Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Problemer" ved Engelsk Araucana  (Læst 15469 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
"Problemer" ved Engelsk Araucana
« Dato: 29 Januar , 2013, 11:59 »
Den Engelske Araucana er en forholdvis ny race i Danmark. Den blev optaget i den Skandinaviske Fjerkræ Standard i 2011, da den blev fremstillet på LU 2010. Den er indtil videre godkendt i farven perlegrå.

Den kommer fra Peru og Chile og er indført til England i 1930. Og adskiller sig fra Araucana ved at have hale og top.

Der er efterhånden en del af dem rundt om i landet og der er heldigvis også nogle seriøse avlere, som vil og kan avle og forbedre racen.

En Engelsk Araucana skal have en lille uregelmæssig ærtekam, top og 3-delt kind- og hageskæg, løbsfarven er mørk olivengrøn til grå- desværre ses der mange dyr som mangler top eller skæg eller endda begge dele og dyr med enkeltkamme eller meget deforme og store kamme og ikke mindst gule løb(ben). Alt dette hører til under grove fejl.

Ved farven perlegrå ses der også tit et gullig eller messing farvet overfarve især ved hanerne, dette er heller ikke særligt ønskværdigt. Ligeledes kan fjerstrukturen ved perlegrå være meget dårlig.

Et andet problem  er at der kun findes få seriøse avlere og at de fleste dyr oprindeligt stammer fra samme opdrætter. 
« Senest Redigeret: 29 Januar , 2013, 12:04 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2013, 18:59 »
Ja, det er svært når England ikke rigtig vil lukke op for eksporten. Men jeg er frisk på at få rugeæg derovre fra, hvis nogen kender nogen :-)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2013, 18:46 »
Jeg kan godt se at det er et problem at få helt nyt blod. Og jeg ved ikke hvor meget Gunni nåede at få hjem inden hun desværre gik bort. Men os som har de Engelske må bare prøve at avle på de bedste og få ravlet luget væk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Egon Lund Nielsen

  • Bruger
  • Indlæg: 86
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2013, 00:41 »
Jeg ville faktisk gerne se billeder i flere vinkler af nogenlunde korrekt høne og hane.
mvh Egon Lund

Offline Egon Lund Nielsen

  • Bruger
  • Indlæg: 86
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2013, 00:43 »
Findes Engelsk Araucane i både stor og dværg ?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #5 Dato: 31 Marts , 2013, 16:39 »
Det gør den vist,  men jeg tror ikke at dværg udgaven er kommet til Danmark.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #6 Dato: 05 April , 2013, 14:17 »
Hej Lene
Først vil jeg skrive at min mor og jeg arbejde meget tæt sammen om de Engelske Araucana, vi havde 3 stamlinier, en arbejde vi på at få de blå ud af.

Anita ved Århus har den ene, Peter på sjælland har den anden og den sidste solgte jeg sidste år til vejle samt toppeklubbens formand har fået den sidste Lavendel stamme så den kunne forblive renracet, så I har 3 linier at arbejde med og kan mageligt dele avlsdyr uden at de bliver indavlet.

Til Egon
Ja, de findes også i dværg og jeg havde 3 høner sidste år, men fik ingen hane, så jeg har solgt dem, de er vældig søde, dog har de den ulempe at de ofte får/har kraniebule.

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #7 Dato: 10 April , 2013, 21:19 »
Jeg undre mig lidt over avlstamerne, da jeg i 2011 købte en avlsstamme af gunni ?  Eller misforstår jeg det med de tre stammer ? Så i mit hoved skulle der være 4 stammer i dk.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #8 Dato: 10 April , 2013, 22:14 »
Malena: det her er blot gætteri..men kunne det tænkes, at Viben mener, at de havde tre avlslinier..og du har blot købt en stamme fra én af disse linier?!?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #9 Dato: 11 April , 2013, 06:41 »
Helt sikkert det Mette :-) har lige kikke alle mine mails igennem fra den gang og der hedder det avlspakke. Jeg ved der ikke var tvivl om at de skulle bruges til avl og hanen havde været på udstilling. Nu havde det været dejligt at vide hvilken linje de er ud fra... Så jeg kunne forny min stamme .

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #10 Dato: 15 April , 2013, 14:31 »
Hej Malena

Det kan jeg svare dig på, du købte høner af en stamme, mener de var efter Ella (welsh) og hane linien var fra pipinegges.
Så du har det som hedder en avlspakke, hvor du uden problemer kan parre hane til høner.

Vi har fået rugeæg fra 4 steder i England og det ene sted fik desværre stjålet alle deres avls dyr, det er derfra at vi har vores vildfarvet og sorte samt en lavendelfarvet hane  som blev brugt til Ella fra welsh, og gølla vores tværstribet de/den sorte bar dog også lavendelfarven og den blev så brugt til dem fra pipinegges, men værst af det hele var at det var der fra vi fik æg i anden omgang og fik desværre også avlsdyr som havde pudekam og samme sted som Johanne også købte rugeæg fra.
Vi valgte dog for at få nyt blod at tage dem som ikke fik pudekam og sælge de som fik pudekam som havehøns.
Et andet sted fik jeg silkeæg og det viste sig at de havde også Engelske Araucana både i stor og i dværg.

Så der er 4 linier i Danmark, og vist I kan samarbejde, jer som har købt de avlspakker, vil I ikke lave super indavl, men der skal nok snart (2-3 år) noget nyt til, komme min vej forbi England så skal jeg nok kikke efter avlsdyr/rugeæg.  /o

Mvh Viben

P.s er dog lidt skuffet over at ingen kunne præsterer at vise en hane og en høne frem på LU 2012  >:( Derfor afleverede jeg kvit og frit de sidste lavendel/perlegrå araucana til toppeklubben så de tager vare på at der vil komme på LU næste år.
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #11 Dato: 15 April , 2013, 17:32 »
Tusind tak for svaret Viben. Noget jeg kan bruge :-) og ja jeg påtænker en tur til England for at få nyt blod, hvornår ved jeg ikke lige.
Jeg vil prøve at få godkendt de sorte i år, var temmelig uheldig med de hvide sidste år hvor de skulle ha været godkendt. Men de døde hend af vejen. I år ser det heldigvis bedre ud. Jeg udstillede på roskilde sidste år og skal i år også med de grå. Og udstillede i lokalklubben i 2012, der blev min høne udstillingens bedste høne og fik vandrepokalen, så lidt prøver jeg da ::)

Offline Egon Lund Nielsen

  • Bruger
  • Indlæg: 86
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #12 Dato: 16 April , 2013, 18:47 »
"Til Egon
Ja, de findes også i dværg og jeg havde 3 høner sidste år, men fik ingen hane, så jeg har solgt dem, de er vældig søde, dog har de den ulempe at de ofte får/har kraniebule "

Der er jeg lidt dum - hvad er kraniebule ?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #13 Dato: 16 April , 2013, 23:21 »
Kraniebue er en forhøjning på kraniet, som gør at toppen bliver endnu større på de høns der har top, som Paduaner og Toppede Hollændere. Hvis de ikke har fjertop, men kraniebue alligevel får de stritfjer oven på hovedet som La Fleche, Breda og Eulenskæghøns.

Kraniebue kan have den ulempe at hvis den sidder forkert bliver udsynet dårligt og dermed kan hønen/hanen ikke se ordenligt og nogle gange slet ikke.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hrhanegal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: "Problemer" ved Engelsk Araucana
« Svar #14 Dato: 14 Oktober , 2013, 16:38 »
Hej,

Jeg ved godt det ved, at være længe siden denne tråd/emme er blevet oprettet :)

Men jeg har besluttet at jeg ikke " behøver" mine 3 engelske Araucana høner hvis der er nogen af jer "seriøse :) " Engelske Araucana folk der kan bruge dem til noget. De er fra den Stamme som Viben taler om længere oppe i tråden ( Den sidste Lavendel/Perlegrå farvede stamme som toppeklubbens formand har fået)

De er ca. et år gamle..

Hvis i kan bruge dem vil jeg gerne evt. Bytte med en enkelt eller to andre i perlegrå/ el. sort
Da jeg stadig har dem for de turkise æg, og her gør det ikke noget hvis de mangler en tå, har forkerte træk el ligende :)
Der kan evt. også godt byttes med en Kobber Maran..

Men sig til hvis i kan bruge dem, ellers beholder jeg dem bare selv :)

Ps. jeg kunne ikke finde ud af og få billeder ind her men skriv mig en besked, så skal jeg gerne sms nogle billeder.

Vh. Joan