Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget mad???  (Læst 14314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #30 Dato: 19 Maj , 2009, 21:57 »
Er det ikke nok med net over Finn? Heller ikke hvis det er en lukket hønsegård med net som tag?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #31 Dato: 20 Maj , 2009, 05:34 »
Marina du skal også lige huske, at det foder de ikke spiser op kan tiltrække rotter.

Så prøv at tilpasse foderet, så du kun giver hvad de spiser  ;)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #32 Dato: 20 Maj , 2009, 07:01 »
Er det ikke nok med net over Finn? Heller ikke hvis det er en lukket hønsegård med net som tag?
Nej, det skal være noget uigennemtrængeligt, net er ikke nok. Spørg ikke hvorfor, det kan jeg ikke forklare..

De må gerne få grønt og andet fra haven uden net.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline marina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #33 Dato: 20 Maj , 2009, 07:51 »
altså, fast tag, men siderne må gerne være hønsetråd. uanset, min bedre halvdel skal svejse trug til de, og det er alligevel nemmest at have indenfor. det står noget mere støt på betonggulvet end jorden.
det er halm på gulvet, men har læst mig til her, at sand er bedre, så det kommer der.

rotter.... de kommer vel ikke nu på sommeren? i norge havde jeg flere katte og en stor hund, så fik aldrig rotter der. hvordan oppbevarer i fodersækken for at undgå de krapyler? er en lukket plastsæk nok, eller skal der mere til?

det er altså skønt at få så mange og gode svar. og så enormt hurtigt :)

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #34 Dato: 20 Maj , 2009, 09:31 »
Rotter kan sagtens gnave sig igennem en plastsæk hvis de vil.
Jeg opbevarer mit foder i rengjorte malingsspande med tætsluttende låg og i en stor spand/tønde der egentlig var til hundefoder. Der er også tætsluttende låg på denne og der har ikke været "angreb" på nogle af disse selvom de står udenfor på vores overdækkede terrasse.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #35 Dato: 20 Maj , 2009, 09:42 »
@Finn Hvis der kommer fugleinfluenza så er det ok hvis der er net over gården ikk? Altså ikke mht maden, men med at hønsene skal være lukket inde.

Mit foder opbevarer jeg i nogle store grønne plastictønder som jeg købte billigt på Møllen. De får nogle ting hjem i tønderne så de havde masser af dem og ville egentlig bare gerne af med dem.
Og rotter kan vel komme året rundt. Rottemanden kommer da i hvert fald året rundt og spørger efter dem.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #36 Dato: 20 Maj , 2009, 10:00 »
Jeg bruger de blå tønder til korn, iøvrigt ligegyldigt hvad farve de har, og har 7-9-13 aldrig haft rotter el. lign. der har gnavet hul i dem.

Jeg mener at have læst et sted, hvis rotten ikke kan få "fat" i eks. en blå tønde! kan den ikke gnave hul, måske på grund af rundingen af tønden.

Rotter kan iøvrigt, gnave gennem betonrør hvis de vil, så intet er sikkert med mindre det er lavet af jern. :)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #37 Dato: 20 Maj , 2009, 13:13 »
Nej, det skal være noget uigennemtrængeligt, net er ikke nok. Spørg ikke hvorfor, det kan jeg ikke forklare..

De må gerne få grønt og andet fra haven uden net.

Det er selvfølgelig ulogisk, idet de godt må få altmuligt fra haven, men det skulle være fordi at fugle osv. kan klatte i vand/foder, gennem nettet.

rotter.... de kommer vel ikke nu på sommeren?

De kan desværre komme HELE året rundt!  :-\

@Finn Hvis der kommer fugleinfluenza så er det ok hvis der er net over gården ikk? Altså ikke mht maden, men med at hønsene skal være lukket inde.

Nu er jeg godt nok ikke Finn, men jeg har læst at det komme an på hvor kritisk det er. Der er vist 3 grader, og hvis det kommer til den højeste, så skal der også være uigennemtrængeligt tag over, og maskerne i nettet skal være så små, at der ikke kan komme småfugle igennem det. Hvis man ikke har et særlig stort hønsehus, kan man spænde presseninger fast om gården og taget, så må man stadig lukke dem ud i gården ;)

Offline marina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Hvor meget mad???
« Svar #38 Dato: 20 Maj , 2009, 13:14 »
det eer sku da en hel videnskab det her  ;D rotter, fugleinfluensa, foder, love og regler.... man kan jo blive svedig af mindre. men jeg vil jo gerne at jyden med harem skal ha det godt, så de lægger masser af dejlige æg til hønemor :-)