Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges  (Læst 17866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #30 Dato: 09 Oktober , 2013, 22:17 »
Tak ... så vil jeg holde nøje øje med knuden ... og ellers give lidt vand i forbindelse med, at jeg masserer kroen ...
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #31 Dato: 10 Oktober , 2013, 17:24 »
Jeg tror det lykkedes  *o 

Har masseret kroen 3 gange i dag - og lige her for lidt siden, gav den sig lidt ... og ændrede struktur og form - meget blødere og mere aflang ...

Samtidig slog Cornelia indtil flere prutter  <R ... føj for den ... og så begyndte hun at baske med vingerne og ville ned ... ellers har hun fundet sig fint i at sidde helt stille hos mig og blive masseret.

Nu krydser vi fingre ... og masserer lige en enkelt gang mere inden sengetid ... hvis hun ikke er for hurtig til at gå til ro igen i dag.  Fortsætter de næste dage for at være sikker i min sag ... men jeg er så glad, at jeg allerede lige ville dele denne med jer

*y *y *y
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #32 Dato: 10 Oktober , 2013, 17:40 »
Hvor er det dejligt at høre, Connie *y

Det lyder som om der er ved at være "hul igennem" så du skal bare nyde lugten <: fra udstødningsrøret.

Det går meget hurtigt fremad, når det lykkes at få masseret proppen væk, men bliv endelig ved nogle dage endnu - og jo mere hun basker og brokker sig, jo bedre har hun det ;)

Så kan hun snart begynde at spise og drikke igen /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #33 Dato: 10 Oktober , 2013, 20:00 »
Uha, det er en spændende føljeton denne her. Jeg krydser fingre for at det går godt *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #34 Dato: 10 Oktober , 2013, 20:34 »
Man kan vel sige, at den har taget en anden drejning ... end udgangspunktet  ::)

Men midt i panikken med Cornelia og hendes kro ... så fungerer opdelingen af hønsegården udmærket.  Hønsene ligger på hver sin side af hegnet og kigger på hinanden.  Specielt Napoleon virker lettere utilfreds med ikke at have "adgang" til Klara og Kluk (New Hampshire'ne).

De to kigger langt efter de andre, når de går ind i hønsehuset.  Klara lusker ind i den lille 1-værelses, og jeg løfter Cornelia derind bagefter ... Kluk ... hmm ... hun kigger lettere utilfreds på mig (hun er så også den der er i bedst form af de 3) ... og lusker så efter de to andre, og står så lidt og kigger sig omkring, som om hun ville sige "og hvor havde I to så lige forestillet jer, at jeg skulle ligge"  *f

Til gengæld spiser Klara og Kluk lystigt af både korn og A38/levertran/undulatblandingen ... som jo egentligt var beregnet til Cornelia ...  *e ... men det er dem velundt.

Her til aften fik jeg løsnet godt op i kroen igen, som i mellemtiden var blevet lidt hård igen. Cornelia ser ligefrem ud til at nyde det ... hun lagde sig godt til rette på mit skød og slumrede ind, mens hun fik massage ...  *b  ... men hvem ville ikke svømme hen over lidt kro-massage  8)


Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline mew.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #35 Dato: 10 Oktober , 2013, 22:53 »
Øv hvor skal du da meget igennem med dem, men hvor er dejligt at læse hvor godt du passer på dine høns.
Håber hun får det bedre og at alle bliver venner.
Jeg har mange forskellige racer gående sammen og selvom de følges lidt sammen med dem de ligner har jeg ikke oplevet noget så slemt så jeg tror mere det er sygdom du er oppe i mod.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #36 Dato: 11 Oktober , 2013, 05:39 »
 *k for at Cornelia stadig er i bedring.

Her i weekenden kan du så tage en alvorlig snak med din hane. Når en af hans piger er syge, så skal han ikke overfalde og hakke hende, men vise bekymring og omsorg. De haner, jeg har haft, har alle beskyttet en syg høne, brugt megen tid på at komme med godbidder til hende og stået og sunget trillesange for den syge mange gange om dagen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #37 Dato: 11 Oktober , 2013, 18:52 »
Nå ... en lille opdatering ... det går ikke super hurtigt fremad  :(
Har masseret 3 gange i dag, da vi også er ved at forberede en invasion fra Jylland her i weekenden. Den inderste "kerne" af mad i kroen er der stadig, og er hård.  Nu drikker hun dog gladeligt mit druesukkervand og finder sig lydigt i massagen.  Men når jeg sætter hende ned, så bliver hun stående - og står samme sted, når jeg kommer ud en time eller to efter.  Dog havde hun lagt sig ned og givet sig til at sove det sidste sted, jeg satte hende i eftermiddag  :D

Både i morges og i eftermiddag var hun mat i kammen, hvor hun her til aften havde en bedre kulør - ganske som i går.  Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre, når jeg nu er væk i 3½ dag ... kun med hjælp til at give vand.

...

Jeg ville så lige tage en tjekker på, hvordan det gik med Kluk og Klara - i forhold til resten af flokken.  Så jeg tog Kluk, som ikke fælder eller er blevet plukket, og satte hende i haven til de andre, da de var gået ud.

STOR FEJLTAGELSE  :-[

Hanen jagtede hende og lagde hende fladt ned og trådte op på hende. Det var en hårdhændet behandling og hun skreg, så jeg viftede ham ned, og hun slap væk ... og så gik den vilde jagt rundt i haven med de to Maran høner i hælene på hende. Hun slap ud i hønsegården, og jeg fik lukket lemmen, så de andre ikke kunne følge efter ... og løftet hende ind til Klara og Cornelia ...

Hmmm ... det gik så ikke skidegodt ...
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #38 Dato: 11 Oktober , 2013, 19:23 »
Hmm.. og æv :( jeg havde da håbet på, at proppen havde løsnet sig helt, og det bekymrer mig ret meget, at hun er så passiv og blot står  - hænger hun også? (lettere oppustet fjerdragt og nedadbøjet hoved).

Kun du kan vurdere, om hun bliver dårligere, eller om behandlingen hjælper.

Massèr kroen nedfra og op - og så mange gang om dagen, som du har tid til.

Jeg tror altså ikke, at du behøver at bekymrer dig så meget om de tre dage i næste uge, for som jeg tidligere har skrevet, så er hun her ikke i næste uge, hvis du ikke får hul igennem her i weekenden.

...og så synes jeg altså, at du skal lade de tre "underdogs" få fred fra de andre i deres lille helle i nogen tid - det har ikke været sjovt for Kluk at skulle ud og prøve kræfter med bøllerne...sådan helt alene :(

Jeg synes, at din hane lyder som en skiderik - min hane er også en skiderik, men det er MIG han godt kan undvære, alle hans piger er han SÅ god ved.

Det er synd for dig, at du skal opleve så mange problemer som forholdsvis ny hønseejer. Starten skulle helst være problemfri både med hensyn til adfærd og sygdom, så du kunne stå lidt bedre rustet med de ting, når/hvis de opstår senere.

Pøj, pø med det hele
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2013, 19:33 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #39 Dato: 11 Oktober , 2013, 19:52 »
Jeg synes dælme også, jeg har fået min andel af startvanskeligheder ...  :(

Skal proppen "opløses" eller skal den skubbes rundt, så den glider op i tarmen ?  Den er stadig lidt større end de marcipanæg med hård skal og mange farver, men den er blødere end i går. jeg kan "forme" den.  Kan du beskrive, hvordan der skal komme "hul" igennem.  Jeg har ikke registreret, at hun skider - og heller ikke set at hun selv drikker (siden forleden dag).

Når hun står, så står hun bare stille og sover eller kigger sig omkring.  Hun hænger ikke med hovedet, og fjerdragten, synes jeg heller ikke, er mere oppustet end "normalt" for en Orpington. 

Så hvis hun lever på søndag til middag, hvor jeg skal køre - så kan jeg roligt tage afsted til onsdag aften ?

HELT klart min fejl at sætte hende ud til de andre alene ... jeg lod mig nok forvirre af, at de ligger og kigger nysgerrigt på de tre gennem trådhegnet.  Men nu får de fred for de andre banditter.

Jeg synes også, han er en bandit ... og jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre. Han er rigtig sød ved både Maranerne og Wyandotterne, mens han åbenbart har set sig sur på de tre andre (og et år ældre) damer.

.. og tusinde tak, Helle, fordi du gider bruge tid på mig ... ellers tror jeg, jeg havde givet op og kappet hovedet af de tre underdogs - simpelthen fordi jeg ikke syntes, jeg kunne være andet bekendt overfor dem.
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2013, 19:55 Fra Connie »
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #40 Dato: 11 Oktober , 2013, 20:08 »
proppen skal masseres fra hinanden...som du allerede gør, men den skal masseres væk fra "røret" til kråsen, da det højst sandsynligt er der noget har sat sig fast. Helt væk skal indholdet i kroen dog ikke, da hun sikkert har noget småsten og andet knusemateriale, som gerne må være der.

Du bliver nok nødt til at blande lidt vitamin i sukkervandet fra i morgen, hvis hun intet får at spise, så bliver hun vitaminudvasket, og det går heller ikke - selvfølgelig kommer der ikke klatter, når der ikke kommer noget indebords.

Jeg ærgrer mig over at bo så langt væk, for jeg ville gerne kigge forbi og se på staklen - og mht til dit spørgsmål om, hvad der skal ske, når du tager afsted på søndag, så synes jeg vi skal vente til i morgen aften med at tage stilling til det - der kan ske meget i løbet af lørdagen

He he...jeg var godt opmærksom på, at det var ret fjollet at spørge om en orpington virkede oppustet i fjerdragten ::)
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2013, 20:10 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #41 Dato: 11 Oktober , 2013, 20:20 »
Ok ... for jeg har fornemmelsen af, at når jeg masserer nedefra og op, så masserer jeg netop op mod tarmen/kråsen.  Så skal jeg i stedet prøve at "nulre" proppen fra hinanden ?

Jeg har lige købt noget vitamin i pulverform - hvor lidt skal der i et glas vand (ca. 1 dl vand) ?

Fint ... i morgen vil jeg forsøge at massere hende 5 min. hver time og håbe, at det kan løsne mere for proppen.  Skal jeg også give hende 5 ml. væske hver time så - eller bliver det for meget ?  De sidste to dage tror jeg, at hun kun har fået det væske, jeg har givet hende - dvs. 20 ml. i går og 15 ml. i dag og det er jo INTET i forhold til, hvad jeg kan se, at de andre drikker.

Griner ... jeg sad også og overvejede, hvordan en oppustet orpinton mon ville se ud ... sikke nogle sjove billeder, der kom på nethinden :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #42 Dato: 11 Oktober , 2013, 20:37 »
Med mindre du vender bunden i vejret på Cornelia, når du masserer hendes kro, så er det altså spiserør og luftrør du kan mærke, når du masserer nedfra og op. Det er også fint at nulre proppen, men aldrig nedad

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Anatomi/Ford%c3%b8jelse

Jeg bruger ca. en topteskefuld Vispumin pr. kg. foder - så mon ikke en knivspids vil være passende til en dl. vand..

Prøv at fordoble mængden af vand i morgen  - hvis du masserer en gang i timen, så giv hende lidt vand hver gang (4-5 ml.)- men kun druesukkervand hver anden gang.
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2013, 20:39 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #43 Dato: 11 Oktober , 2013, 20:44 »
Med mindre du vender bunden i vejret på Cornelia, når du masserer hendes kro, så er det altså spiserør og luftrør du kan mærke, når du masserer nedfra og op. Det er også fint at nulre proppen, men aldrig nedad.

Ok ... så jeg skal masserer fra kroen og hele vejen op ad halsen ?
Det har jeg ikke gjort.  Jeg har mest masseret selve proppen og forsøgt at "opløse" den i mindre stykker.
Men jeg skal nærmere forsøge at få hende til at kaste op - er det det, der er planen ?

Har noteret mig de andre ting, du skriver, så det bliver planen i morgen :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #44 Dato: 11 Oktober , 2013, 20:55 »
Jeg har sendt dig en pm, Connie
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14