Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges  (Læst 17864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Dato: 06 Oktober , 2013, 22:04 »
Nå - nu er der gået 1½ måned siden de sidst nye beboere kom til hønsegården, og der er 3 høns, der ser ud til ikke at trives super godt, så jeg vil forsøge at give et billede af, hvad jeg har gjort indtil nu.

I starten af august blev alle mine hanekyllinger slagtet, så kun 2 Wyandot-høner var tilbage (de er fra april i år).

Et par dage senere får vi en fin gul Orpingtondame (fra 2012) - og efter et par indkøringsdage går det fint med de tre sammen. Alle er aktive og kommer løbende, når jeg kommer med hvede, og fru Orpington spiser gerne af hånden. En uge senere kommer der en Maranhane og to Maranhøner (fra 2013), og to dage efter dem kommer to New Hampshire damer til (fra 2012).

Hurtigt finder Wyandotter og Maranhøner sammen.  Orpingtondamen bliver "udholdt", mens NH-damerne bliver jagtet.  Både Orpington og NH'erne har lagt æg, inden de kom hertil, men de er ikke gået i gang endnu her hos mig, og nu har de efterhånden været her i 2 mdr. 

Den ene NH er i voldsom fældning, så det kan godt være svaret på, hvorfor hun ikke lægger æg, men den anden NH ser fin ud.  Fru Orpington virker derimod "ved siden af sig selv".  Hun kigger bare underligt, når jeg holder hveden hen til hende, og er slet ikke så aktiv som tidligere. Hun kommer dog stadig ud i hønsegården, hvor hun bare trisser rundt.  Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om hun får nok at spise, men jeg kan have mine tvivl.  Hun er blevet lidt blegere i hagelapperne og kammen. Hun går dog også ud i haven, når muligheden er der og nipper af det grønne.

De to NH'ere holder sig for sig selv. Hvis de andre går i haven, kan de finde på at blive i hønsegården eller hønsehuset. Haven lokker dog, så de kommer faktisk derud - med det resultat at de andre kan finde på at jagte dem, hvis de lige skulle ske at gå lidt i vejen for dem - eller bare fordi de er indenfor jagte-vidde. Hende der fælder har også haft totalt tynd mave - det har jeg dog fået styr på.

Hvad har jeg gjort / forsøgt:

Der er både foder og vand tilgængeligt i hønsegård og hønsehus, så alle burde kunne spise i fred.

Jeg har tjekket for lus/lopper - der er intet at se. Tjekker hver uge for blodmider - intet at se (øvrige høns ser meget fine ud). Har tjekket klatter og der ser ikke ud til at være nogen orm.

De får soya, ærter, byg, havre i fodermaskinerne  (og der er kommet Maran-æg, så der er protein nok i dem).  Desuden får de guf af forskellig art - både køkkenrester og majs, havregryn, A38, hvidløg.  Jeg har tilføjet et par skefulde levertran i blødfoderet hver 2. dag de sidste ca. 14 dage. Og når der er mulighed for det, kommer de i haven (bor i Holbæk kommune, hvor høns ikke må være i haven, så jeg er nødt til at være hjemme).

Jeg serverer også kød for de tre damer i separat fad, og så står jeg vagt mellem de 5 andre og de 3, så de 5 ikke kommer og napper deres mad.  Men de er snu - de 5 - og ind imellem lykkes det dem at smutte forbi, og så er det slut med madroen for de 3 ... og jeg kan jo ikke stå vagt hele tiden.

De har hø/halm i hønsegården, og jeg drysser hver dag hvedekorn ud over hele bunden, så de kan få tiden til at gå med at skrabe efter det. Derudover har de æbler, solsikkestængler og andet grønt til at gå og hakke i i løbet af dagen som tidsfordriv.

De 3 jagtede sover på gulvet foran døren (den tidligere veranda) i hønsehuset, mens de 5 har indtaget den øverste pind. Jeg har dog en enkelt gang set den ene NH'er oppe på pinden også (hende der ikke er i fældning).

Både Orpington og de 2 NH'ere er fra 2012 og burde give æg.  Jeg er lidt bekymret for, om de er så stressede, at de begynder at mistrives.  Orpington har som sagt lidt bleg kam/hagelapper og de to NH'ere er meget sky og gemmer sig for de andre.

Hvad kan jeg gøre ?  Ideer modtages med kyshånd.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #1 Dato: 07 Oktober , 2013, 07:13 »
Jeg ved næsten ikke hvad jeg kan give af gode råd, for du har tænkt på det hele synes jeg. Hvordan opfører hanen sig overfor hønsene? Ind imellem kan det være hanen der holder nogle bestemte høner ude af flokken. Det eneste jeg umiddelbart kan komme på er at skille dem ad for en kort periode, men har du pladsen? Jeg tænker, at lade en af førerhønerne bo sammen med dem der er sky i et par uger. Ellers har jeg desværre ikke rigtig nogen idéer.

Jeg håber du finder en god løsning.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #2 Dato: 07 Oktober , 2013, 07:34 »
Jeg ved næsten ikke hvad jeg kan give af gode råd, for du har tænkt på det hele synes jeg. Hvordan opfører hanen sig overfor hønsene? Ind imellem kan det være hanen der holder nogle bestemte høner ude af flokken. Det eneste jeg umiddelbart kan komme på er at skille dem ad for en kort periode, men har du pladsen? Jeg tænker, at lade en af førerhønerne bo sammen med dem der er sky i et par uger.


Jeg synes desværre, at hanen er meddelagtig i, at de bliver holdt ude. Ham har jeg forsøgt at isolere efter råd, men han hoppede over hegnet.  ::) ... så lukkede ham tilbage efter et par dage, og siden da har han ikke jagtet dem - men lægger sig heller ikke lige imellem, når de andre gør. 

Jeg har et lille bur, hvor de godt kan klemmes ind om natten (det er til skruk med unger og vel ca. 1 m2).  Men 4 sammen er måske lige klemt nok.  Kan godt skille hønsegården i 2. 
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #3 Dato: 07 Oktober , 2013, 09:31 »
Mon det betyder noget for sameksistensen, om der er flere racer sammen, der ikke har mulighed for at søge væk? I naturen ville de vel gruppere sig efter race??? Bare en tanke.
Jeg har tidligere haft Orpington, dværghøns og ænder sammen med med fri udgang til al den plads de kunne ønske sig. Orpingtonerne og ænderne boede mest i hønsehuset, dværghønsene mest i laden (og alle mulige andre steder).

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #4 Dato: 07 Oktober , 2013, 11:22 »
Mon det betyder noget for sameksistensen, om der er flere racer sammen, der ikke har mulighed for at søge væk? I naturen ville de vel gruppere sig efter race??? Bare en tanke.
Jeg har tidligere haft Orpington, dværghøns og ænder sammen med med fri udgang til al den plads de kunne ønske sig. Orpingtonerne og ænderne boede mest i hønsehuset, dværghønsene mest i laden (og alle mulige andre steder).

Det har jeg faktisk selv tænkt på ... om jeg har for mange forskellige racer sammen.  Jeg har ikke mulighed p.t. for at have dem separat (bor på en lille parcelhusgrund) og har heller ikke mulighed for at lade dem gå løs i haven pga. kommunens bestemmelser.

Jeg har overvejet at lave noget proteinkræs (oksekød, majs, andet ??)  til de 3 "ramte" høns og lukke dem inde for sig selv i en ende af hønsegården, så de har helt fred til at spise (kan sætte et hegn op på tværs af gården, som jeg kan tage ned igen efter en time).  Hvis jeg gør det hver dag i en uge, kan jeg måske se, om det hjælper lidt på deres foderstand, så de bliver mere robuste i forhold til de øvrige.  Men det vil jo så være i den periode af dagen, hvor jeg er hjemme, og hvor de har adgang til haven.   Skulle jeg så lave et "aflukke" til dem i haven, så de kan få lov at være i fred og have adgang til hønsehuset og deres eget "guf" ?

... jeg tænker bare lige højt ...
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #5 Dato: 07 Oktober , 2013, 11:55 »
Fælder din Orpington dame? Det gør mine nemlig - og der er ingen æg overhovedet pt!

Husk husk - Orpington er ikke en super æglægger, bliver tit for fedt, og derfor kan der være mangel på æg - samt at den ikke får nok protein.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #6 Dato: 07 Oktober , 2013, 14:47 »
Fælder din Orpington dame? Det gør mine nemlig - og der er ingen æg overhovedet pt!

Husk husk - Orpington er ikke en super æglægger, bliver tit for fedt, og derfor kan der være mangel på æg - samt at den ikke får nok protein.

Hej Martin
Nej - hun fælder ikke synderligt (at se til i hvert fald) - faktisk kun den ene NH dame, der fælder - hun ser til gengæld også miserabel ud   :D
Hun virker ikke for fed, når jeg mærker ind under fjerene ... og de får ikke meget hvede.  Da jeg får æg fra andre, så går jeg ud fra, at der er protein nok i foderet.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #7 Dato: 07 Oktober , 2013, 18:50 »
Ikke andre, der har forslag ??   :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #8 Dato: 08 Oktober , 2013, 18:43 »
I dag startede jeg så min nye strategi ... hakket kød, majs, A38, hvidløg og havregryn i to små skåle til de 3 tøser ...

De andre ud i haven og lukke lemmen til hønsehuset, så de kan få lov at spise i fred i hønsegården.  De to New Hampshire spiser gladelidt af skålen, men Madam Orpington gør ikke anstalter til noget som helst. Jeg synes, hun svinder ind.

SÅ ... nu er jeg begyndt operation tvangsfodring.  Jeg fik tvunget ca. 1 tsk. af guffen i hende - ikke uden kamp, så helt mat er hun heller ikke.  Og så næbbet ned i vandet, så hun får noget at skylle efter med.  Ikke nemt.  Men jeg synes, hun livede lidt op - var lidt mere klar i blikket bagefter og drak selv af truget (spørg lige om jeg var glad, da jeg så det).

Så nu fortsætter jeg det resten af ugen ... så jeg er sikker på, at hun får lidt ned i maven, og så satser jeg på, at hun af sig selv begynder at spise af kornene.  Den hvede jeg smider på jorden til dem om morgenen - den spiser hun heller ikke af ...

Den ene NH - Klara - som ser MEGET plukket ud - har jeg også smurt med hjortetaksolie (føj hvor det stinker).  Så hvis det er de andre, der er i gang, så håber jeg, at det får ende nu. Ved ikke, om det bare kan være alm. fældning - men det ser voldsomt ud, for hun er nærmest helt bar på halsen.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #9 Dato: 09 Oktober , 2013, 07:00 »
Nej, jeg har ikke rigtig flere forslag at diske op med. Du gør jo en masse for hønsene må man sige. God idé med hjortetaksolien, og ja det stinker <R.

Håber der falder ro på i hønsegården snart *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #10 Dato: 09 Oktober , 2013, 07:02 »
Jeg tror, at Madam Orpington er syg ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #11 Dato: 09 Oktober , 2013, 07:58 »
Jeg tror, at Madam Orpington er syg ???

Det kan meget vel være, Helle ...
De to NH'ere går jo stadig rundt og spiser og drikker, selvom de er jaget vildt ind imellem.

Her til morgen stod hun helt stille inde i huset - jeg gennede hende forsigtigt ud til de andre, så jeg kunne samle nattens klatter.  Hun blev nærmest overfaldet af hanen, som satte sig hård ovenpå hende og gav hende nogle hak ...

Jeg skulle jo på arbejde - så nu har jeg isoleret hende i hønsehuset - resten må være i gården i dag så.  Hun har fået lidt guf i en skål.  Var lige henne og kigge til hende, inden jeg kørte.  Hun stod stadig det samme sted, som jeg havde sat hende og kiggede bare op på mig.  Øjnene er nu friske nok og kammen har også fået lidt mere farve igen.

Hvad gør jeg så nu ??

Jeg har et stort bur, hvor jeg godt kunne isolere hende og tage hende ind i min entre (ikke fordi der er meget plads, men vi  må jo kante os rundt så).  Eller er der kun øksen ?   :'(
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #12 Dato: 09 Oktober , 2013, 08:20 »
Nej, nej...ingen økse :o så længe der er håb.

hendes opførsel peger hen imod, at hun har det skidt -  det skidt kan selvfølgelig også være forstærket af, at hun bliver mobbet, men man hører altså også om, at nogle flokke mobber den syge - så den er svær.

Godt har hun det i hvert fald ikke, og som du selv er inde på, så må hun isoleres fra mobberne, så hun forhåbentlig får mod på at spise....uden mad og drikke er der intet håb.

Er der en mild høne i flokken, som kunne komme med ind og være selskab, så er det absolut optimalt, da en veninde hjælper på humøret. Når hun så er faldet til ro og er tryg, så kan du begynde at observere hendes adfærd. Liver hun op....jamen så er det mobningen, som er årsagen....gør hun ikke - så tager vi den derfra
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #13 Dato: 09 Oktober , 2013, 08:29 »
Af de tre Orpingon-kyllinger (1,2) jeg startede med døde den ene efter at den havde isoleret sig, virket mat og blevet i hønsehuset. Jeg satte ekstra mad til den (som den ikke spiste), undersøgte klatter og tjekkede for utøj. Jeg fandt aldrig ud af hvad den fejlede. Jeg fik en erstatning ind for den døde- en 3mdr ældre høne- og så begyndte den anden høne at skrante på samme måde. Jeg ringede til dyrlægen for måske at få et hint om hvad det kunne være. Ingen hjælp at hente - jeg følte mig nærmest til grin >:(. Tog sagen i egen hånd og fodrede den matte kylling med en blanding af A38-klid-olie-lidt salt og æggeblomme pisket let sammen og fyldt i en plastiksprøjte. Op med den og pirke let i mundvigende med sprøjten (uden nål altså). Den fandt forbløffende hurtigt ud af at tage fra sprøjten dråbevis. Efter ca tre fodringer var den frisk igen. I dag er det min absolut mest kontaktsøgende høne. Vi blev venner!! :) Stress ved at der kom en anden høne kan sagtens have været årsagen til nr 2 kyllings skranten - men ikke til den førstes.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #14 Dato: 09 Oktober , 2013, 08:45 »
Har du tjekket for evte. sår som hanen kunne have givet hende, når han har parret hende?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.