Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: orm igen igen :(  (Læst 17670 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: orm igen igen :(
« Svar #15 Dato: 20 Januar , 2013, 20:55 »
Til jer der giver hønsne saltsyre i drikkevandet.
Hvor ofte gør i det? Når der er dårlige klatter, pr. interval eller??
Når de så har fået saltsyrekur i 5-7 dage, hvordan ved i så det er slut med orm?
Kan alle fjerkræ tåle kuren?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Susanne

  • Gæst
Sv: orm igen igen :(
« Svar #16 Dato: 20 Januar , 2013, 21:18 »
Jeg mener, der har været sået meget stor tvivl om det med saltsyren.

Jeg har ledt efter tråden, men kan ikke finde den igen.

Jeg ved ikke hvad der er rigtigt eller forkert- vil bare nævne, at ikke alle tror, den er hverken gavnlig eller ormedræbende!

Jeg leder lige videre!

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: orm igen igen :(
« Svar #17 Dato: 20 Januar , 2013, 22:13 »
så vidt jeg ved har forskning vist at tarmens ph værdi kan spille en rolle for ormetrykket, nogle hønserier, begyndete at fodre med grøntfodder, for at andre tarmes ph værdi, så hvis de går ude på græs er det jo ikk sikkert det har nogen effekt, jeg er begyndt at skære nogle tarme op når jeg slagter, og har aldrig set en orm

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: orm igen igen :(
« Svar #18 Dato: 20 Januar , 2013, 22:27 »
Når de så har fået saltsyrekur i 5-7 dage, hvordan ved i så det er slut med orm?

Vi skal lige prøve at holde skidt for sig, og snot for sig.  ;D ;D

Det er ALDRIG slut med orm. Alle dyr får det/har det, og lever fint med det, i en naturlig balance. Problemerne opstår hvis dyrene af en eller anden grund svækkes af andre ting, for så bliver der basis for at ormene 'får overtag'. Disse tilfælde klassificeres som 'for højt ormetryk'. Og når det sker vil ormene belaste dyrene yderligere og dyrene vil blive underernærede og mere syge.

Jeg mener, der har været sået meget stor tvivl om det med saltsyren.

Jeg har ledt efter tråden, men kan ikke finde den igen.

Jeg ved ikke hvad der er rigtigt eller forkert- vil bare nævne, at ikke alle tror, den er hverken gavnlig eller ormedræbende!

Jeg leder lige videre!

Hvis du søger på Cola eller Coca Cola burde ihvertfald én af de tidligere tråde komme op. Og det er den slags tråde der er med til at skabe 'tvivlere'.
Cola er 'basisk' ift det naturlige syreindhold i maven, og har derfor selvfølgelig den modsatte effekt af saltsyre som gør maven mere sur.

@Stella
Glem alt om at forsøge at skabe et ormefrit miljø. Det lader sig ikke gøre hvis hønsene har adgang til at komme ud. Alle de vilde fugle har helt sikkert også orm, så hver lille klat de dropper i hønsenes 'miljø' er potentielle smittekilder.

 
Mvh
Erik Andersen

Susanne

  • Gæst
Sv: orm igen igen :(
« Svar #19 Dato: 20 Januar , 2013, 22:33 »
Hvis du søger på Cola eller Coca Cola burde ihvertfald én af de tidligere tråde komme op. Og det er den slags tråde der er med til at skabe 'tvivlere'.
Cola er 'basisk' ift det naturlige syreindhold i maven, og har derfor selvfølgelig den modsatte effekt af saltsyre som gør maven mere sur.


Ja, jeg har læst en del tråde igennem nu, og der er ihvertfald overvejende "for" saltsyre. Så mon ikke der er noget om snakken?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: orm igen igen :(
« Svar #20 Dato: 21 Januar , 2013, 08:50 »
Er der givet en korrekt dosering og hvilke ormemiddel er der brugt ?? Resistens hos orm ses desværre oftere og oftere hos de forskellige dyrearter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: orm igen igen :(
« Svar #21 Dato: 21 Januar , 2013, 22:47 »
Hej

Jeg har givet levaject. og det er doseret meget præcis med en engangs sprøjte og kærstens målebægere fra køkkenet ( Har nu købt et målebæger til hønsehuset da det ikke faldte i go jord)

Og det er givet 1 gang om dagen i drikke vandet og de har ikke haft adgang til andet vand den dag det regnede holdte jeg dem inde for at være sikker på at de drak af det vand jeg ville have.
Og de har fået i 3 dage som dyrlægen har ordineret.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: orm igen igen :(
« Svar #22 Dato: 21 Januar , 2013, 23:17 »
Hej Kenneth.

Træls med de vedvarende ormeproblemer du oplever.

Men, der er sjældent noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Som man siger.

Med de ormeproblemer du har haft og stadig har, er du jo nærmest den ideelle kandidat til at afprøve, om husrådet med saltsyre i drikkevandet faktisk hjælper, eller blot er gammel overtro.

Var det ikke et forsøg værd?

20 ml saltsyre (jeg mener det hedder 32 %) pr 10 L drikkevand i 5-7 dage.

Du bliver ikke ormefri, da ingen dyr er ormefri. Men du skulle gerne opnå en fornuftig balance hvor der kun i enkelte tilfælde kan konstateres orm i tarmen/maven på slagtede dyr, og da kun ganske få orm.

Når jeg skriver at du ikke bliver ormefri, så hænger det i høj grad sammen med hvad Stella tidligere skrev. Ormenes æg kommer ud og vil ligge i 'miljøet' og disse æg vil igen blive optaget af hønsene. Og da du har været igennem voldsomme belastninger af dine dyr, må det forventes at der er ganske mange æg i dyrenes daglige miljø.

Dette betyder så til gengæld også at hvad du måtte finde i dine dyr efter første 'syrekur' ikke nødvendigvis er retvisende, medmindre du slagter dyr kort tid efter at du er færdig med kuren. Stella skrev om en cyklus på op til 28 dage for klækning af ormeæg, men da æggene formentlig lægges dagligt af meget belastede høns, vil nye orm komme til meget kort tid efter at kuren er afsluttet.

Er det evt noget du har mod på at afprøve? 
Mvh
Erik Andersen

Offline Torbjørn Nielsen

  • Bruger
  • Indlæg: 30
Sv: orm igen igen :(
« Svar #23 Dato: 21 Januar , 2013, 23:50 »
Hej Ina - prøv nu bare disse surmælksprodukter for det virker, hvis du kikker efter. Det er faktisk videnskabeligt bevist, måske ikke ved høns, men ved duer. Jeg har selv brevduer og har været meget aktiv inden for denne sport i mere end 35 år, her går man meget mere op i tilskud af vitaminer o.s.v. end inden for høns. Der er instituter ved de store kornfirmaer, som forsker i det vi kalde biprodukter, her vil du se at en del af dem er mælkesyreprodukter. Når du sender en brevdue på kapflyvning stresser du den, samt den er i kurve med duer fra andre slag i nogle dage, inden den når frem til det sted hvor fra den skal slippes ud. Derfor kan det ikke undgåes at duerne bliver udsat for smite fra andre slag. Det gælder derfor om at når duen vender hjem til slaget igen, efter endt kapflyvning, hurtigst muligt at få duen i form igen. Her oplever man ofte at duerne har tynmave når de kommer hjem, får duerne f.eks A 38 på kornet, vil du opleve at dagen efter er maven i orden igen. Inden for Brevdue sporten kan du købe dig fattig i tilskuds/biprodukter til duerne. Hvis du rigtigt vil være med i denne sport, har du en foder/tilskudsplan, den foderplan jeg har til mine, duer her indgår ca. 10 forskellige biprodukter i løbet at en uge. Så at mælkesyreprodukter ikke virker den køber jeg ikke. Ina jeg vil her give dig et lille tip, som du vil kunne se virker, hvis du to gange om ugen, giver dine høns et lille drys af modermælkserstatning på kornet, vil du se at dine dyr får en meget fin fjerdragt, maven er altid i orden og du får en flok meget sunde høns. Modermælkserstatning inden holder mælkesyre og rigtigt mange forskellige vitaminer. Giver du så lidt saltsyre i vandet en gang om ugen, så tror jeg heller ikke du orm i dine høns.
Torbjørn
Yokohama stor hvid & rødsadlet
Legbar dværg
Rødsadlet og Guld farvet dværg Italiener
Orpington dværg sort

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: orm igen igen :(
« Svar #24 Dato: 22 Januar , 2013, 00:06 »
Jeg bruger skam både det ene og det andet når det falder mig ind, det er bare ikke så struktureret
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: orm igen igen :(
« Svar #25 Dato: 22 Januar , 2013, 00:08 »
Nyklækkede orm må være iøjnefaldende små..........og dermed til at kende fra ældre orm.

Mennesket er også et dyr - og hyppigheden af ormeangreb blandt mennesker faldt dramatisk, da man holdt op med at gøde køkkenhaven med latrinen. Trods gulerødder, der kun bliver tørret på et ærme midt i køkkenhaven, salat, persille etc. fra egen have, madpakker, der bliver spist i det frie o.s.v.

En del orm er artsspecifikke. Når jeg kikker på billeder af orm fra høns, tænker jeg, at dem kan der ikke være mange af i en gærdesmutte eller musvit, uden at de bliver kildret under hagen af dem. Er der nogen, der ved, om  "hønseorm" er "fælles" for alle fugle og/eller nogle dyrearter?

Men - jeg har ikke skåret tarmen op i dens fulde længde, når jeg har slagtet. For sjovs skyld vil jeg gøre det de næste gange jeg slagter & checke for orm, jeg er da så spændt på om jeg har ret i postulatet, at mine høns ikke har orm.Fortsættelse følger senere på året ::)
« Senest Redigeret: 22 Januar , 2013, 00:17 Fra Stella Reece »

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: orm igen igen :(
« Svar #26 Dato: 22 Januar , 2013, 10:44 »
Ja, jeg har læst en del tråde igennem nu, og der er ihvertfald overvejende "for" saltsyre. Så mon ikke der er noget om snakken?

Jeg tror bestemt "der er noget om snakken", for husk på at de opdrættere før i tiden som ikke havde andre muligheder, de fandt ud af at det virkede. Var det et flop, var brugen dengang der ikke var ormemidler som sådan, vel stoppet af sig selv, og ingen plads fået i "bøgerne"

Offline Regnar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: orm igen igen :(
« Svar #27 Dato: 22 Januar , 2013, 11:33 »
Da jeg fik mine høns var der en af dem med dårlig mave og underlige rødfarvede, tynde klatter. De fik A38 af flere gange, og de sidste måneder har der ikke været noget.

Susanne

  • Gæst
Sv: orm igen igen :(
« Svar #28 Dato: 22 Januar , 2013, 12:12 »
Jeg tror bestemt "der er noget om snakken", for husk på at de opdrættere før i tiden som ikke havde andre muligheder, de fandt ud af at det virkede. Var det et flop, var brugen dengang der ikke var ormemidler som sådan, vel stoppet af sig selv, og ingen plads fået i "bøgerne"

Ja, sådan tror jeg også nemt det kommer til at foregå. De gamle virksomme husråd forsvinder til fordel for dyre markedsføre produkter  /d

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: orm igen igen :(
« Svar #29 Dato: 22 Januar , 2013, 12:42 »
Ja, sådan tror jeg også nemt det kommer til at foregå. De gamle virksomme husråd forsvinder til fordel for dyre markedsføre produkter  /d

Ja, markedsførings-verdens hurtige drenge  ::) er skyld i mangen produkt er blevet anset om uundværlige hos forbrugeren /o
Jeg føler mig dog ikke ret skyldig :police:  forbrugerne køber det de vil ::)