Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere  (Læst 1653 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Dato: 02 Februar , 2008, 15:07 »
For at hjælpe nye brugere med at finde de rette høns/ænder/gæs m.m. kunne jeg godt tænke mig om I ville fortælle om lige den bestemte race/hybrid I brænder for. Gerne med lidt om historien bag racen/hybriden hvornår den er lavet og af hvem m.m.
Jeg har engang lavet en artikel om Sebright og lidt af den historie, den ligger jeg op til inspiration og går i gang med en om den lille hollandske dværg

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2008, 16:01 »
Et godt initiativ.
Jeg skriver da gerne lidt om Dværg Kochin som jeg har haft en svaghed for i flere år.
Bjarne.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2008, 16:02 »
Det lyder dejligt Bjarne  :)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2008, 16:12 »
Er der oprettet en tråd til dette emne.
Bjarne.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #4 Dato: 02 Februar , 2008, 16:14 »
Kun denne her du sender artiklen herind, eller direkte til mig så laver vi en gruppe inddeling når vi ser hvad der ellers kommer

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #5 Dato: 02 Februar , 2008, 17:29 »
Fint
Jeg skriver lidt her og så er du meget velkommen til at flytte det til en blivende tråd når og hvis den oprettes.
Bjarne

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #6 Dato: 02 Februar , 2008, 19:36 »
Mange falder for de søde små runde tillidsfulde klumper, men opdager senere at det ikke er så ligetil at opdrætte kochin dværg.
Et af problemmerne er for det første at få kyllinger af dem hvis de er kugle runde som standarten forlanger, da de ofte har så meget dun omkring gumpen at en paring næsten er umulig. Kroppen på en kochin er også noget kortere end på andre dværghøns. Forestil dig at stable 2 bolde oven på hinnanden. Nogle opdrættere bruger at rykke fjerene af omkring gumpen, en metode jeg ikke bryder mig om. Andre klipper dem, men da der ofte sider nogle spidse stupper tilbager er det heller ikke den optimale løsning. I Amerika er man gået over til at inseminere Kochin hønsene.

Det vi her taler om er kochin der er så tæt på standarten som muligt. Man kan så stille sig selv det spørgsmål hvorfor opdrætte noget der ikke uden hjælp kan formere sig. Jeg tror at det hænger sammen med at de standarter der er hele tiden ændres så det bliver vanskelige at lave den perfekte høne og dette må anses for ikke særlig heldig.
I sin tid da jeg havde hvide Kochin brugte jeg ikke hjælpemidler af nogen art, udover at jeg havde så mange par som muligt ca. 10-12 par for blot at få de 50-60 kyllinger jeg skulle bruge at sortere i til udstilling.
Et andet problem er deres meget befjedrede ben og føder. Hvis de ikke går rent bliver der ofte store klumper på føderne. Fugtigt må de under ingen omstændigheder gå da deres bugfjer der slæber hen af jorden i så fald konstant er våde og dette tåler de ikke i længden. Mine hvide Kochin gik i bure med et par i hver og strøet i høvlespåner der blev skiftet en gang om ugen, for at holde deres fodfjer helt rene så når de blev udstillet ikke havde så meget som 1 knæket eller beskidt fjer i fodbefjedringen. Jeg må nok også sige at der er ikke noget som en kridhvid kochin der har alle fodfjerene hele og højrød kam og hagelapper. Men det har sine omkostninger at lave hvide dyr da de ikke tåler grønt, gullerødder, majs, hvede og andre ting der guldfarver. Så den hvide er det sarteste af det sarte.

De øvrige farver i kochin her er der ingen problemmer med en varieret fodring da det ikke i samme grad påvirker fjerdragtens farver. den hvide kan for øvrigt også fodres som de andre farver, man få så blot ikke helt hvide dyr, men dyr med et guligt skær, der jo er ligemeget hvis de ikke skal udstilles.
Kochin findes i et utal af farver bla. Hvid, sort, gul, blå, agerhønefarvede, sølvtegnet, rød, laksefarvede,tværstribede, og mange andre farver. Noget af det værste der er lavet inden for kochin er de krøllede. I mange tilfælde blandes de med de glatfjerede, der herefter få fjer der spalter så de midster deres glatte pæne udsende, der næsten ikke er til at avle væk igen.

Når alt dette er nævnt som kan virke negativt er der også positive sider og nogle man ikke ser hos andre racer.
Bla. er der ikke problemmer med at sætte et hold kyllinger til en hane, da de klader kyllingerne sammen og sider troligt og varmer dem. I flere tilfælde er de mere stabile end hønerne.
I mit hønsehus havde jeg også en del der gik på dybstrøelse på gulvet. Her havde jeg en havestol og når jeg satte mig i den stod de små hvide bolde i kø for at flyve op på mine ben og blive nusset. Flere gange kom de op at skændes om pladsen. Samt det at man kan kalde på dem og de følger bag efter en uanset hvor man går hen, så er det næsten alt det tidligere nævnt besvær værd.
Et godt råd hvis man vælger kochin dværghøns er at man har et godt stort rum der er tørt og giver dem et godt tykt lag strøelse og holder dette luftigt og skifter det efter behov. Hvis man kan være heldig at få en dybstrøelse til at virke så det altid er tørt er dette det optimale. Dværg kochin er en høne jeg ikke vil fraråden da de ulemper der er opvejes af de gode oplevelser man får. De fleste der har haft kochin vender gentagende gange tilbage til denne race. Kochin er ofte også lidt dyre i indkøb end andre racer, dette skyldes nok at der ikke laves så mange af dem.
Bjarne.   

Har lagt billederne op igen /Finn
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2008, 21:49 Fra Finn Jensen »

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #7 Dato: 02 Februar , 2008, 19:52 »
Billedet vil altid lægge sig nederst når det uploades.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #8 Dato: 02 Februar , 2008, 20:31 »
Var det noget i den retning der var tænkt.
Bjarne.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #9 Dato: 02 Februar , 2008, 21:00 »
Ja det er fint Bjarne Tak :)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2008, 20:51 »
Hej


Jeg har kun røde krydser og inge billeder.

Det er ellers en fin artikle.

Tommy

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2008, 20:58 »
Ja det ser jeg også nu, men de har været der. Har det måske noget med filnavnet at gøre? æøå og er ikke altid den bedste kombination i et filnavn.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2008, 21:00 »
Jeg kan fint se alle 3 billeder. Også her ca. 1 minut efter (og også 1 min. før) Helens indlæg.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #13 Dato: 05 Februar , 2008, 21:03 »
Når jeg klikker på dem skriver den: '404 - Vedhæftning ikke fundet'
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Racebeskrivelser - opfordring til jer brugere
« Svar #14 Dato: 05 Februar , 2008, 21:07 »
De har da været der, for jeg har set dem, men nu er de væk :o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn