Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tanker om foder  (Læst 13643 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Tanker om foder
« Dato: 09 Juni , 2013, 17:10 »
Fodring er et stort emne, spørger man 10 fjerkræ folk, så kan man næsten få 10 forskellige svar.

Der er 4 kategorier færdigfoder :

Startfoder, som gives fra dag 0 og op til 8-10 ugers alderen. Dette foder kan fås som mel eller granulat. Og det kan også fås med coccidiosestat i, som forebygger coccidiose, som er en frygtet sygdom som tager livet af rigtigt mange kyllinger hvert året.

Spørgsmålet er så bare er det godt at forebygge mod coccidiose med coccidiosestat i foderet, eller skal man hellere helbrede med medicin, hvis uheldet er ude og kyllingerne først bliver syge ? Eller lade stå til og håbe på at de stærkeste overlever ?

Selvfølgelig skal man altid have gode forhold, som at holde rent hos kyllingerne og undgå få mange på for lidt plads, og så helst undgå sygdom helt.

Voksefoder, gives fra 8-10 ugers alderen og indtil begyndende æglægning.

Æglægningsfoder, findes i 2 udgaver : som fuldfoder og som tilskudsfoder, hvor der tilsættes korn i en ½ til ½ dosering.

Så er der så kornet, hvor hvede, byg og majs er de mest anvendte sorter.

Mange undgår færdigfoder og blander selv, hvilket også fungere hvis man ved hvad hønsene har brug for, især protein er vigtigt og høns har behov for et protein indhold på 14-16 % i deres foder, for at kunne vokse og yde optimalt.
De har endvidere behov for vitaminer og kalk, for at kunne lægge æg og lave gode og stærke kyllinger.

Selvfølgelig kan de overleve på gammelt brød og hvede, men der kommer dog ikke så mange æg og god tilvækst hos kyllingerne ud af denne "foderblanding".

Så er der også en anden ting at tage stilling til og det er gmo (gen modiferet organisme) soya og majs i færdigfoder er altid gmo medmindre det er økologisk. Gmo er pt. et hot emne. Skader det, skader det ikke ??

Og det bringer mig så til sidste tanke og det er selve fodring, med økologisk foder kontra traditionelt foder ??

Er det bedre ?? for dyrene, for mig ?

En ting er dog helt sikkert og det er at økofoder er indtil mange flere kr. dyrere pr. kg. end traditionelt foder, så dyrene/æggene må i sidste ende bliver dyrere ved salg og her "stejler" mange i forvejen over prisen i forvejen. 
Selvfølgelig er det hobby og al hobby koster, men det er nu meget rart at få lidt ind på + siden engang imellem, trods alt.


« Senest Redigeret: 09 Juni , 2013, 17:17 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om foder
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2013, 20:47 »
Ikke den store interesse denne tråd har.

Jeg troede nu ellers at der var interesse for en samlet konstruktiv debat om foder til høns, men det er da så ikke alligevel kan jeg se. Men der er da ellers mange som har meninger om emnet her på Forum.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Tanker om foder
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2013, 20:54 »
Jeg tror på at økologisk foder er bedre for naturen, og også for bønderne i Sydamerika. Jeg bruger dog konventionel hvede og byg, da jeg ikke kender en øko-bonde i nærheden. Jeg har mange høns, og det kommer til at kunne mærkes på pengepungen når jeg skifter til øko-piller, men det er det jeg vil prøve nu, for at slippe for GMO soja, og for at hjælpe naturen lidt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline hnr11

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Tanker om foder
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2013, 21:15 »
Egentlig en interessant debat :)

Jeg bruger selv pt korn + æglægningsfoder til mine voksne høns, regner dog med at gå over til fuldfoder når kornbeholdningen slipper op.
Dette udelukkende for at være sikker på at alle mine fjerkræ får de mineraler osv de har behov for, da jeg ikke selv føler jeg er nok inde i det til at begynde at tilføje en masse selv.

Udover det så har de hver dag fra solopgang til solnedgang adgang til et fælles grønt område hvor der findes et væld af biller og andet kryb til at fornøje de små "ganer" :)

Hvor vidt det bør være økologisk eller ej er selvfølgelig op til den enkelte.
Jeg har kørt med henholdsvis økologisk og ikke økologisk foder, og holder mig til det normale udelukkende fordi det andet simpelthen er for dyrt.

Jeg kan sagtens se ideen bag at køre udelukkende med økologisk foder, men som i også nævner så er prisen ret væsentlig, selvom det "blot" er hobby.

Kan nemt ske folk er uenige, men tror faktisk mine høns er ret ligeglade med om foderet er økologisk eller ej, bare det indeholder de stoffer der gør at de trives :)

Så i den sidste ende er det ikke vigtigt for mig om det er det ene eller andet, bare det er et godt nuanceret foder.
Mvh Heidi

Den glade ejer af hyggefjerkræ af diverse racer :)
0,2 Gøgespættet Maran
0,5 New Hampshire
0,1 Guldrandet Wyandot
1,1 Vorwerk
0,2 Welsumer
1,4 Lys suxxes
0,0,9 Silke
1,2 Moskus
Samt en dejlig mand og vores lille Cavalier :)

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Tanker om foder
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2013, 21:42 »
Jeg vil gerne slå et slag for havre. Mine Orpingtoner æder deres havre først, inden de går efter hveden.
Havre er jo meget godt for de racer, som måske godt kan blive lidt tykke...
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om foder
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2013, 21:52 »
Ja, havren har jeg sørme glemt, det er ganske godt til især de store racer, som godt kan blive småfede. Endvidere siges det også at havre kan forebygge at kyllinger får dårlige vaner som f.eks fjerpilning.

Al kornet kan fodres helt, dog er det en fordel med knust majs til kyllinger.

I spiret korn, for det meste bruges hvede, er der flere vitaminer i, især e-vitamin, som er rigtigt godt for forplantningen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Tanker om foder
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2013, 22:24 »
Jeg er stadig ved min første 15 kg sæk fuldfoder fra Land & Fritid, så jeg har kun meget lidt erfaring at byde på ;D

Det hører med til historien, at jeg for en uge siden troppede op i L&F og spurgte hvad jeg skulle have (fordi vi pludselig havde fået høns...) - og for nemheds skyld blev det til den ene sæk. Hvad jeg synes var temmelig ringe: Sælgeren nævnte ikke med ét ord at der findes øko-foder, og dermed heller ikke at der var 20 kr rabat på netop øko-foderet! Det blev jeg opmærksom på i fredags, og kørte derned da jeg fik fri, men desværre lukkede de kl 17 og ikke 1730 som jeg troede. Om lørdagen sluttede tilbuddet, men da skulle jeg igen på arbejde så det kunne desværre ikke nås  >:( -

Jeg formoder, at selv om det kommer til at fylde noget mere, må det afgjort være bedst at have mulighed for at "blande kortene lidt" - dvs tilskudsfoder samt diverse typer korn. Kornet må kunne skaffes til en mere overkommelig pris, især hvis vi samarbejder.

Jeg var nysgerrig efter at høre lidt om hvordan de forskellige rent praktisk håndterer indkøb, transport, opbevaring og fodring, og ikke mindst hvad man  i k k e  skal gøre, så vi andre kan lære noget :laugh:
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tanker om foder
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2013, 22:48 »
Har ikke set tråden før nu. Der har været megen snak om foder i tidligere tråde, men en god (eller vigtig) ting kan ikke gentages for ofte.  ;D

Så jeg bidrager gerne med hvordan jeg gør.

Alt foder opbevares i 60 L plasttønder med låg og spændebånd for at forhindre gnavere og insekter adgang til de indkøbte varer.

Jeg køber æglægningsfoder hos Bangs, 5 sække @ 25 kg ad gangen for at opnå lidt rabat.
Jeg køber hvede og byg hos en landmand i umiddelbar nærhed til kr 1,70 pr kg. Jeg køber som regel 150/150 kg hvede/byg ad gangen.
Jeg køber kanarie- eller undulatblanding samt hele majs og knuste skaller hos den lokale foderstof.

Jeg blander disse foderstoffer i følgende mål:
2 hvede, 2 byg, 4 æglægningsfoder, ½ majs, ½ kanarie/undulatblanding, ½ knuste skaller
 
Mvh
Erik Andersen

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Tanker om foder
« Svar #8 Dato: 01 Juli , 2013, 23:12 »
Jeg bor på landet, savner virkelig den mangfoldighed af sommerfuglearter og biller og valmuer og kornblomster i markerne der var da jeg var barn.
Jeg savner at holde stille på en smattet vej og vente på at køerne er dappet over.

..Jeg synes der masser af rigtigt gode grunde til at vælge at købe øko varer i enhver afskygning, så det er osse hvad hønsene får.
Ja, det er dyrere! -Bare ærgerligt, der burde være miljø-ødelæggelsesafgifter på det andet og ikke ekstra fortjeneste på økovarene, men sådan er det nu bare ikke skruet sammen.

Desværre kan man ikke (ihvertfald ikke hvad jeg har kunnet opspore) købe tilskudsfoder i øko og synes et færdigt foder må blive rædsomt kedeligt i længden, så der suppleres med øko hvede, nogen gange byg og ellers konventionel vildfugleblanding, gra-mix eller knust majs.
..Måske det ikke bliver helt nøjagtigt, mht. protein osv. fordelingen, de må så være mere effektive i bille og ormejagten og leverer fint med smukke æg med mørkt gule til orange blommer.  /o
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tanker om foder
« Svar #9 Dato: 01 Juli , 2013, 23:31 »
Jeg bor på landet, savner virkelig den mangfoldighed af sommerfuglearter og biller og valmuer og kornblomster i markerne der var da jeg var barn.

Det meste af det er der stadig, i en hvis udstrækning. Giver du dig selv tid til at se disse ting? Eller er hverdagen for travl? Jeg bor også på landet, mellem bønder med effektive landbrug. Jeg oplever dog stadig mange af de ting du synes at savne, selvom også min hverdag er travl.

Jeg havde en rigtig god oplevelse i går eftermiddags. Jeg kørte ind på min allé, og standsede bilen for at tømme postkassen. Foran mig, 8-10 m fremme, kommer en brud ud fra højre side af græsset (den øverste del af alléen er ikke slået endnu). Den stopper op i midterstykket, formentlig fordi den ser bilen, og piler så tilbage hvor den kom fra. Jeg standser motoren og sidder og kigger lidt. Mindre end et minut senere krydser den så alléen.

For at kunne nyde naturen er man nødt til at give sig tid. Naturen, på naturens præmisser.  :) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Tanker om foder
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2013, 23:48 »
Jow, jeg har tid, men er da flyttet til en anden landsdel siden barndommen, så måske den slags sommerhygge bare ikke er hjemmehørende her.  ::)

Er så heldig at have en gammel spejderhytte i fredskov med skovmår på loftet, ræv, grævling, egern og fasaner, ugler og spætter i nærheden, så jeg er osse klar over der findes vilde dyr derude endnu.  :D
Derfor synes jeg nu alligevel at landskabet og naturen har ændret sig rigtig meget og i en sørgelig retning. Måske det er knapt så slemt på sjælland?  ???
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tanker om foder
« Svar #11 Dato: 02 Juli , 2013, 00:00 »
Måske det er knapt så slemt på sjælland?  ???

Det tror jeg nu ikke. Landbrugende på Sjælland er blevet meget intensive (mangel på jord), og selvfølgelig koster det på naturoplevelserne. Men, hvis man giver sig tid, og har den fornødne interesse i disse (stadig) gratis glæder, så findes de endnu. Men man skal give sig tid.

Pudsigt nok tales der meget om at haren er i katastrofal tilbagegang (netop pga det mere intensiverede landbrug), men jeg ser nu ganske mange harer, både rundt min ejendom, men også på min daglige køretur gennem oplandet, inden jeg rammer motorvejen på min vej til Kbh. Det er dog mest mens afgrøderne er lidt kortere end de er netop nu, hvor vi hastigt nærmer os høstsæsonen.
Mvh
Erik Andersen

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Tanker om foder
« Svar #12 Dato: 02 Juli , 2013, 00:10 »
Harer så jeg nu osse 4 af i sidste uge, men egern og ugler mangler jeg flere af.  ;)
Tror måske nok at mænd mest ser pelsdyr?  ;D

Jeg kigger efter fantastiske grøftekanter, med et mylder af forskelligfarvede sommerfugle, de kulørte kornmarker med kornblomster og valmuer, jeg har godt tid og vil rigtig gerne vise min datter de ting som jeg selv synes er fantastiske, men det her kan jeg * ikke finde.  :'(
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Tanker om foder
« Svar #13 Dato: 02 Juli , 2013, 06:18 »
Mine kyllinger får startfoder frem til, at nogle af dem har været på udstilling. Derudover giver jeg en kanarieblanding fra starten. Jeg køber én sæk af det og skifter til en "Parakit Grov", når den er ædt.
De voksne høns får Møllerens "Fuld af Pep" og "Parakit Grov". Jeg har haft gode resultater med at bruge en blanding af kornsorter og olieholdige frø i stedet for rent korn som supplement til tilskudsfoderet. Det giver en god, glansfuld fjerdragt, og hønsene bliver sjældent for fede.
Jeg har også valgt foder efter, at jeg har én af de mindste racer blandt hønsene. Specielt kyllingerne kan bedre klare de små frø frem for hele korn af de normale kornsorter.
Min fodring er dyrere end en fodring med tilskudsfoder og korn eller med fuldfoder. Pt. bruger jeg konventionelt dyrket foder. Skulle jeg bruge øko-foder ville det være at gøre en lidt dyr fodring endnu dyrere.

Jeg så to harer, da jeg var ude at gå tur med hunden i går. Jeg synes selv jeg bor i et område med et smukt landskab, hvor korn- og rapsmarker er en del af glæden. Kører jeg blot nogle få km nord på har jeg nogle af Danmarks smukkeste kyststrækninger i Odsherred, hvad enten det er i retning af Nykøbing Sj. eller Sjællands Odde.

Offline Fr. Hønseløs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
  • Nu MED høns
Sv: Tanker om foder
« Svar #14 Dato: 02 Juli , 2013, 09:54 »
Øko, øko, øko og nul GMO.

Ok, jeg ved godt det er ret letkøbt at være hellig her. :angel:
jeg har lige nu kun tre dværg kyllinger, så jeg bliver jo ikke ruineret ligegyldigt hvad jeg giver dem. ;D
Jeg tror faktisk ikke på at hønsene lever bemærkelsesværdigt bedre eller at mine æg bliver meget bedre af økofoder. Men min frygt for de fuldstændigt uoverskuelige konsekvenser ved GMO byder mig at være en øko-freak.

Min far forskede i over 40 år i genetisk manipulation af prydsplanter og afgrøder og nævnte ofte at folk troede at man kan kontrollere GMO, men det er umuligt. Planters forplantning er som oftest insekt eller luftbåren og næsten uden kontrolmuligheder for os mennesker. Derfor vil der hurtigt komme blandinger mellem marker med GMO og alm. afgrøder/vejkantsukrudt og om 100 år (når vi måske lige har opdaget hvor skadeligt GMO er) har vi ikke længere GMO-frie afgrøder. :'(

Håber ikke jeg blev alt for dommedagsagtig til vores hyggelige forum.
God morgen alle sammen :)
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)