Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øko kontra ikke øko foder  (Læst 20025 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Øko kontra ikke øko foder
« Dato: 06 Juni , 2014, 10:26 »
Jeg er røget lidt med på bølgen om at begynde at fodre økologisk, og vil derfor gerne høre om erfaringer fra jer som fodre økologisk. Og allerhelst erfaringer fra jer som før har brugt uøkologisk foder. For kan I se forskel på trivsel, æg og på slagtedyrene??

For den eneste erfaring jeg pt. har er at økofoder desværre kun er fuldfoder og kg. prisen er noget dyrere end det foder jeg ellers bruger. Og så er mine "forsøgs" ungdyr heller ikke specielt pjattede med at æde det.

Men selvfølgelig er det dyrere at dyrke økologisk, men igen foderet ( i dette tilfælde Natur Fjer Vokse) er der 49,99 % hvede, 15 % havre og 14,55 % byg = 79,54 % korn i! Så kan korn virkelig blive så dyrt??? eller er der mellemled som bare tjener kassen på det?

Info Natur Fjer Vokse  koster 7,66 kr. pr. kg.  hos Land&Fritid i Nakskov.
« Senest Redigeret: 06 Juni , 2014, 10:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2014, 10:43 »
Jeg brugte alm. tilskudsfoder ind til ca. sommeren 2013, så skiftede jeg til økologisk tilskudsfoder, men dog med koneventionel hvede og byg ved siden af. Jeg synes selv, at jeg ser en forskel. Mine høns er ved at være gamle, de ældste er 5 år, og de fleste andre 3 og 4 år. Før jeg skiftede havde jeg ikke så sjældent endda høner med hævede hoveder, som måtte have medicin for at klare sig. Efter skift til økologisk foder, har jeg kun haft en syg høne i flokken.

Jeg har læst en del om GMO, som jo er i konventionelle hønsepiller, og GMO er mistænkt for at give dårlig trivsel og helbred hos de dyr som får det i foderet.

Jeg har nu også fundet en øko-bonde der sælger korn, men det er jeg ikke begyndt at fodre med endnu. Dog tror jeg også, at GMO foderet er det der betyder mest mht. til helbred og trivsel.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2014, 10:59 »
Hvad er det for øko tilskudsfoder du køber Tanja?, for jeg har jo også korn selv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2014, 11:01 »
Jeg køber Naturæg fra DLG. De er ind imellem på tilbud. Jeg mener jeg gav ca. 100 kroner for 15 kg sidste efterår med fri fragt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #4 Dato: 06 Juni , 2014, 11:04 »
hvad er det for en naturæg i 15 kg's der er tilskudsfoder? jeg kan ikke se den på deres hjemmeside og de har den ikke i min lokale DLG. Jeg har fået oplyst af dem at den kun laves i bigbags ???
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #5 Dato: 06 Juni , 2014, 11:08 »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #6 Dato: 06 Juni , 2014, 11:12 »
Fuldfoder blandet op med korn øger da bare korn andelen endnu mere og nedsætter protein indholdet. Så det bliver i sidste ende et dyrt foder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #7 Dato: 06 Juni , 2014, 11:20 »
Jo, men det er den løsning jeg kunne finde, nu jeg gerne ville fodre øko.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #8 Dato: 06 Juni , 2014, 11:40 »
Det er et problem at der findes ikke en rigtigt tilskudsfoder på markeder. Det kan man lidt kompencere ved at blande ærter, gullupin, eller andre bælge frø i korn blanding
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #9 Dato: 06 Juni , 2014, 11:42 »
Solsikke er også god men jeg har ikke fundet de i øko kvalitet. Konventionelle solsikke kan indeholde meget høje mængder cadmium.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #10 Dato: 06 Juni , 2014, 12:54 »
På indlægssedlen til det Natur Æg jeg har købt hos Land&Fritid står at det er tilskudsfoder. Infoen på hjemmesiden er ikke særlig god. Har skrevet til dem  og bedt om flere oplysninger ved økoprodukterne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #11 Dato: 06 Juni , 2014, 13:10 »
Er i en anden tråd blevet gjort opmærksom på at det ikke er et tilskudsfoder men et fuldfoder pga proteinprocenten.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #12 Dato: 06 Juni , 2014, 13:57 »
Det er ikke nemt at finde ud af, men det er øko, og det er for mig det vigtigste :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #13 Dato: 06 Juni , 2014, 20:13 »
Jeg fodrer ikke med øko, men jeg er til gængel meget opmærksom på om det korn jeg køber hos bonden er blevet er blevet sprøjtet til modenhed, da jeg kender flere der har høns og duer der siger at det har stor indvirkning på befrugtningen.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Øko kontra ikke øko foder
« Svar #14 Dato: 06 Juni , 2014, 20:44 »
Det Bangs har (tilskudsfoder) Det får de af Danish agro tror jeg.. Så vidt jeg kan læse på på Danish agro hjemmeside under økologi, så har de rent faktisk mulighed for et tilskudsfoder. Men det forhandles jo så åbenbart kun til Landmænd der kan aftage flere ton.  :(

Har læst et eller andet sted også, formentlig DLG? At de også har et tilskudsfoder.. Men igen til Landmænd.

Har spurgt til det mange gange i butikkerne, men det er åbenbart ikke noget der ønskes at blive forhandlet i 25kg sække.

Og jeg tror på man klart vil kunne se en forskel. Om ikke andet, vil jeg nok føle en forskel i mit sind. :)

0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle