Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Alt for få æg  (Læst 2030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Alt for få æg
« Dato: 05 August , 2013, 11:36 »
Så er der snart gået en måned siden jeg fik mine 9 isaer.
De lagde normalt 7-8 æg (andelen af tilskudsfoder var lav). En dag lagde de 9 og det var lykken! :laugh:

Efterfølgende har de lagt syv, seks i mange dage og i dag fem. Jeg mistænker en af dem at æde æg da jeg fandt blomme på æggene og udover det streger i redekassen af noget gult, som jeg tror er blomme fra en høne, der har skrabet næbbet.

Jeg læste mig på nettet frem til, at et æg fyldt med sennep (ikke chili og alt muligt andet) er dødeffektivt. Det gjorde jeg så i går, to høns gik ind huset hvor jeg lagde ægget på gulvet og den ene gik direkte hen til ægget æg hakkede hul i det, men sennepen overraskede hende. Dét faldt hverken i hende eller i hendes kumpans smag! ;D

Jeg lod ægget være, tog det ud efter en time hvor ingen havde vovet spise mere fra det. Jeg lukkede ægget igen med stearin (hvorfor ikke, tænkte jeg) og lagde det i redekassen da de alle sov. Her til morgen er ægget der ikke, intet spor, og det er kun lagt fem æg. Hvor er det kedeligt.   :(

I øvrigt var der altid en, der lagde et æg ved middagstid, men nu er der ikke længere noget æg ved den tid. Går ellers tit ud til dem ved middag.

Hvad er der dog galt?!

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Alt for få æg
« Svar #1 Dato: 05 August , 2013, 15:23 »
Vi har haft ægædere. Vi har prøvet alt, men de holdt ikke op. De gav også andre høns smag for det. Vi satte et billigt kamera op, så vi kunne finde synderne, inden de alle sammen ville gør det.
Nu ligger de i fryseren og vi får vores æg. /o 

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Alt for få æg
« Svar #2 Dato: 05 August , 2013, 15:28 »
God ide med kameraet. Redekassen blev taget ud og halmen flød lidt rundt i kassen efterfølgende. Vupti, så var der et æg efter lidt. Jeg har tidligere oplevet, at en høne eller to lægger et æg straks efter at redekassen er blevet taget ud, fået mere halm, og lagt tilbage igen (en proces der tager et minut).
Nå, ja, jeg skal alligevel til at bygge nogle udvendige redekasser. ::)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Alt for få æg
« Svar #3 Dato: 05 August , 2013, 16:05 »
Det kan også være skader
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Alt for få æg
« Svar #4 Dato: 05 August , 2013, 16:43 »
Når jeg har døren til hønsehuset stående åbent (f.eks. når det er megavarmt som nu) så flyver vores skader ind og hapser æg.
De hakker lige et lille hul også kan de bære ægget i næbbet og væk ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Alt for få æg
« Svar #5 Dato: 06 August , 2013, 23:00 »
Ja, det var netop et dyr, der stjal æggene, som jeg tænkte på.
Der er nogle små åbninger (der skal lukkes) øverst, som skaden måske kunne komme igennem. Huset er lukket om natten og frem til efter de fleste af dem har lagt æg.