Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orm i æggene  (Læst 26746 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Orm i æggene
« Svar #30 Dato: 18 December , 2013, 08:43 »
Alternative midler kunne også være rejnfan ,tagetes og morgenfruer.Naturlige grønne ting som virker mod orm,papegåjefugle spiste det med fornøjelse :).
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Orm i æggene
« Svar #31 Dato: 18 December , 2013, 09:01 »
Jeg tror nu ikke at ormekur smager bedre end saltsyre, og ormekur bruges jo også over flere dage.

Orm har alle dyr og det er ganske naturligt, men det er først når ormetrykket bliver for højt, så det giver mistrivsel at man så behandler for det. Oftest skal man ved orm/sygdom se om der er noget i omgivelserne som er årsagen. Såsom for lidt plads og mad direkte på gulv eller jorden, hvor det blandes med l...

Det er lidt logik at ormetrykket i industrien er højt, for der går rigtigt mange dyr tæt sammen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Orm i æggene
« Svar #32 Dato: 18 December , 2013, 09:27 »
Jeg tror nu ikke at ormekur smager bedre end saltsyre, og ormekur bruges jo også over flere dage.


Den mest brugte ormebehandling fra dyrlægen er Panacur - den gives som èn dosis
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Orm i æggene
« Svar #33 Dato: 18 December , 2013, 10:03 »
Og er ikke godkendt til høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Orm i æggene
« Svar #34 Dato: 18 December , 2013, 10:19 »
Bare en lille kommentar fra sidelinien. Saltsyre er märket R34 og R37, hvilket betyder hhv. Ætsningsfare og irriterer åndedrætsorganerne. Men ved en fortynding, som i dette tilfälde er et pänt stykke under 1%, vil begge märkninger forsvinde på blandingen. Det er altså tale om en helt umärket blanding, der derfor ikke burde väre noget problem set ud fra kemikalielovgivningen. Den er dog ikke FDA godkendt (så vidt jeg ved). Om det så smager godt eller om det har nogen effekt er så en helt anden sag.
Mvh Mette

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Orm i æggene
« Svar #35 Dato: 18 December , 2013, 11:55 »
Og er ikke godkendt til høns.

Fint nok - men så kan vi tage Flubenol, det skal så strøs over foderet i 5 dage, men smager altså kun af mel.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Orm i æggene
« Svar #36 Dato: 24 December , 2013, 09:27 »
Jeg havde forlede mistanke om orm og ga dem saltsyrenkurene 10 ml til 10 L vand. 1 dag efter var der en stor portion orm fra en af unghanerne, ganske klamt, skulle jeg hilse og sige. Så fik de en dag med rent vand og så en kur igen, alle klatter ser fine ud nu.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Orm i æggene
« Svar #37 Dato: 01 Januar , 2014, 19:00 »
Fint nok - men så kan vi tage Flubenol, det skal så strøs over foderet i 5 dage, men smager altså kun af mel.

Ha ha Helle har du smagt,,, så du er gået ind i det nye år som ormefri   <R
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Orm i æggene
« Svar #38 Dato: 01 Januar , 2014, 19:47 »
Ha ha Helle har du smagt,,, så du er gået ind i det nye år som ormefri   <R

He he ..jeg ved ikke om kuren stadig virker på mig, da det er længe siden, jeg smagte på Flubenolen ;)

Jeg smager skam på alle de præparater og medicin, som mine høns har fået. Det er nødvendigt for at kunne kamuflere eventuelle grimme smage bedst muligt - når man nu som jeg har meget kræsne høns
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Orm i æggene
« Svar #39 Dato: 01 Januar , 2014, 22:45 »
Jeg ved ikke om saltsyrekuren virker, men jeg ved at nogen helsedoktorer sælger saltsyre tabletter til mennesker :-) det skulle hjælpe på fordøjelsen. Min søster tog dem en overgang, jeg grinede noget da jeg så hvad der var i
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Orm i æggene
« Svar #40 Dato: 01 Januar , 2014, 23:06 »
Hvad var der da i saltsyretabletterne, udover bindestoffer, som jo findes i alle tabletter?

Min søster tog dem en overgang, jeg grinede noget da jeg så hvad der var i

@Johanne.

Et godt grin fortjener at blive delt. :)
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2014, 00:26 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Orm i æggene
« Svar #41 Dato: 02 Marts , 2014, 19:41 »
Jeg skulle bage... slog et æg ud i en skål... fandt en meget underlig hvid aflang tingest i ægget... ca. 1 cm lang 0,2 cm tyk... Og det var med sikkerhed ikke noget jeg tidligere har set i æggene...  /3

I stedet for at tænke (!) og tage "dyret" fra og fotodokumentere eller medbringe til dyrlægen, smed jeg det ud. Ja jeg ved det, temmelig dumt  <J

Nu kommer mit spørgsmål - som jeg ikke har kunnet finde svar på nogen steder - så; HVIS det var en orm - aaaaaaaaad - kan mennesker så blive smittet gennem æggene? Vi har jo spist flere æg fra samme høne /3

Dør ormene ved varmebehandling eller går de bare i dvale?

Aaaaaaad - hjææææælp!

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Orm i æggene
« Svar #42 Dato: 02 Marts , 2014, 21:57 »
Jeg skulle bage... slog et æg ud i en skål... fandt en meget underlig hvid aflang tingest i ægget... ca. 1 cm lang 0,2 cm tyk... Og det var med sikkerhed ikke noget jeg tidligere har set i æggene...  /3
Den lyder lidt kort til at være en orm. De skulle se således ud:



Citér
Nu kommer mit spørgsmål - som jeg ikke har kunnet finde svar på nogen steder - så; HVIS det var en orm - aaaaaaaaad - kan mennesker så blive smittet gennem æggene? Vi har jo spist flere æg fra samme høne /3
Eventuelle orm i æg udgør ikke nogen sundhedsfare for mennesker - kun lidt ekstra protein.

Citér
Dør ormene ved varmebehandling eller går de bare i dvale?
Hvis du med varmebehandling mener kogning, bagning eller stegning, så skal du ikke forvente, at ormene overlever. Men du kan som sagt trygt spise dem rå.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Orm i æggene
« Svar #43 Dato: 02 Marts , 2014, 22:03 »
Pyyyyh tak for det Gåsepige. Det var ret ulækkert.
Det lignede absolut ikke en spoleorm, mere et led af en bændelorm.

Iiiiiuv væmmeligt! /3

Håber ikke sådan en fætter dukker op igen.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Orm i æggene
« Svar #44 Dato: 02 Marts , 2014, 22:27 »
Det lignede absolut ikke en spoleorm, mere et led af en bændelorm.

Var 'objektet' levende, dvs bevægede det sig?
Mvh
Erik Andersen