Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Arbejde med racehøns  (Læst 27626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Arbejde med racehøns
« Dato: 03 Januar , 2014, 09:24 »
Hvad skal der til for at du vil vælge at arbejde med en hønserace? Avle og udstille?
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2014, 10:35 »
Læs evt. her hvad det indebærer : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9264.0
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2014, 11:26 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2014, 11:34 »
Min mening om det, er at gode racerene dyr koster det samme at holde, lave, samt tager den samme plads, som dårlige dyr og krydsninger, så hvorfor så ikke lave racerne og gode dyr. Så har man også to "kundekredse" nemlig andre avlere og havehønsefolk.

Og nu tænker nogen sikkert "aha det er kun ren forretning" og NEJ det er ren hobby, men det er rart, når der kommer bare lidt ind i kassen igen.

Endvidere kan man igennem avl forbedre racer og ikke mindst så kan racerene dyr udstilles og det er sjovt at være med til.

Og nogen tænker sikkert også " sikke en racefikseret snob", og det skal I da have lov til at mene, men jeg vil gerne understrege at jeg er fuldstændig græsk/katolsk med hvad folk har i deres hønsehuse, det er deres helt egne valg.

Jeg brænder bare for racefjerkræ samt klubarbejde og ønsker gerne at flere får øjnene op og lysten til det samme, så også der vil eksistere racefjerkræ og udstillinger i fremtiden. 

Mit aktive liv i diverse klubber har endvidere også givet mig et stort netværk af ligesindede, samt en hel del nye og gode venner.

Mit helt primære basale formål med mit hønsehold er glæden over at være 100 % selvforsynet med æg og kød, samt glæden ved at holde dyrene og omgås dem i det daglige. Så ja jeg er også bare en havehønse/raceavler.

Og så er klubarbejde, avl og udstilling en stor extra bonus og en dejlig udfordring. 
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2014, 11:44 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #3 Dato: 03 Januar , 2014, 11:52 »
Men mit indlæg besvare desværre ikke Mariannes spørgsmål.... for jeg er jo inde i gamet og har været det uafbrudt siden 1998.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline HøgsbergOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #4 Dato: 03 Januar , 2014, 12:15 »
For at sige det kort og godt... Det er ganske enkelt for besværligt og for økonomisk krævende...

Det koster mere om året at udstille høns end det koster at udstille heste...

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #5 Dato: 03 Januar , 2014, 12:23 »
Man behøver jo ikke udstille så mange gange. Vi har også heste, og jeg synes da nok at det er væsentligt dyrere at udstille dem...
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #6 Dato: 03 Januar , 2014, 12:29 »
Koster mere at udstille høns end heste, det er da godt nok lidt af en påstand, som vil noget.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline HøgsbergOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #7 Dato: 03 Januar , 2014, 12:33 »
Overdrivelse fremmer forståelsen, men synes det er dyrt at få høns udstillet...
Har såment også heste og dem kan man i det mindste tjene sine penge hjem igen... Synes det er betydelig svære med høns...

Og lad nu være med at nej det er det ikke, for det er det...

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #8 Dato: 03 Januar , 2014, 12:39 »
Hvis vi går tilbage til spørgsmålet: Hvad skal der til for at du vil vælge at arbejde med en hønserace, så må dit svar være: Det skal være nemt og det skal være billigere at udstille?
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #9 Dato: 03 Januar , 2014, 12:46 »
Basta bum eller ...........

Men høns har nu også andre priser og ikke mindst en meget kortere produktionstid og man kan få kød og æg også, så det er jeg også en slags indtægt. Ok heste kan også sagtens spises.

Det koster 20 kr. - 25 kr. at udstille en høne på en lokaludstilling og 50 kr. på LU. Ok så kommer der en vaccination til ca. 6 kr. En ring til 3 kr. og noget foder og strøm oveni måske i alt 150 kr. Og så kontingent til DFfR 480 kr. om året og evt. også et medlemskab i en lokal/special klub til 100-150 kr. om året.

En hest skal også have foder, være vaccineret og have smed, udgifter til registrering/stamtavle/mærkning. Så er der også kontingenter til avlsforening og tilmeldingsgebyr. Samt transport da hesten ikke lige kan stoppes på bilen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #10 Dato: 03 Januar , 2014, 12:53 »
Stadepengene er desuden ikke steget de sidste mange år. Og der er jo også en del udgifter ved at afholde en udstilling.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nina Vitale

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #11 Dato: 03 Januar , 2014, 13:31 »
For mig skulle der dét til, at en god ven og erfaren fjerkræavler, opfordrede mig kraftigt, og stædigt fastholdte at det var "skide sjovt og interessant"....... nu er jeg totalt solgt til denne hobby :laugh:
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2014, 13:57 Fra Nina Vitale »
Sumatra, sort
Amrock
Maran, sort & blå kobber
Danske landgæs, broget
Moderne Engelske dværg kamphøns
0,1 Hønseelskende barn
1,0 Dejlig mand;-)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #12 Dato: 03 Januar , 2014, 13:51 »
For mig skuller der dét til, at en god ven og erfaren fjerkræavler, opfordrede mig kraftigt, og stædigt fastholdte at det var "skide sjovt og interessant"....... nu er jeg totalt solgt til denne hobby :laugh:

Ok det er så det vi skal :D Godt indlæg - og hvor har du ret !!
Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #13 Dato: 03 Januar , 2014, 14:03 »
Jeg ville egentlig gerne, men jeg må jo sande, at jeg er en af de hønsetosser, der ikke nænner at sortere de dårlige dyr fra, og knapt nok nænner at sælge overskudsdyr heller ::) :o. Det er dårlige odds for en hønseavler: Der bliver alt for mange høns i hønsegårdene (hanerne slagtes eller sælges videre, hønsene beholdes), hanerne bliver ikke ved med at være supermænd og befrugter ret dårligt efter få år, og hønerne lægger færre og færre æg jo ældre de bliver.

Ellers vil jeg mene: Få en der skal begynde med høns til at finde en lille stamme af gode dyr, evt. nogle der har været udstillet, eller nogle der allerede har ring på, og kan udstilles med det samme, og hjælp den der skal udstille første gang med alt det praktiske. Hvis jeg skulle avle noget som helst seriøst, ville det blive hollandske dværge :), men det kommer ikke dertil lige foreløbig (og man kommer ikke langt med sin avl, med blot én lille hollandsk dværghøne i flokken der ellers består af store høns :P).

« Senest Redigeret: 03 Januar , 2014, 14:11 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline HøgsbergOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
Sv: Arbejde med racehøns
« Svar #14 Dato: 03 Januar , 2014, 14:20 »
Lene - Bare fordi mig og dig ikke er enige om tingene, så skal alt hvad jeg skrive ikke tages helt bogstaveligt...
Jeg vil gerne vide hvor du får vaccineret dine høner til 6 kr for det er dælme ikke ved min dyrlæge...

Men ja, det skal være mere overskueligt for en nybegynder og så skulle der måske være flere ametørudstillinger, hvor man kunne tage sine høns med uden at de være perfekte, men så man kunne få at vide hvad man skulle gøre bedre...
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2014, 14:24 Fra HøgsbergOlsen »