Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?  (Læst 19043 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KatarinaD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?
« Svar #30 Dato: 17 Juli , 2013, 00:08 »
Det går fremad med Halte-Lotte :-) Vi ville vaske foden i dag, men hun stod markant mere på benet i løbet af dagen og haltede mindre og mindre i løbet af dagen, så vi valgte at lade være med at stresse hende ved at skulle få fat i hende, når hun ikke er mere vandt til det. Hun skal dog med 100% sikkerhed vaskes i morgen.

Og ja, vi skar i det raske væv. Jeg tror også, det gjorde ondt på hende, men det er svært at skelne fra stress ved at være i en uvant situation. Jeg ville allerhelst have smertelindret hende, men i det mindste var indgrebet hurtigt overstået, og jeg trøster mig ved, at hun udviste normal adfærd så snart hun kom ud.
syv australorps høner og en hane

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?
« Svar #31 Dato: 17 Juli , 2013, 07:31 »
Enig med Ina. Videoen viser ikke hvordan man lukker en byld op. Det har de gjort i forvejen. Man kan se, at hun har skåret toppen af bylden. Videoen viser hvordan hun fjerner arvævet omkring en gammel byld. Til sidst kommer der en klump ud. Det kunne godt være et indkapslet fremmedlegeme. Operationsteknikken er ikke bestået. Dyrplageri at foretage det indgreb uden bedøvelse. Mon ikke høns kan bedøves med æter. I gamle dage brugte man æter på "åben maske" . Det var en sikker metode til mennesker. Men det var farligt for operationspersonalet, som også blev noget bedøvet. Og så var der eksplosionsfaren. Men til høns må det kunne gøres i fri luft. Hvis altså ikke øksen skal i brug.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?
« Svar #32 Dato: 17 Juli , 2013, 08:22 »
Jeg er sikker på, at Halte-Lotte er lykkelig over at have fået ordnet sin fod.

Måske skulle hun omdøbes til Danse-Lotte nu ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline KatarinaD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?
« Svar #33 Dato: 24 Juli , 2013, 17:28 »
Jeg skylder vist en opdatering på Halte-Lotte :-)
Sunget er fjernet og hun går rigtig fint. Hun er stadig en smule halt de første par skridt, efter hun har rejst sig, men ellers er der ingenting. Slet ikke, når hun går med i haven :-)
syv australorps høner og en hane

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?
« Svar #34 Dato: 24 Juli , 2013, 17:31 »
Herligt *y tak for update /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?
« Svar #35 Dato: 24 Juli , 2013, 17:35 »
Fantastisk. /o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?
« Svar #36 Dato: 24 Juli , 2013, 19:08 »
Jeg har fået en høne opereret for det samme her i sidste uge. Det ser ud til at hele super fint - jeg turde dælme ikke selv, at skære den byld op. Prisen var da også dyr - jeg kunne da have købt 5-10 nye høns, hvis det var det.
http://www.kruuse.com/da-DK/ecom/Forbindsstoffer_s%C3%A5r/Prim%C3%A6r_forbindinger/Manuka_honning/prod_165010.aspx - Vi fik dette udleveret af dyrlægen og det virker bare godt. Jeg ved ikke lige, om man kan købe det i håndkøb. Men jeg så det på Amazon kostede 5,40 pund - så det er jo ikke så slemt.

Den dyrlæge vi brugte, anbefalede at man tjekkede sine høns' fødder hver dag (!) - hvis det er et lille sår eller hævelse. Så laver man en lille afstødningspude til den af en normal opvaskesvamp, og lader den gå med den i ca. 8 dage - dog skal man nok skifte den 1-2 gange.

Dyrlægen sagde også, at det som regel skyldes, mangel på A vitamin. Men det kan jeg ikke forstå da mine høns både får levertran, mejeriprodukter, revne gulerødder og går ude i haven hele dagen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.