Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opbevaring af rugeæg  (Læst 20216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Opbevaring af rugeæg
« Dato: 02 Februar , 2008, 19:45 »
Jeg er begyndt at samle rugeæg, har nu et problem, jeg har læst at de skal opbevares ved 10-15 grader, det tætteste jeg kan komme er mit badeværelsesgulv men her er 16,1 grad, hvad sker der ved det ???
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Opbevaring af rugeæg
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2008, 19:54 »
Det sker der ikke så meget ved, jo varmere æggene står jo mere vædske fordamper der fra æggene. Men tænk på naturen, en høne kan jo heller ikke garantere 10-15 grader mens hun samler æggene samme til en redefuld. Det er blot det mest optimale at der er ca 10-15 grader.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Opbevaring af rugeæg
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2008, 19:59 »
Ha ha der sker det , at hvis du sætter dem på dit badeværelsesgulv med den temperatur ja så starter du rugningen, langsomt men sikkert, og jeg er ret sikker på at hvis du gemmer dem der i 10 dage og så sætter dem i rugemaaskinen, så kl´ækker der muligvis nogle få meget tidligt, eller nej det kan eg egentlig ikke gennemskue,,,, de må hellere stå for koldt end for varmt, og jeg har da ruget på æg der har stået i køleskabet og fået fine kyllinger ud af det, bare ikke så mange som ellers
Det bedste er et koldt rum kælder fyrrum el. lign,,, ellers må du tale med den stedlige købmand og spørge om du kan sætte en bakke rugeæg i på hans øl lager  :P
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Opbevaring af rugeæg
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2008, 20:30 »
Køleskab fraråder de fleste. Jeg har dog også prøvet at sælge æg fra køleskabet og ikke fået klager efterfølgende af de solgte æg.
Et godt råd ved opbevaring af æg er at de vendes dagligt. Entet ved at de lige på siden, eller sættes i en ægbakke og vigtigt er det at det er med den spidse ende nedad. Hvis den butede ende hvor luftblæren er vender nedad vil den presse hinden langs sidere i æget og dette vil under rugningen påvirke fordampningen fra æget.
Bakken stilles på skrå hævet 10-15 cm i den ene side. Den vendes så en halv gang dagligt til ægene sættes til rugning. Denne metode bruger de fleste, men ingen regel uden undtagelse.
Bjarne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Opbevaring af rugeæg
« Svar #4 Dato: 02 Februar , 2008, 23:30 »
Jeg opbevarer også mine rugeæg som Bjarne beskriver. Men jeg har også både ruget kyllinger ud af æg fra køleskabet og af æg der har stået ca. 22 grader varmt og der har ikke været nogen problemer. Så konklusionen må jo være at det ikke skader at opbevarer æggene "korrekt" men at de rent faktisk ikke er så sarte som mange går og mener (eller tror).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Opbevaring af rugeæg
« Svar #5 Dato: 08 Februar , 2008, 22:56 »
Hej! Jeg bruger at stille æggene i en bakke på en klods i den ene ende for som nogle her også skriver at de kan ligge halvvejs ned. og så temp. omkring 12 grader. Men jeg har solgt æg fra kælder og køleskab for nogle år siden til en mand. der absolut ville købe dem. og han fik også en del kyllinger ud af det. Så... meget kan lade sig gøre.
Se evt. min hjemmeside. 
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2008, 23:09 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Opbevaring af rugeæg
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2008, 23:56 »
Den tempratur der er optimalt for et æg må være den tempratur de ville ligge i under naturlige forhold. Her må det være den tempratur jorden har i naturen i den periode der er yngleperioden, som ofte er om foråret når der ikke er frost mere.
Nu ved jeg godt at nogle vil sige at høns ikke lever i naturen. Dette er ikke rigtigt da der findes Sonar høns og Bankiva der lever i naturen i troperne.
At de skal vendes dagligt skyldes at fasaner mm. i naturen besøger reden hver dag for at ligge et æg og samtidig vender ægene.
Krokodille og skilpade æg har åbenbart ikke dette behov da de graves ned og ikke kan vendes på samme måde som hos fugle.
Ja naturen er forunderlig.
Bjarne.