Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Arbejde med racehøns  (Læst 27221 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #15 Dato: 03 Januar , 2014, 14:24 »
Lokalklubberne arrangerer gerne fælles vaccinering, det koster typisk omkring de 6-7 kr. pr. dyr.

Man kan altid udstille sine dyr i den lokale klub, hvis de er ringede og vaccineret. (Det kræver jo så også medlemsskab af hovedforeningen for at man kan få ringene). Og så må man tage det derfra ud fra den bedømmelse man får.

Bedre er det at få besøg af en opdrætter eller tage hønsene med til hønsedag i den lokale klub eller raceklubben. Der er altid nogen der gerne vil hjælpe :)
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #16 Dato: 03 Januar , 2014, 14:26 »
Men som Tanja siger, så er det også en god ide at købe dyr, som allerede har ring på. Man deltager så bare ikke på helt lige fod om præmierne, når man udstiller, men det kan jo i første omgang være ligemeget.
Mvh Marianne

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #17 Dato: 03 Januar , 2014, 14:33 »
Hvis man påtænker at prøve at udstille sit race-fjerkræ, og ikke lige 1. gang har mod på at stå med sine dyr i de lange burrækker med pointkort, så er der jo også den lidt mere uformelle form, idet mange klubber og specialklubber holder en Hønsedag i løbet af efteråret, og her gives mange steder blot en mundtlig vurdering af dyret overfor ejeren. Og det kan jo så også være ganske lærerigt. 
NB: ej heller her undgår man vacc. at sine høns, da alt "forsamlet" fjerkræ skal være vacc

gunvor66

  • Gæst
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #18 Dato: 03 Januar , 2014, 14:57 »
er så glad for nogle bruger tid og penge på at optimere avl og udstille   :D

For mit vedkommende handler det om tid, jeg er absolut til Racehøns og syntes det
er vildt spændende og hyggeligt i hverdagen, men tiden og overskuddet til at ta på udstillinger
har jeg ikke pt.

Når jeg engang ikke er så "ramt" af arbejdsmarkedet og alt muligt andet håber jeg da
det bliver noget jeg vil involvere mig i  :P

mvh Gunvor

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #19 Dato: 03 Januar , 2014, 15:26 »
Udstillinger er overhovedet ikke farlige.
Man skal bare deltage. Jeg tror, de færreste har fået 95, 96 eller 97 på deres første udstilling. Alle har på et tidspunkt startet fra nul.

Der vil med garanti være nogle som kan give dig gode tips, om hvad du kan gøre bedre til næste år. 
Det allerbedste er, at komme om lørdagen lige når udstillingen åbner og få en snak med dommeren som har dømt ens dyr. Det har jeg gjort et par gange, og det er ENORMT lærerigt.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #20 Dato: 03 Januar , 2014, 15:33 »
Hønsedage er GULD værd, for her tager man sine dyr med og man gennemgår dem i ro og mag, mange gange er det dyr med fejl, som man lærer mest af.

Lokal udstillinger er i allerhøjeste grad både for garvede og for nye udstillere, og HUSK nu at vi ALLE som avler og udstiller har været nybegyndere engang.

Og som Marianne skriver så holder alle klubber vaccinationsdage hvor man kan komme med sine dyr og få dem vaccineret til billige penge.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #21 Dato: 03 Januar , 2014, 15:35 »
Men man selvfølgelig selv være interesseret og spørgende og ikke mindst skal man lægge alle fordommene fra sig, for fordomme er der åbenbart rigtig mange af.

Og det er uanset hvad det er man vil starte på, så er det vigtigt at være åben for det.

Og ja raceavl kræver at man kender standarden på sin/e racer og at man kan sortere de dårlige dyr fra, selvom de er søde og har kønne øjne.
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2014, 16:06 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #22 Dato: 03 Januar , 2014, 15:59 »
For mig kræver det kun et sted at have de kære høns :-) at avle racehøns er en fantastisk hobby! Men den kræver lidt plads
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #23 Dato: 03 Januar , 2014, 16:42 »
Men ja, det skal være mere overskueligt for en nybegynder og så skulle der måske være flere ametørudstillinger, hvor man kunne tage sine høns med uden at de være perfekte, men så man kunne få at vide hvad man skulle gøre bedre...
De sidste 5 år har vi haft en hønsedag i "Forumregi"
De sidste 2 år på Fyn, OK der er et stykke vej fra Hjørring til Fyn, men er i nogle stykker til at fylde en bil kan turen jo også blive hyggeligt.
Her kan man have høns med, med alle de fejl som der måtte være, ja selv nogle blandingshøns må vises frem. Men igen, der skal være ring på og de skal være vaccineret.
Det er i øvrig gennem: Først dansk fjerkræforum, og derigennem en masse gode kontakter, (som så bliver til gode venner)  at jeg er begyndt at avle et par racer seriøst.
Hilsen
Peter

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #24 Dato: 03 Januar , 2014, 17:58 »
Jeg startede 2013 med at tænke, at jeg skulle have nogle aflagte lohman. Tænkte at høns er vel høns og de få vel fjer igen. Og så kunne de da nyde resten af året. For jeg skulle jo ikke have høns inde til vinter! Her blev jeg så heldigvis stoppet af kæresten. Han ville kun have høns MED fjer. Endte med at fylde hønsegården (er allerede blevet til flere) med 1.2 faverolles, 2.3 blomsterhøns og 2.4 kæmper ( alle halvdårlige). Behøver jeg sige at de er flyttet ind i stalden?  :o
Men nu til trådens spørgsmål. Det som gjorde forskellen var at tage på den svenske version af LU - og der var ingen kæmper. Det må jeg jo gøre noget ved næste år!
For mig, har jeg opdaget, giver det ikke mening at have dårlige høns. Det irriterer mig at se en væltet kam og en dårlig tegning. Og som Lene skriver tager en dårlig høne lige så meget plads og foder som en dårlig.
Derfor skal alle høns skiftes ud i løbet af det kommende år. Har bestilt rugeæg fra nogle af Europas bedste avlere. Har allerede fået lovning på æg fra England og håber snart at få resten på plads!

Hilsen en hønsehjerne hårdt ramt af hønsefeber
Mvh Mette

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #25 Dato: 03 Januar , 2014, 21:40 »
Min mening om det, er at gode racerene dyr koster det samme at holde, lave, samt tager den samme plads, som dårlige dyr og krydsninger, så hvorfor så ikke lave racerne og gode dyr. Så har man også to "kundekredse" nemlig andre avlere og havehønsefolk.

Og nu tænker nogen sikkert "aha det er kun ren forretning" og NEJ det er ren hobby, men det er rart, når der kommer bare lidt ind i kassen igen.

Endvidere kan man igennem avl forbedre racer og ikke mindst så kan racerene dyr udstilles og det er sjovt at være med til.

Og nogen tænker sikkert også " sikke en racefikseret snob", og det skal I da have lov til at mene, men jeg vil gerne understrege at jeg er fuldstændig græsk/katolsk med hvad folk har i deres hønsehuse, det er deres helt egne valg.

Jeg brænder bare for racefjerkræ samt klubarbejde og ønsker gerne at flere får øjnene op og lysten til det samme, så også der vil eksistere racefjerkræ og udstillinger i fremtiden. 

Mit aktive liv i diverse klubber har endvidere også givet mig et stort netværk af ligesindede, samt en hel del nye og gode venner.

Mit helt primære basale formål med mit hønsehold er glæden over at være 100 % selvforsynet med æg og kød, samt glæden ved at holde dyrene og omgås dem i det daglige. Så ja jeg er også bare en havehønse/raceavler.

Og så er klubarbejde, avl og udstilling en stor extra bonus og en dejlig udfordring.

Super skrevet Lene /o Det er overhovedet ikke farligt at udstille, alle i klubben er altid klar til at hjælpe en og det er super dejligt. /o
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2014, 21:48 Fra Karensminde »
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #26 Dato: 03 Januar , 2014, 21:57 »
Jeg er hverken til race-renhed som et mål/ideal hos høns, hunde, heste eller mennesker. Jeg kan lide biologisk og kulturel diversitet. Det nye og spændende sker for mig når man ikke præcist ved hvad der sker og forsøger noget nyt. Når alt kommer til alt er alle de såkaldt rene racer jo krydsninger af naturens egne hønsefugle. Den flotteste hane jeg nogensinde har haft er en Lohmann hane som har overlevet industrien ved en fejl. Jeg er så spændt på hvordan hans afkom bliver.
For min skyld kan man indavle på fjerkræ så meget man ønsker - jeg er mere betænkelig når race-renheden har helbredsmæssige konsekvenser for hunderacer og andre større dyr. Og jeg er meget betænkelig når den samme race-fascination handler om mennesker.
Det jeg til gengæld er ret træt af, er den noget nedladende tone der bruges om os der har hybrider, krydsninger af hybrider og andre krydsninger og som ikke holder sig tilbage for at krydse race-rene med hvad som helst bare for at få gode æg, godt kød og skikkelige høns.
Jeg er træt af at blive skudt i skoene at jeg og alle andre dybest set drømmer om at have racehøns men bare ikke magter det.
Jeg er dybt fascineret af genetik og min datter (biolog) og jeg bruger timer på at afkode hvor industriens hybrider har deres egenskaber fra. Læsning af de mange videnskabelige artikler skal imidlertid IKKE bruges til racerenhed men til at prøve noget nyt.
Kunne vi ikke bare i en god tone respektere hinandens måde at have høns på også når man ikke sorterer de "dårlige" dyr fra som Tanja eller bare vil have gode æglæggere også om vinteren som os eller hvis man arbejder for at få flest mulige point på udstillinger eller helt andre motivationer.   
Sonja 

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #27 Dato: 03 Januar , 2014, 22:06 »
Den største stopklods er for mit vedkommende, at jeg har valgt, at jeg ikke vil have en hane. Jeg bor i et villakvarter, og med mit kendskab til mine naboer, så kan jeg meget klart forestille mig, at de ville synes, at en hane er en usædvanlig dårlig idé (det er dog lovligt).

Jeg legede dog lidt med tanken om opdræt af racehøns, da jeg anskaffede mine høns (nu høner, da hanen blev forret til nytårsaften - glimrende i øvrigt!). Jeg forestillede mig, at jeg kunne låne en flot hane et par uger eller tre (evt. med tiden en, jeg selv havde fremavlet og solgt, så det helt blev 'min' avl), og lade ham befrugte nogle æg. Jeg har dog ladet mig fortælle, at det ikke lige sådan lader sig gøre på kun 2-3 uger, så den idé er jeg gået lidt bort fra.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #28 Dato: 03 Januar , 2014, 22:51 »
Hybrider er jo lige netop dyr, hvor stærkt indavlede linier krydses og bliver til de F1 som sælges til private og bruges i industrien .

At oplyser om hvad hybrider er for nogle er hverken at nedgøre dem eller deres ejere.

At oplyse om at det kræver en skarp sortering af dyr, hvis man vil avle efter en standard ER heller ikke at nedgøre dem som ikke gør det.

Jeg er også skide hamrende pisse træt evig og altid at få skudt i skoene at vi som avler racefjerkræ er snobbede og nærmest racister. Bare fordi vores interesser nu engang er raceavl og udstillinger.

Og var det ikke for racehønsene så fandtes der heller ikke hybrider, for det er racehøns som de er indavlet fra siden 60'erne engang. 

Vi som avler racehøns er sgu også interesseret i sunde, kloge, rolige dyr som kan lægge æg og give kød i fryseren og som vi kan glæde os over i hverdagens omgang med dem, lige som ALLE andre er det som holder høns.
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2014, 22:58 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #29 Dato: 03 Januar , 2014, 22:56 »
Men jeg kan jo så se at der ikke på dette Forum er plads til folk som holder af at avle og udstille sine dyr, for man bliver bare haglet ned hver evig eneste gang, man prøver at få andre til at få samme interesse også.

Så nu vil jeg for alvor overveje at forlade dette Forum, og det vil helt sikkert glæde en masse...........

Så HVIS der er nogen som vil overtage mine "ansvarsområder" så lad mig høre om det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub