Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kylling halter  (Læst 2075 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bondepigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
kylling halter
« Dato: 12 December , 2012, 06:27 »
i aftes da jeg puttede mine høns og kyller, var alt iorden i hønsegården...Men... her til morgen lå en af mine orpington-kyller bare i et hjørne. Da de ellers alle plejer at drøne rundt om benene på mig, undrede jeg mig over den liggende kylle. Jeg fik hende til at rejse sig, og så at hun haltede kraftigt.....  :'(
Hun lagde sig hurtigt igen, uden at spise, og da jeg jo har lidt travlt og skal på job, hentede jeg en stor stak halm, og puttede hende på det, så hun i hvert fald kan holde varmen.
Jeg har haft hende oppe, og følt og kigget på hendes ben og fødder, umiddelbart syntes jeg ikke at der er noget at se, men jeg er jo helt uerfaren, så jeg ved jo heller ikke hvad jeg lige skal kigge efter.
Mit spørgsmål er nu:
Hvad skal jeg være opmærksom på? Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende?
Jeg er flittig bruger af dyrlægen til vores hunde og katte, men jeg tror altså hun vil trække på smilebåndet hvis jeg kommer rendende med en kylling!  :-[
Hjælp mig, i kloge hønsefolk!
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: kylling halter
« Svar #1 Dato: 12 December , 2012, 12:21 »
Det kan jo være mange ting.... Men jeg ville i din situation isolere kyllingen fra de andre. Sætte den et lunt sted evt. Med en varmelampe og vand og lækkert mad. De er meget sårbare når de er sløje og det er jo lidt synd, hvis de andre ikke giver den fred og ro. Held og lykke med den.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline bondepigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
Sv: kylling halter
« Svar #2 Dato: 12 December , 2012, 18:34 »
Min stakkels kylle er i bedring, hun har spist og drukket, og virker mere frisk nu, men jeg holder øje med hende, og bliver der det mindste tegn på tilbagegang, så vil jeg helt sikker følge dit råd :)
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)