diskvalificer gen-modifikation, umiddelbart, en vækst fra at være økologisk?Så vidt jeg ved, må man ikke bruge GMO afgrøder til økologisk jordbrug

Jeg har efterhånden indtaget ganske mange økologiske produkter, men må indrømme, at jeg ikke kan smage forskel fra økologiske til konventionelle produkter. Jo, jeg har måske en 'bedre smag i munden' og kan pudse glorien, efter at have spist økologisk. Men jeg kan altså ikke fysisk/faktisk smage forskel.Jeg vil vove at påstå, at jeg KAN smage forskel i 9 ud af 10 tilfælde..og jeg vil være så næsvis at sige, at det tror jeg de fleste kan...med mindre de ikke vil ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #20 Dato: 06 Juni , 2014, 23:18 »
Jeg brugte øko foder fra Land og fritid indtil i sommers, da der gik melmider i hele moletjavsen.. Det var 2. gang, det skete, og jeg blev simpelthen så træt af det.. Jeg troede nu også, at natur-æg var et tilskudsfoder..sådan blev det ihvertfald givet her hos mig. Jeg ville gerne fodre med økofoder igen, hvis jeg kunne finde noget ordentligt, jeg var nok ikke helt tilfreds med Land og fritids produkter. Til gengæld køber jeg kun økologisk frugt, grønt og kød i husholdningen!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #21 Dato: 06 Juni , 2014, 23:51 »
Fik nok udtrykt mig lidt forkert i mit seneste indlæg.

''GMO har med væksternes tilblivelse (genmæssigt) at gøre. Altså GMO er vækster, hvor man har manipuleret med generne, så væksterne afviger fra de naturlige vækster.
Tror dette har foregået i tusinder af år. Tidligere hed det forædling, men nu hvor man mere målrettet (videnskabeligt/laboratorie-baseret) kan ændre på generne så hedder det GMO''

'Manipulation' med generne har naturligvis ikke foregået så længe. Men optimering af udbytte både når det gælder dyr og afgrøder har fundet sted. Altså forædling.

Jeg tror heller ikke at man i dag kan sprøjte en mark med Round up, og så står afgrøderne der stadig. Jeg er bekendt med at der tales om at man sprøjter med Round up for at fremme modningen, men høsten skal i så fald finde sted kort derefter da væksterne ellers dør. Iøvrigt en utiltalende fremgangsmåde, hvis den faktisk anvendes.

Omkring smagsforskel, så er det almindeligt kendt at 'tro kan flytte bjerge'. Jeg må erkende at jeg ikke kan smage forskel. Jeg ville gerne men evner det ikke. 
Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #22 Dato: 07 Juni , 2014, 00:09 »
GMO må under ingen omstændigheder bruges inden for økologi. Heller ikke i foder.

Desværre tror mange stadig at økologi kun handler om at man ikke må spøjte, og de forkerte oplysninger kører konstant i ring. Fx må dyrenes beskyttelse igen og igen gøre opmærksom på at økologiske høns også kommer ud på græs osv.

Og der er i allerhøjeste grad regler i forhold til gødning. Generelt er der tale om et forbud mod kunstgødning.

Ja metmus. Majsen er også økologisk. Hveden, havren, byggen, majsen, ærterne, solsikkekernerne, hørfrøene, sesamkornene og pillerne. Det hele.

GMO betyder blandt andet at man har taget gener fra fisk og sat dem ind i tomater. Det er noget helt helt andet end det der foregår med traditionel forædling af planter og dyr.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #23 Dato: 07 Juni , 2014, 00:23 »
En tv-udsendelse satte for nylig fokus på GMO og Round Up. Bla ifh til den øgede brug af sprøjtemidler til GMO afgrøder. 1. Det er ikke kun Round Up som afgrøderne tåler. Der kan også sprøjtes med langt giftigere ting og det bliver der. 2. Når først man er startet med Round Up m.fl skal der større og større mængder til. En ond cirkel. 3. Round Up er godkendt på undersøgelser af det virksomme stof ( har glemt navnet), men ikke på en række af de hjælpestoffer der indgår og som er mistænkt for at være sygdomsfremkaldende. 4. Befolkningen i de områder hvor der dyrkes og sprøjtes GMO afgrøder døjer med stærk øget sygelighed og fostermisdannelser. Nu ved jeg godt at man skal se på den type udsendelser med en vis skepsis- men de samme oplysninger dukker også op andre steder så jeg tror der er noget om snakken. Jeg synes der er al mulig grund til at undgå GMO så længe det bliver brugt til at gøre planterne modstandsdygtige overfor sprøjtemidler. Jeg er knap så negativ når det bruges til at lave f.eks. tørketålende planter- selvom det heller ikke er uproblematisk ( spredning i naturen). Jeg bruger øko- foder bla for at undgå GMO afgrøder. Jeg har ikke fodret høns non-øko så jeg kan ikke sammenligne her men jeg er selv begyndt at spise en del økologisk og jeg har mærket en betydelig bedring ift allergi.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #24 Dato: 07 Juni , 2014, 08:23 »

Ja metmus. Majsen er også økologisk. Hveden, havren, byggen, majsen, ærterne, solsikkekernerne, hørfrøene, sesamkornene og pillerne. Det hele.


NICE  ;) /o /o /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #25 Dato: 10 Juni , 2014, 07:24 »
Ind til for nylig var GMO-produktion heller ikke tilladt i EU. Det har EU desværre lige lavet om på, men nogle lande går direkte imod EUs nye tilladelse, bl.a. Frankrig. Her får landmændene bøder og skal pløje hele marken op, hvis det opdages, at de har sået og- eller dyrket GMO afgrøder.

Det er også lidt mystisk, at der i Danmark ikke må bruges GMO i fx sojamælk, men dyrenes foder er plastret ind i GMO soja - hvorefter vi spiser dyret. Det er ikke alt i denne verden der er logisk.

Se også denne gæve pige der bliver angrebet af en stupid programvært i et amerikansk tv-show om GMO.
http://www.youtube.com/watch?v=bvDOYYaZyj4
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #26 Dato: 11 Juni , 2014, 13:32 »
F.ck en irriterende vært!! Han var jo total nedgørende..jamen du er jo bare ung, og tror du ikke bare, du blir udnyttet..ja du får jo en masse medieomtale, godt for dig, men...bla bla bla.. Idiot!

Jeg syntes, hun var utrolig velinformeret, virkede klog og havde bestemt sine argumenter i orden og tvivlede ikke et sekund på sine egne holdninger!! Det er lidt som om, at det er okay at være passioneret om fx fodbold som sport..men ikke GMO.. Hmmm..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Martindahl

  • Bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #27 Dato: 11 Juni , 2014, 21:18 »
Jeg er begyndt at bruge øko tilskudsfoder til svin fra DLG, SL T 35, som vist indeholder 35% protein.
Jeg opblander så med øko korn fra en lokal bonde, så der er ca. 16% protein i den færdige blanding.
Men sl t 35 er stort set kun soya og er jo importeret så helt begejstret er jeg ikke, men det er væsentligt billigere end at købe øko fuldfoder, som jo består af det samme, altså øko korn og øko soya.
Mvh
Martin

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #28 Dato: 12 Juni , 2014, 09:32 »
Jeg er begyndt at bruge øko tilskudsfoder til svin fra DLG, SL T 35, som vist indeholder 35% protein.
Jeg opblander så med øko korn fra en lokal bonde, så der er ca. 16% protein i den færdige blanding.
Men sl t 35 er stort set kun soya og er jo importeret så helt begejstret er jeg ikke, men det er væsentligt billigere end at købe øko fuldfoder, som jo består af det samme, altså øko korn og øko soya.
Mvh
Martin

Men til gengæld er det jo ikke GMO soya ;)  Enig i, at det er træls, der er importeret langvejsfra..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #29 Dato: 12 Juni , 2014, 20:41 »
hvem tror med hønden på hjertet at der findes ikke gmo soya, jeg har ikk meget tillid til kontrolorganer i de lande det kommer fra