Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges  (Læst 17863 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #45 Dato: 11 Oktober , 2013, 21:00 »
Jeg har sendt dig en pm, Connie

Tak, Helle :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #46 Dato: 11 Oktober , 2013, 22:41 »
proppen skal masseres fra hinanden...som du allerede gør, men den skal masseres væk fra "røret" til kråsen, da det højst sandsynligt er der noget har sat sig fast. Helt væk skal indholdet i kroen dog ikke, da hun sikkert har noget småsten og andet knusemateriale, som gerne må være der.

'Proppen' er næppe et problem medmindre hun har slugt en golfbold eller lignende. Det er ikke, i udgangspunkt, 'proppen' der forårsager problemet. Den opstår muligvis pga problemet. Noget, et strå eller lignende, har sat sig og blokerer afgangen fra kroen (bunden af kroen) ned til det egentlige fordøjelsessystem.

Kroen skal helst tømmes helt. Der er ikke normalt knusemateriale i kroen. Det findes i kråsen, hvor der helst skal være en del emner i forskellige størrelser.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #47 Dato: 12 Oktober , 2013, 06:00 »
'Proppen' er næppe et problem medmindre hun har slugt en golfbold eller lignende. Det er ikke, i udgangspunkt, 'proppen' der forårsager problemet. Den opstår muligvis pga problemet. Noget, et strå eller lignende, har sat sig og blokerer afgangen fra kroen (bunden af kroen) ned til det egentlige fordøjelsessystem.


Jo - proppen skal masseres fra hinanden, da noget har sat sig fast ved passagen videre (det skriver jeg vist også, uden at komme med et bud på, hvad det er) og derfor skal Connie koncentrere sig om den nedre del af kroen.

Der er sikkert også knusemateriale i den forstoppede kro, da knusemateriale til kråsen pga hønens anatomi bliver nødt til at komme igennem kroen.

Connie og jeg tager en syge- og behandlingssnak i dag
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #48 Dato: 12 Oktober , 2013, 11:36 »
Tak for snakken, Helle  /o

... og opdateringen er, at proppen mærkes til at være gået væk  *o *o *o

Hun har fået en lille blanding af olie, A38 og vand i pipetten  - og timen efter vand med vitamin i. Samtidig har hun fået massage en gang i timen siden kl. 7 i morges - og ved massagen kl. 10 kunne jeg ikke mærke proppen længere ... kun brystben og "klukken" i kroen fra det væske, hun har fået.

Hun er nu også begyndt at kigge sig omkring ... står stadig stille, men virker mere årvågen, og ved den seneste omgang med pipette gav hun modstand, så det er et tegn på, at det går fremad.

Der er også kommet en meget ulækker prut, der hvor hun stod tidligere i dag - så den går jeg ud fra stammer fra hende.  Så jeg krydser fingre for, at krisen er overstået ...


Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #49 Dato: 12 Oktober , 2013, 12:35 »
 *y det er perfekt, når sådan et par "hønsemødre" kan holde et strategi-telefonmøde før en vis herre får sko på og hønsene heller ikke er stået op endnu ;D

Godt gået Connie og Cornelia /o /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #50 Dato: 12 Oktober , 2013, 13:55 »
 *y *y *y

... og nu pudser hun fjer og kigger sig nysgerrigt omkring. Har fyldt vandskålen 3 gange i dag ... men ved ikke, om det er hende eller Kluk og Klara, der drikker det :)

Men det går i hvert fald væsentlig bedre, og jeg kan stadig ikke mærke proppen ... nu venter vi bare på en ORDENTLIG prut, når den kommer ud i den anden ende  *f <R

... og ja - der var ikke mange, der var vågne på det tidspunkt i morges, Helle ... vækkede hønsene bagefter  *f
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner