Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Arbejde med racehøns  (Læst 27213 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #30 Dato: 03 Januar , 2014, 23:08 »
Det ville være et stort tab for forummet hvis du skulle forlade det,at man slår et slag for racehøns er i mine øjne prisværdig,det er trodsalt mange generationers arbejde  der ville gå tabt hvis ikke man sørgede for bevarelsen af disse.For mit vedkommende er høns racehøns,selv om jeg ikke udstiller ,men jeg går dog efter så racetypiske dyr som mulig.Fortsæt endelig det gode arbejde.;-).
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2014, 23:24 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #31 Dato: 03 Januar , 2014, 23:22 »
Ro på Lene.

Jeg forstår godt at du havde behov for at 'lufte ud' efter et lidt tidligere indlæg. Men lad ikke det indlæg tage humøret helt fra dig.

Jeg mener nemlig ikke at der i den senere tid har været eksempler på nedladende omtale af hybrider (så har jeg i hvert fald overset dem).

Blot er der gjort opmærksom på at hybrider ikke er racer og derfor ikke bør omtales som sådan. Og det er noget jeg til enhver tid vil holde fast på og bakke op om.

Hybrider er industrifremstillede dyr til optimeret produktion af enten æg eller kød. Ligegyldigt hvilket navn man giver dem, er, og bliver, de aldrig racer.

Så lad ikke tråden afspore af race/industrihønse diskussionen. Den kan vi evt tage i en anden tråd.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #32 Dato: 03 Januar , 2014, 23:27 »
Og så til åbningsspørgsmålet fra Marianne:

Hvad skal der til for at du vil vælge at arbejde med en hønserace? Avle og udstille?

Tror jeg ville have behov for at døgnet udvides til mindst 28-30 timer uden at behovet for søvn udvides.  ;D ;D

Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #33 Dato: 04 Januar , 2014, 00:21 »
Hybrider er industrifremstillede dyr til optimeret produktion af enten æg eller kød. Ligegyldigt hvilket navn man giver dem, er, og bliver, de aldrig racer.

Jeg tjekkede lige vores 'Leksikon' og bemærkede at der er en nogenlunde fyldestgørende beskrivelse af 'hybrider' under 'Racebeskrivelser'.
Det fremgår så ikke helt klart af teksten at disse forskellige handelsnavne ikke kan betragtes som 'racer'. Det burde det måske.

Vil nogen være behjælpelig med at indsætte en linie der fortæller at uanset handelsnavn, så kan hybriderne ikke betragtes som racer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #34 Dato: 04 Januar , 2014, 00:24 »
Hej Lene

Rolig nu, jeg har  det på samme måde men er blevet alligevel, bruger bare mine svar på en anden måde, hvis jeg skriver om noget her inde, derfor ses jeg sjældent som skribent, men du har ret når vi som har haft høns i mange år(jeg har arbejdet, avlet og udstillet racehøns i mere end 45 år) somme tider prøver at ytre os , så skal vi sandelig ikke tro at vi er noget, det er vi heller ikke, vi er ikke mere en alle andre her på forum, men vi har trods alt en erfaring som vi gerne øser af i overflod til dem som vil hjælpes på en eller anden måde, og kan vi så få nogle intereserede til at udstille, så er det jo /o, hvad pokker dem som samler frimærker prøver vel også at få nye til at interesere sig for det.

Hybridhøns af alle slags, som de kaldes det er ikke racer
det er produkter til industrien, der nu engang nogle som gerne vil have dem, med eller uden fjer, dem om det MEM

Hvorfor ikke have noget flot at se på istedet for, og vælger man de rigtige racer, så kan man sagtens holde
sig selv med æg og kød året rundt, og henvender man sig på en udstilling til bestyrelsen, eller henvender man sig til en fjerkræklub så får man med garanti den hjælp man har brug for til at finde den eller de racer man nu engang har udset sig.

Og til starten
Hvorfor race høns,
Fordi at der er så mange pæne og noget for en hver smag

Hvorfor avle
Fordi at det er spændende hvergang der kommer kyllinger, og rigtig spændende om man har sat avlsdyrene rigtig sammen, således at kyllingerne udvikler sig rigtigt efter standarden

Hvorfor udstille?
Man kunne jo også spørge, hvorfor spille fodbold? /o
Fordi at vi mennesker er født med konkurance gen, hvem kan avle de dyr som er mest korrekt iflg. standarden?
Hvem kan lave flest mål?
De to spørgsmål er faktisk en og samme ting bare med et andet fortegn.

Er man nybegynder og går med tanker om at måske udstille sine dyr, så henvend dig i en fjerkræklub, der holdes hønsedage hvert efterår, hvor man kan komme med nogle ungdyr som der så tages en snak om, der holdes demonstrationsaftener hvor man også kan komme med dyr, så får man en vejledning, således at man ikke falder igennen på en evt udstilling, det er udstillingens ledelse heller ikke intereseret i at nogen gør, I en fjerkræklub er alle lige uanset om man er Læge, Direktør eller flaskedreng i Brugsen og husk inden for fjerkræsporten er der ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar hvis der ikke bliver svaret ordentligt.

Vil man prøve at udstille så er der en tråd her på DFF som Lene har lavet for længe siden, der kan man få mange svar, på www.silkeborg-fjerkraeklub.dk er der en side for nybegyndere hvor man også kan få svar på nogle af sine spørgsmål, eller spørge og så vil vi svare.

Og husk som vor Dronning sagde i sin Nytårstale, vi skal
tale ordentligt til og om hinanden, hvis vi ikke gør det
så når vi aldrig længere

Godt nytår alle sammen, håber at i alle får gode oplevelser med mennesker og høns <E for ordet

mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #35 Dato: 04 Januar , 2014, 08:50 »
 /o
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #36 Dato: 04 Januar , 2014, 14:00 »
Jeg avler racehøns, og prøver at gøre det så godt jeg kan. Dvs. jeg prøver at avle så mine høns lever bedst muligt op til standarden for racerne. Egentlig vil jeg nok gerne udstille på et tidspunkt, men alt det der med at burtræne har jeg ikke lige plads og tid til. Jeg tror at det jeg mangler er en mentor der ville tage mig i hånden og føre mig igennem hele processen med udvælgelse, burtræning m.m. Sådan en findes måske i min lokale klub eller raceklubberne, men jeg har ikke opsøgt dem. Jeg betaler pænt mit kontingent til div. klubber og foreninger, men det er alt jeg har kvindet mig op til indtil videre.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #37 Dato: 04 Januar , 2014, 14:56 »
Nej så let slipper I ikke for mig.

Tilbage til Marianne spørgsmål Om arbejde med racehøns.

Hvor for øvrigt Kokholms indlæg er fuldstændigt irrelevant og malplaceret, men det kan jo smutte for en hver.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #38 Dato: 04 Januar , 2014, 15:08 »
Jeg startede i sin tid med hybrider.Købte daggamle kyllinger som ungerne  var med til at passe til det efterår hønsene blev 2 år.Så blev de slagtet og der blev en udmærket suppe og tarteletter ud af det.Inden de gamle blev slagtet om efteråret var der købt kyllinger om foråret så der var nye Hønniker klar.De daggamle var ikke kønssorteret så vi fodrede hanekyllingerne op.Vi havde en ældre herre til at hjælpe med slagte og vi hjalp så ham med hans ænder en anden dag.Hos ham har jeg kigget/læst mange af de grønne blade fra Dffr. Synes dengang der var mange flotte racer men det var også det eneste sted jeg så dem.Dog havde den ældre herre lidt dværgkockin og nogle Minorka på et tidspunkt.Jeg tænkte slet ikke i racer dengang.Forestillede mig at det bare var noget for dem der skulle udstille.
Men..så begyndte manden at snakke om hvide høns.Og der blev surfet lidt på nettet.Jeg havde sagt til ham at det IKKE blev industri-italienere.Så faldt jeg over Wyandotterne og blev helt forgabt i dem.Fandt også 1 hane og 2 høns som vi blev rigtig glade for.Men jeg havde brug for råd med hensyn til avl så jeg meldte mig ind i Skiveklubben og derefter Struer-klubben.Og så var skaden sket.Man bliver simpelthen revet med af deres iver og brænder endnu mere for at lave pæne dyr.Men der er også MASSER af hjælp at hente i klubben.Jeg har i 2013 udstillet for første gang.Det var rigtig spændende at være med.Men også en hård weekend da jeg kom med i bestyrelsen næsten med det samme jeg kom med i Struer.
Til dig der skal til at have høns af den ene eller den anden slags.Meld dig ind i den lokale klub og få masser af hjælp og gode oplevelser med andre hønsetosser.Man behøver ikke udstille for at være med i en klub , men det kunne let ende med det.Og overvejer du at udstille...så GØR DET :) Et nul point lærer man også af og det er ikke spor pinligt .Selv på LU er ikke alle dyr perfekte.

Hov ! Dette Forum skal nu også ha noget af skylden/æren for at jeg er blevet mere seriøs med høns.Det er i hvertfald Jeres skyld jeg gik igang med at lave rugemaskine og senere købe én så jeg nu har to ;) Og sikken masse tid i har røvet mig.
Men tak for nye hønseforbindelser og ny viden om høns og alt hvad der tilhører :)

Lene@ Vær sød at blive.Vi har brug for dig herinde :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #39 Dato: 04 Januar , 2014, 15:15 »
Jeg har kæmpe respekt for udstillerne, det er deres skyld at der stadig holdes liv i de gamle racer og mangfoldighedens trives og jeg nyder at gå rundt på både lokal og landsustilling og se de mange forskellige racer og farver der findes.

Jeg tror ikke at jeg kunne nøjes med 28-30 timer i døgnet som Erik. Mindst det dobbelte :D

En ting som afholder en del fra at udstille er vaccinationen mod N.D. Nok ikke så meget prisen på 6 kr, men mere fordi det skal planlægges lang tid i forvejen og det skal huskes på når vaccinationen sker og så er det også princippet. Under alle omstændigheder så afholder det nogle fra at udstille og det er jo en inderlig overflødig vaccination som stammer fra dengang industrien IKKE vaccinerede! Nu er alle æglæggere vaccineret og så er der faktisk ikke nogen grund til at vaccinere udstillingshøns for at beskytte industrien... Det var noget DFfR kunne tage op, så ville det lette livet for en del udstillere.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #40 Dato: 04 Januar , 2014, 15:19 »
God ide Finn. Jeg glemmer også altid alt om de skide vaccinationer, eller også passer det bare ikke med min arbejdstid/planlagte familiebesøg og så klubbernes vaccinationsdage.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #41 Dato: 04 Januar , 2014, 15:22 »
De lokale klubber kunne måske også åbne dørene for udstillere fra andre klubber uden de skal betale kontingent ?
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #42 Dato: 04 Januar , 2014, 15:44 »
Ja, jeg synes da også den vaccination er bøvlet, især pga. at vaccineret dyr og ikke vaccineret dyr ikke må gå sammen.

Redigeret:
Jeg tog fejl.
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2014, 16:16 Fra MartinGreen »
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #43 Dato: 04 Januar , 2014, 16:10 »
Ja, jeg synes da også den vaccination er bøvlet, især pga. at vaccineret dyr og ikke vaccineret dyr ikke må gå sammen.

Der var da lige noget mere jeg ikke vidste, - Ja, man lærer noget hver dag!  /o


Redigeret:
Jeg tog fejl.

Py.ha,  det kunne også være svært at overholde.
« Senest Redigeret: 05 Januar , 2014, 07:34 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #44 Dato: 04 Januar , 2014, 16:11 »
Jo det dyrene må gerne gå sammen, for det er en "død" vaccine.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub