Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd  (Læst 121055 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #90 Dato: 17 Januar , 2009, 09:57 »
Ja det kunne da godt læses  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #91 Dato: 17 Januar , 2009, 11:24 »
Jeg tror da vist at vi skal have installeret en lup på forum  ;D ;D
Hilsen Susanne

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #92 Dato: 17 Januar , 2009, 13:22 »
Mine øjne overlevede  ;D

Søde er de og fine fjer på fusserne. Men farver har jeg ikke meget idé om.
Hilsen Susanne

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #93 Dato: 17 Januar , 2009, 13:59 »
Er de stribede? Det siges, at stribede kyllinger har en plet i nakken.

Ellers er mit bud, at de er sort sølvbrystede.

Og forøvrigt, til mit forsvar, så kan jeg se to ting, der er værd at fokusere på, når man skriver et indlæg. Det ene er nemhed og bekvemmelighed, det andet er glæde. Og ved begge ting kan der - og bør der - både tages hensyn til skriveren og læseren, således at nemhed i skrivningen ikke gør forståelsen mærkbart sværere.
Sådan som jeg skriver er det godt nok knap så nemt at skrive, men dog nok så nemt at læse, og det er desuden en stor glæde for mig at skrive og læse noget, der står i et fyldigt og forståeligt sprog.

PS: Det er altså ikke svært at fremhæve sine pointer med kursiv. Det er til gengæld langt sværere at misforstå.
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2009, 14:12 Fra M. Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #94 Dato: 22 Januar , 2009, 11:11 »
Her kommer min anden hane, Gilbert. Følger han standarten?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #95 Dato: 22 Januar , 2009, 20:58 »
NB : Der arbejdes for øjeblikket også på at fremavle en ( Rød Tværstribet og en Gul Tværstribet i Sabelpot ) så det vare nok ikke så længe før Sabelpot racen kravler op i super ligaen hvad angår antal af farver og tegnings varianter.

Med sportslig hilsen Lugovets.
Siges der noget om, hvordan de ser ud? Det ville jo være fantastisk flot med almindelig tværstribet, bare med guld i stedet for hvid, men jeg ved ikke, om jeg er så optimistisk. Sagen er nemlig den, at min bror har tænkt sig at frembringe nogle gule tværstribede Wyandotter, og at jeg har bildt ham ind det kun ville tage fire generationer plus det løse. Det var, hvad Flemming Schiøtte skrev, og jeg har endnu ikke læst noget, der modsagde ham.
Så er det bare, at det ville være rart at vide, hvordan de kom til at se ud...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #96 Dato: 27 Januar , 2009, 20:40 »
Citér
Sort Tværstribet
Ikke hvid tværstribet? Det, jeg forstår ved gul tværstribet er sort/gul tværstribet, og jeg går ud fra, at det vel mest handler om at avle sølvfaktor om til guldfaktor.

Grunden til, at det skulle være nemt, er at både tværstribning og guldfaktor er kønsbundne, og at udfaldet derfor er nemt at forudsige, ligesom det - ifølge mine beregninger - ville være pærelet at skaffe blodfornyelse. Er gul tværstribet med sort og gul farve? Eller er den brungul med hvidgule striber?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Jens Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #97 Dato: 28 Januar , 2009, 10:55 »
Hej magnus

Angående den gul tværstribet wyandot, jeg går ud fra det er i i dværg, så er den anerkendt i tyskland, og finderes flere steder derned. der er også enkelte der har dem herhjemme, men da de ikke har været udstillet i flere år, så skal de fremvises på landsudstilingen igen, for at blive anerkendt. Så de kan laves hurtigere end 4 generationer :)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #98 Dato: 28 Januar , 2009, 14:40 »
Laves: nej. Fremskaffes: ja.
Jeg kommer til at vise min bror dette billede. Tak skal du have.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #99 Dato: 29 Januar , 2009, 17:32 »
@ Lugovets
Det er altså nogen utrolige fine billeder du får lagt ind.
Og sikke en viden om høns <M..
Bare et skulderklap fra en "Amatør"

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #100 Dato: 29 Januar , 2009, 18:16 »
@Jan R der er jeg meget enig, og hvor er det godt at vi andre kan lære noget  <M
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #101 Dato: 06 Februar , 2009, 21:40 »
Hej igen Magnus.

Desværre er Flemming Schiøtte ikke i blandt os længere, men jeg tror rent faktisk at han har fortalt dig at en normal Sort hvid Tværstribet eller Gøge spættet kan fremstilles på fire generationer plus det løse som du skriver ?.

Det stiller sig noget anderledes med at fremstille Gul hvid Tværstribet eller Rød hvid Tværstribet, hvor der er anvendt  Sort hvid Tværstribet hane  på Gul eller rød høne, hvor Gul vil være dominant over sort eller ressisiv ? hvorved man så får Gul hvid Tværstribet eller Rød hvid Tværstribet efter denne paring samt Sort hvid Tværstribet med arvelighed for Gul eller Rød.


De bedst tegnede af disse ungdyr bliver efterfølgende tilbage krydset på ensfarvede Røde eller Gule dyr igen , hvorved en stor procent del af dette afkom vil blive Gul hvid Tværstribet eller Rød hvid Tværstribet eller Gøge spætet i Rød eller gul..

Som du kan se skal frem og tilbage krydsning foretages indtil flere gange for at stabilisere farven og tegningen på dyrene.

NB : Hos os er vi så heldige at have nogle Perlegrå hvid Tværstribede som er særdeles velegnede til at fortynde og rense stort set Alle farver, hvor ved den  Røde eller Gule farve bliver lysnet og renset for sorte nister eller urenheder i tegnings farven.

NB : At fremavle Blå hvid Tværstribede er ikke det helt store problem sålænge man har gode ensfarvede spalt blå dyr til rådighed.

Med Sportslig hilsen Lugovets.
Det var mig desværre aldrig forundt at tale med Flemming Schiøtte i egen person, så jeg kan ærgre mig over, at jeg ikke har mere til rådighed af hans skrivelse end jeg har.

Teorien om de gule tværstribede høns har jeg fra denne PDF-fil:
http://www.hadstenfjer.dk/php-files/downloads/arvelighed.pdf
Under "Kønsvisende krydsninger og racer" står der noget om legbarfarven og hvordan den blev skabt. Desuden står der - klart og utvetydigt - at man ville kunne bruge nøjagtig samme avlsprogram til at skabe en gul hvidstribet Plymouth Rock ud fra allerede eksisterende gule og tværstribede. Det er præcis det, jeg snakker om.

Gul hane + Tværstribet høne -> Tværstribede hanekyllinger, sorte hønekyllinger.
Nævnte hanekylling + Gul høne -> ca. 1/4 Gul tværstribede, hanerne dog med anlæg for ustribet.
Gul tværstribet +Gul tværstribet -> 50% høner gul tværstribet, 100% gul tværstribede haner, deraf halvdelen renavlede.
Renavlet gul tværstribet hane + Gul tværstribet høne -> Gul tværstribet.

Den 4. generation bliver alle kyllinger altså gulstribede, forudsat at alt forløber som planlagt.
At stribningen i første omgang bliver uens og grov, det er vel en anden sag... Af samme grund håbede jeg at kunne blodforny fra de tværstribede, som jo vitterligt har stribningen som den skal være. Nu er jeg bange for, at det bliver mere svært. Det må vi jo se på.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Glenn

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 1
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #102 Dato: 11 August , 2009, 00:52 »
Hei følger denne standarden?

Offline Helle Ludvigsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
  • Chabo
Sv: Dansk Fjerkræ Forums bedømmelses tråd
« Svar #103 Dato: 11 April , 2010, 23:18 »
Hvid gul tværstribet Wyandot /o gid de dog fantes i store <+
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Australoprs - hvilken er bedst
« Svar #104 Dato: 05 November , 2010, 19:44 »
Jeg har 4 Austalorps haner gående og overvejer at beholde den ene. I så fald kan det jo lige så godt være den pæneste. Jeg tænkte derfor, at der sikkert er nogle herinde, som kan hjælpe mig med at udpege/fravælge og påpege styrker/fejl og mangler. Jeg ved godt at det ikke er det samme at se på et billede, som at stå med kræet i hånden, men jeg prøver alligevel. Jeg skal måske lige nævne at de er ca. 20 uger

første hane kommer her  :)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)