Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkbensmider på huden?  (Læst 4774 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Kalkbensmider på huden?
« Dato: 24 Marts , 2013, 14:38 »
Min silkehane er angrebet af kalkmider på huden.
Han har været behandlet flere gange med staldshock og efterfølgende madolie, siddepindende har fået lugtfri petroleum, alle høns er behandlet samtidigt, deres fødder ser ok ud, men han er sløj og har nogle flager der ligner arp på huden.
Er der fornuft i, at bade han med et lusemiddel til børn eller vil det bare genere hans hud?
Nogen der har oplevet problemet og løst det?  ??? ???
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kalkbensmider på huden?
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2013, 16:22 »
Har vi ikke det emne her, som vi er godt i gang med.  /o
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=31737.msg283334#msg283334

Det er nemmest at nøjes med et sted, ellers bliver det meget forvirret.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Kalkbensmider på huden?
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2013, 16:29 »
Jo, okay, men nu havde jeg jo så lige fået at vide det var kalbensmider, så derfor var det jo måske fornuftigt liige at lufte ideen med et utøjsbad, altså på trods af der ikke er noget synligt utøj på ham og jeg egtl. troede han måtte være forkølet igen.  ;) ;)
..Og altså heller ikke rigtigt noget synligt kalkbensmide angreb på fusserne..  :-\

Jeg lukker så denne!  ;) ;)

Argh, hvordan er det nu man sletter emnet??  :-[
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2013, 16:36 Fra tanjamaj »
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kalkbensmider på huden?
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2013, 18:49 »
Du kan ikke slette et emne, og det er jo heller ikke meningen, da de gamle tråde jo er med til at give oplysning om alverdens emner.


Hvis ikke der er levende lus på din hane, så er det jo ikke det der er galt.
Har de lus, så er lusene til stede på dem, hvorimod blodmider ikke lever på dyret, men kun belejre dem om natten, så der er jo forskel på hvilken slags utøj der er tale om...
Blodmider kan dræne et dyr helt, og især de der måske har et lavt immunforsvar.
 
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2013, 18:51 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Kalkbensmider på huden?
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2013, 19:13 »
Jeg har tidligere kigget under siddepinde, for at lure om der skulle være tegn på noget, kan intet se der, men da pindende er smurt ind i lugtfri petroleum, er det nok heller ikke et oplagt tilholdssted for mider.
Væggene er kalket i efteråret, men der har været mus i deres hus i vinter og det er der stadig.  :-\
Jeg vil liste ud og kigge ham efter med lommelygten igen i aften, ved ikke hvor store miderne er og om der reelt er nogen chance for at se hverken blodmider eller kalkbensmider.
Synes ikke det forekommer nogen god ide, at putte alle høns i bad med de temperaturer der er i øjeblikket, men måske bare at tage ham ind nogle dage til evt lusebad, ekstra varme og div. guf.
Er temmeligt i vildrede!  ???
Har lavet en omgang hønseguf, tænker at købe noget urtepencil osse imorgen, andre ideer til hvad man kan gøre, for at styrke ham modtages osse med glæde.  :)

Har fået læst mig frem til at nix-shampoo 1% osse er virksomt mod kalkben, så det må da forsøges..
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2013, 19:21 Fra tanjamaj »
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Kalkbensmider på huden?
« Svar #5 Dato: 24 Marts , 2013, 19:24 »
du kunne jo også bruge Doktor Dyr
istedet for at lade ham have det dårligt

men prøv med nogle pift at evt Loppemiddel til hundehvalpe/killinger under 8 uger gamle
eller stald Chok

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kalkbensmider på huden?
« Svar #6 Dato: 24 Marts , 2013, 23:44 »
Kalkbensmiden kan du ikke se, og den er ikke en synlig mide der kravler, men lever under lagene på benet, så  benene/løbene og tæer får løftet lagene, og der dannes kalklignende masse nedenunder, dem kan man komme til livs ved at sprøjte med chock, og så smøre godt med fedt på, så miderne ikke kan ånde,,, gentag hver uge til benene er glatte og fine igen, du kan bruge en børste så du kommer godt i det.

Blodmiderne er heller ikke nemme at se, men hvis ikke de er på pindendes underside, så kan du se dem i hjørnerne under loftet som sorte pletter som bitte små myre på væggen, når du lyser på dem fortrækker de.

Lus lever på dyret og kan ses som krible krable på huden, og lægger æg inde ved huden på bunden af fjerene, og ligner små flager på huden.

Han kan jo have orm eller anden tarmsygdom, men til sidst er det nok på tide enten at aflive ham, eller besøge dyrlægen... find gerne en der har forstand på fjerkræ
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Brahmsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 101
Sv: Kalkbensmider på huden?
« Svar #7 Dato: 25 Marts , 2013, 09:35 »
Jeg har i en anden tråd fortalt om min hane der havde kalkbensmider. Jeg prøvede alt behandling med diverse sprays og olier uden nogen virkning overhovedet. Jeg opsøgte derfor dyrlægen, som gav medicin i næbbet, og dette skulle gentages efter 10 dage. Dette hjalp, og nu har hans høner også fået en kur.
Jeg ved ikke om jeg har en speciel hård stamme af mider, der ikke kan udryddes ved de givne råd, eller om jeg bare trods de bedste intensioner har gjort noget galt. Men jeg foretrækker én god behandling én gang for alle, og så kan jeg og hønsene nyde livet fremover uden gener og bekymringer  ;D

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Kalkbensmider på huden?
« Svar #8 Dato: 25 Marts , 2013, 09:49 »
Jeg har i en anden tråd fortalt om min hane der havde kalkbensmider. Jeg prøvede alt behandling med diverse sprays og olier uden nogen virkning overhovedet. Jeg opsøgte derfor dyrlægen, som gav medicin i næbbet, og dette skulle gentages efter 10 dage. Dette hjalp, og nu har hans høner også fået en kur.
Jeg ved ikke om jeg har en speciel hård stamme af mider, der ikke kan udryddes ved de givne råd, eller om jeg bare trods de bedste intensioner har gjort noget galt. Men jeg foretrækker én god behandling én gang for alle, og så kan jeg og hønsene nyde livet fremover uden gener og bekymringer  ;D

 /o

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Kalkbensmider på huden?
« Svar #9 Dato: 25 Marts , 2013, 10:32 »
Har snakket med min dyrlæge, som var sød at komme med lidt gode forslag.  :)
..Derudover var han så nødt til at henvise til en produktionsdyrlæge, pga div. love og regler.  ::)
Vi snakkede lidt om et middel der hed noget i stil med Ivometin, er det det du har fået Brahmsen?

Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Brahmsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 101
Sv: Kalkbensmider på huden?
« Svar #10 Dato: 25 Marts , 2013, 10:40 »
Jeg er ikke helt 100 på navnet på medicinen :o
Men det doseres med 1 mikrogram pr høne, og der er tilbagehold på slagt og æg i 70 dage.
Ja, min dyrlæge siger også, at der ikke er mange dyrlæger der vil behandle høns, da det er et konsumdyr, og derfor er der mange regler, love og paragraffer dyrlæger skal overholde, hvis alt skal være helt korrekt ;)
Dette gør det besværligt for både dyrlæge og hønseejer, hvis der findes sygdomme osv. i en flok. Der skal indberettes osv. til forskellige instanser og udfyldes skemaer til højre og venstre  :o

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Kalkbensmider på huden?
« Svar #11 Dato: 25 Marts , 2013, 10:40 »
Ivomectin er et bredspektret utøjmiddel der tager alt fra benmider til indvoldsorm. Tidligere var midlet en del af drop af lop fra America, men er forbudt nu uden recept. Bemærk at der er tilbagehold på æg og kød. Men det er MEGET effektivt!
« Senest Redigeret: 25 Marts , 2013, 10:42 Fra Helle Enevoldsen (josefineamanda) »
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Kalkbensmider på huden?
« Svar #12 Dato: 25 Marts , 2013, 10:45 »
Skal jo nok behandle hele banden, 3 ligger derude og ruger pt, have kalket og desinficeret huset i samme omgang, så jeg vil nok lige forsøge mig med et nix bad og frontline spray (dyrlægens forslag.) før jeg kaster mig ud i den sag med produktionsdyrlæge og heftig medicin.  :-\
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)