Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Høst" af foder til vinter.  (Læst 3513 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TrineD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
"Høst" af foder til vinter.
« Dato: 08 Juni , 2013, 19:39 »
Jeg er jo nybagt hønseejer og hele famile. Glædes over det som de fire frøkener og Herren giver os i vores dagligdag og de er ikke engang begyndt at give os æg endnu ;)

Nå tilbage til spørgsmålet kan man selv høste ting til vinterfoder?

Jeg tænkte hyben, hyldebær, mælkbøtter etc.
Jeg tænker noget tørring eller lign.

Jeg bor på 3,5 tdl så der er lidt af hvert her, selvom hønsene tilsyneladende foragter skvalderkål og brændenælder ligeså meget som resten af bestanden på matriklen (måske tørret smager det bedre?)

-Trine


Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: "Høst" af foder til vinter.
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2013, 21:47 »
Nu der er et jordstykke til rådighed, så kan der sås nogle 100 m2 til med Hvidkløver i renbestand, det er ikke ret arbejds krævende at høste af, når det først er etableret.
Her kan slåes i 1 til 2 cm længde med plæneklipper i løbet af sommeren til hønsene, samt til brug om vinteren. Afklippet hvidkløver presses sammen i sorte sække eller store spande med låg, og det vil ved hjælp af mækkesyre bakterier omdannes til ensilage som hønsene vil elske om vinteren.
NB: Hvidkløver indeholder (mest af alle alm. græsarter) meget protein, og det er protein der skal til for at der produceres æg.

Offline SanderEngsøe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: "Høst" af foder til vinter.
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2013, 13:22 »
Hva med solsikker og majs?

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: "Høst" af foder til vinter.
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2013, 23:58 »
Jeg har nogle år samlet hyben - jeg giver dem 30 min i en varm ovn for at slå kernerne ihjel, da jeg ikke ønsker hyben voksende i hele haven. Så i fryseren. Man kan vist også tørre dem - biblioteket har bøger om tørring. Hyldebær er også godt, slåen, surbær, rønnebær, paradisæbler, hvad man nu lige har adgang til.

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: "Høst" af foder til vinter.
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2013, 09:10 »
Vi fryser bl.a. pulpen/rester fra produktion ribs- og solbærsaft samt æblepulp fra mostfremstilling. Dette bruges så som vitamintilskud i løbet af vinteren - gerne blandet med diverse rester fra husholdningen.

Store mængder af grønkål er også en fantastisk vinterafgrøde til både mennesker og dyr :-)

Kom i tanke om en ældre tråd om græsensilage som måske kan inspirere til vinterfoder:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=13139.0

Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline TrineD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: "Høst" af foder til vinter.
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2013, 19:01 »
Har læst ensilage tråden, og har kendskab til ensilage produktion da det pt er det som laves på detmeste af vores jord (vi har udlånt jorden til en nabo), men ved også at skulle vi betale for at få maskiner til at lave wrap på samme jord, kan vi ligeså godt købe wrappen istedet. Da det vil kostedet samme eller mere at producere.

Når det så er sagt kan jeg sagtens finde på at lave plastposewrap manuelt selv, engang når vi ikke udlåner jorden mere, ligesom manuel fremstilling af hø heller ikke ligger fjernt (så meget arb er det heller ikke ved det).

Offline TrineD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: "Høst" af foder til vinter.
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2013, 19:04 »
Hov... Jeg overvejer at tørre nogle brændnælder, bynke, grønkål, mm. Hvad der nu falder for her i løbet af sommeren.

Jeg har et stort brændeskur med god gennemtræk, men tørt, hvor jeg vil spænde dels en "tørresnor" op og dels lave en ramme med trådnet, som det kan ligge og tørre på.

Så må vi se om damerne vil have det til vinter.

Offline Ilse B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 486
Sv: "Høst" af foder til vinter.
« Svar #7 Dato: 14 Juni , 2013, 12:45 »
Mine høns elsker vinterportulak, også den mest kræsne. Den sås om efteråret og er grøn hele vinteren. Den er også god til os mennesker  :laugh:.det skulle være den af alle planter der indeholder mest omega (nr?) olie.
Måske en ide til vinter.
Grønkål, rosenkål og porrer er også nemt  at have om vinteren.
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.