Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Uegnet skruk?  (Læst 1236 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Uegnet skruk?
« Dato: 24 Maj , 2014, 07:13 »
En af mine brahmaer (Donna) har lagt skruk knap 3 uger (vist på tirsdag det er 3 uger). Hun har i processen smadret 8 ud af 10 æg. Det var meningen at jeg ville købe kyllinger til hende i næste uge, da hendes egne 2 var ubefrugtede. Men jeg havde så købt kyllinger til en anden høne i forgårs, som denne høne ikke ville acceptere, så i aftes prøvede jeg at lægge de 4 kyllinger under Donna. De eneste lyde hun kom med i aftes var advarselslyde. Slet ikke noget gokken, som jeg har hørt hos dem, der har accepteret kyllingerne.

Her fra morgenen af hoppede hun af reden med det samme jeg kom i stalden (noget hun har gjort flere gange om dagen mens hun har ruget, hvis de andre har fået noget lækkert).Og hun angreb kyllingerne.

Ville I bruge sådan en høne som skruk igen? Kan det være begynderfejl? Normalt giver jeg mine dyr en ekstra chance hvis de klokker i det hos første kuld, men kan det betale sig hos høns?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Uegnet skruk?
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2014, 07:39 »
Nu er jeg ikke ekspert i forhold til så mange andre herinde, men den er altså ikke helt rigtig skruk, hvis den hopper af flere gange dagligt, når du kommer ind til den.. En rigtig skruk vil være fuldstændig ligeglad, om du så serverede den yndlingsmad næsten for næsen af den. Måske er det også derfor den ikke vil have kyllingerne.. Jeg har en plymorok blanding, der er dødsens angst for mig, den har den altid været. Kommer jeg til at gå hen imod den, farer den hele hænsegården rundt i frygt.. Nu har den lagt sig skruk lige inden for døren, som er i hovedhøjde (et lille hønsehus, som er hævet en halv meter over jorden), og jeg kan både rode inde under den, løfte den osv, og det er altsammen KUN fordi den er skruk..altså rigtig skruk..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Uegnet skruk?
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2014, 07:54 »
Ja du har sikkert ret... hendes opførsel har også undret mig. Men altså selv om hun har været af reden flere gange om dagen, så har hun været tilbage på æggene i løbet af få minutter, og hun lægger de store skrukklatter. Men et eller andet er ikke "rigtigt" hos hende.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Uegnet skruk?
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2014, 13:44 »
Jeg ville ikke bruge den igen, den virker for upålidelig.
Nogle maraner, nogle araucana.