Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: orm igen igen :(  (Læst 17669 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: orm igen igen :(
« Svar #30 Dato: 22 Januar , 2013, 16:23 »
Hej

Jeg vil helt sikkert afprøve saltsyre kuren da medicinen kun har meget ringe virkning. og der er 30 dage tilbagehold på æg :(

Ved i om der er noget med saltsyren ??? Hvis det bare ændre surheds graden i mavsen og i tarmen er der så noget problem i at spise æggene ??


/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: orm igen igen :(
« Svar #31 Dato: 22 Januar , 2013, 17:03 »
jeg ville spise æg med største velbehag, hvor lang tid havde du imellem dine behandlinger og kan du ha fundet døde orm anden gang

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: orm igen igen :(
« Svar #32 Dato: 22 Januar , 2013, 20:01 »
Der findes jo også forskellige slags indvoldsorm. Nogen præperater er effektive mod flere slags orm, hvor andre kun virker på få typer orm.

Testede dyrlægen hvilke orm der var tale om?

Fik du et bredspektret ormemiddel, eller?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: orm igen igen :(
« Svar #33 Dato: 22 Januar , 2013, 20:27 »
Hej

Der er gået ca 1½ måned fra de fik kuren til jeg slagtede og fandt ormene.

Han testede ikke så vil tro at det har været bredspektret men jeg ved det faktisk ikke.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: orm igen igen :(
« Svar #34 Dato: 22 Januar , 2013, 22:32 »
Det er typisk spolorm man finder i hønsetarmen. De kan sikkert også have feks bændelorm, men disse hager sig fast til tarmen og jeg tror ikke man umiddelbart vil få øje på dem medmindre man ligefrem renser tarmen for dens indhold og ser hvad der evt sidder fast på indersiden.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: orm igen igen :(
« Svar #35 Dato: 22 Januar , 2013, 22:41 »
Nyklækkede orm må være iøjnefaldende små..........og dermed til at kende fra ældre orm.

Mennesket er også et dyr - og hyppigheden af ormeangreb blandt mennesker faldt dramatisk, da man holdt op med at gøde køkkenhaven med latrinen. Trods gulerødder, der kun bliver tørret på et ærme midt i køkkenhaven, salat, persille etc. fra egen have, madpakker, der bliver spist i det frie o.s.v.

En del orm er artsspecifikke. Når jeg kikker på billeder af orm fra høns, tænker jeg, at dem kan der ikke være mange af i en gærdesmutte eller musvit, uden at de bliver kildret under hagen af dem. Er der nogen, der ved, om  "hønseorm" er "fælles" for alle fugle og/eller nogle dyrearter?

Men - jeg har ikke skåret tarmen op i dens fulde længde, når jeg har slagtet. For sjovs skyld vil jeg gøre det de næste gange jeg slagter & checke for orm, jeg er da så spændt på om jeg har ret i postulatet, at mine høns ikke har orm.Fortsættelse følger senere på året ::)

Nu skal man selvfølgelig være lidt kritisk med noget af den information visse 'publikationer' bringer til torvs. Men hvis blot 10 pct af det nedenstående artikel indeholder er korrekt vil du måske føle trang til enkelte små redigeringer i dit indlæg.  ;) ;) Og det er der selvfølgelig plads til. ;D

Puha - jeg orker næsten ikke at tænke på hvor mange orm der findes og i hvilke mængder i de forskellige levende organismer. Der er helt klart alt for mange 'snyltere'.

http://ekstrabladet.dk/vrangen/article1899196.ece
Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: orm igen igen :(
« Svar #36 Dato: 22 Januar , 2013, 22:58 »
Stakkels edderkop....
Men mit væsentligste budskab var, at hvis man vil kontrollere om en behandling virker, må man kunne se forskel på om de gamle orm har overlevet, de er jo store,  eller om det er nyklækkede orm, som nødvendigvis må være bittesmå.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: orm igen igen :(
« Svar #37 Dato: 22 Januar , 2013, 23:05 »
Men mit væsentligste budskab var, at hvis man vil kontrollere om en behandling virker, må man kunne se forskel på om de gamle orm har overlevet, de er jo store,  eller om det er nyklækkede orm, som nødvendigvis må være bittesmå.

Helt enig.
Og det skal Kenneth naturligvis være opmærksom på når han tester saltsyrekuren.

Du skrev at æggene klækkede efter 28 dage. Er det 28 dage efter de er indtaget af en 'vært'? Jeg formoder umiddelbart at æg der er 'lagt' i miljøet vilk ligge i dvale til de indtaget af en potentiel vært. Eller??
Mvh
Erik Andersen

Offline Torbjørn Nielsen

  • Bruger
  • Indlæg: 30
Sv: orm igen igen :(
« Svar #38 Dato: 22 Januar , 2013, 23:11 »
Undskyld - men det lyder lidt som om, at når man har givet en kur mod orm så er problemet løst, som der er flere der har skrevet, findes der jo kim til orm alle steder hvis vores høns går ude, de vilde fugle kan også have orm, jeg har f.eks mange fasaner i haven, hvem siger at de ikke har orm ?
Derfor er en kur med saltsyre ikke noget man kun gør en gang og så er problemet løst. Jeg giver salt syre i vandet en gang om ugen og det er for at forebygge mod orm, forkøelse kocidiose med mere.
Bændelorm kan desvære også ses når den bliver stor nok, her er jo tale om en helt anden type orm, der er normalt kun en og den kan have en tykkelse på ca. 10 mm og blive flere meter lang hvis der ellers er plads nok inde i dyret, hvis ikke hænger den ud af endetarmen, ses heldigvis ikke ret ofte hos fjerkræ men kan forekomme.
Hvis man bruger saltsyre i vandet og f.eks smider vandet ud på jorden, vil I se at regnormene heller ikke bryder sig om saltsyrt vand, de kommer op af jorden meget hurtigt, til stor fornøjelse for hønsene.
Torbjørn
Yokohama stor hvid & rødsadlet
Legbar dværg
Rødsadlet og Guld farvet dværg Italiener
Orpington dværg sort

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: orm igen igen :(
« Svar #39 Dato: 22 Januar , 2013, 23:21 »
@ Thorbjørn

Helt enig omkring løsning af problemet.

Saltsyrekuren (hvis den virker), virker her og nu, men hønsene samler nye orm/æg op allerede dagen efter at man er færdig med kuren. Og disse orm vil naturligvis 'slå sig ned' i hønsenes tarmsystem.

Dette er i sig selv imidlertid ikke et problem. Alle dyr har orm. Jeg gentager det lige for at sikre at alle har set det  ;) - alle 'dyr' har orm. Problemet opstår kun hvis et dyr af andre årsager bliver helbredsmæssigt svækket, så ormetrykket pludselig bliver for stort.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: orm igen igen :(
« Svar #40 Dato: 23 Januar , 2013, 07:39 »
 ang. salt syre bruger jeg det oss i naturen til myrebekæmpelse, ved mine bikasser, 5 l afliver en stor myretue

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: orm igen igen :(
« Svar #41 Dato: 03 Marts , 2013, 00:34 »
Da jeg nu på et tidspunkt påstod, at mine høns ikke havde orm - men aldrig havde klippet hele deres tarm op ved slagtning- måtte jeg jo gøre netop det, da jeg i går slagtede 2 haner. De havde ganske rigtigt ikke skyggen af orm.

Og jeg gør ikke spor for det - lige ud over at være lidt hysterisk med ikke at fodre dem oven i deres egen afføring.

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: orm igen igen :(
« Svar #42 Dato: 03 Marts , 2013, 09:09 »
En af mine høns havde hvad der lignede lyse sandkorn i afføringen, tænkte at det måske var en form for ormeæg efter at have læst tråden her. Jeg købte saltsyre og de fik det i vandet en uges tid og der har ikke været noget at se siden.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: orm igen igen :(
« Svar #43 Dato: 03 Marts , 2013, 20:29 »
En af mine høns havde hvad der lignede lyse sandkorn i afføringen, tænkte at det måske var en form for ormeæg efter at have læst tråden her. Jeg købte saltsyre og de fik det i vandet en uges tid og der har ikke været noget at se siden.
Du kan ikke se ormeæg med det blotte øje, de er så små, at der skal anvendes mikroskop. Jeg ville aflevere en afføringsprøve hos dyrlægen og bede dem undersøge for ormeæg. Man slemmer afføringen op i en flotationsvæske og lader dette stå i ca. 10 minutter med et objektglas som låg, der rører ved væsken. Ormeæggene stiger til vejrs og klæber til objektglasset, som så kan mikroskoperes.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Regnar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: orm igen igen :(
« Svar #44 Dato: 04 Marts , 2013, 10:40 »
For mig syntes det som en håbløs opgave. I min hønsegård og have kommer der fasaner, tyrkerduer, skovduer + diverse andre fugle og dyr. Så så lang tid hønerne har det godt så må de klare det som de nu kan, jeg skal jo ikke spise ormene.